IT-US-RU-supersila-Politika IT-19.VIII-LA STAMPA- KISSINGER O RUSIJI ITALIJALA STAMPA19. VIII. 2001.Henry Kissinger - raščlamba"Šest mjeseci nakon inauguracije, Bushova administracija već se nalazi pred novim dobom međunarodnih odnosa
post-hladnoratovskog razdoblja. Unatoč ponekih taktičkih nespretnosti, ona je zgrabila tu jedinstvenu prigodu koju predstavlja činjenica da, prvi put nakon Drugog svjetskog rata, niti jedna sila nije u stanju suprotstaviti se Sjedinjenim Državama. (...)Kao i njegovi prethodnici, Putin želi obnoviti ulogu Rusije, no, za razliku od njih, on je shvatio da se radi o dugoročnom procesu. U terminima ruske povijesti Putin se najbolje može shvatiti uspoređujući ga s princem Aleksandrom Gorchakovim, koji je vodio rusku vanjsku politiku 25 godina nakon debakla u Krimskom ratu 1856.. Strpljivom i pomirljivom politikom, izbjegavajući krize, Gorchakov je na noge postavio izoliranu i teško oslabljenu zemlju, dovevši je u dominantan međunarodni položaj. I Putin kao nacionalni cilj ima ponovnu uspostavu ruske veličine, mada je svjestan malih sredstava koja su mu na raspolaganju. Njegovi su prioriteti: pokretanje gospodarstva, vraćanje Rusiji stare uloge supersile, po
ITALIJA
LA STAMPA
19. VIII. 2001.
Henry Kissinger - raščlamba
"Šest mjeseci nakon inauguracije, Bushova administracija već se
nalazi pred novim dobom međunarodnih odnosa post-hladnoratovskog
razdoblja. Unatoč ponekih taktičkih nespretnosti, ona je zgrabila
tu jedinstvenu prigodu koju predstavlja činjenica da, prvi put
nakon Drugog svjetskog rata, niti jedna sila nije u stanju
suprotstaviti se Sjedinjenim Državama. (...)
Kao i njegovi prethodnici, Putin želi obnoviti ulogu Rusije, no, za
razliku od njih, on je shvatio da se radi o dugoročnom procesu. U
terminima ruske povijesti Putin se najbolje može shvatiti
uspoređujući ga s princem Aleksandrom Gorchakovim, koji je vodio
rusku vanjsku politiku 25 godina nakon debakla u Krimskom ratu
1856.. Strpljivom i pomirljivom politikom, izbjegavajući krize,
Gorchakov je na noge postavio izoliranu i teško oslabljenu zemlju,
dovevši je u dominantan međunarodni položaj. I Putin kao nacionalni
cilj ima ponovnu uspostavu ruske veličine, mada je svjestan malih
sredstava koja su mu na raspolaganju. Njegovi su prioriteti:
pokretanje gospodarstva, vraćanje Rusiji stare uloge supersile, po
mogućnosti uz suradnju sa Sjedinjenim Državama ali, ako je
potrebno, gradeći i alternativna središta moći, borba protiv
islamskog fundamentalizma, novi sigurnosni odnosi s Europom,
rješenje problema proturaketne obrane. Prvi izazov rusko-
američkim odnosima je širenje NATO-a, posebice na baltičke države,
koje je na rasporedu 2002.. Sovjetsku okupaciju tih država 1940.
Sjedinjene Države nikada nisu priznale. I sigurno je da niti jedna
druga skupina država ne zaslužuje više zapadnjačku zaštitu nego ove
male zemlje koje niti jednom susjedu ne predstavljaju prijetnju.
Istodobno, za Rusiju prodor NATO-a na manje od sto kilometara od San
Petersburga, u zemlje koje su do prije jedva jednog desetljeća
smatrane integralnim dijelom Sovjetskog Saveza neizbježno je
uznemirujuće, neovisno od svih mogućih jamstava.
Ulazak baltičkih zemalja u NATO izazvat će snažnu rusku reakciju,
makar samo i radi održavanja unutarnjih pozicija Putinove vlade. S
druge je strane moralno i politički nemoguće ignorirati ili
odgađati traženje baltičkih demokracija, posebice obzirom na
potporu ulasku u NATO koju im je predsjednik Bush obećao u svojem
govoru u Varšavi. Postoje tri mogućnosti:
1. Dati ćušku Rusiji prihvaćajući u NATO sve baltičke države, uz
poneko obećanje glede sigurnosti, primjerice sporazum o
nerazmještanju postrojbi NATO-a na teritoriju Baltika (selektivan
ulazak nekih, ali ne svih, baltičkih država ne bi ništa riješio, i
samo bi otvorio sve političke i psihološke probleme, ostavljajući
otvorenu ranu). Pošto jedina vjerojatna prijetnja baltičkoj
sigurnosti dolazi od Rusije takav potez teško bi se pomirio sa
stalno opetovanim izjavama Bushove administracije da se Rusija ne
smatra više neprijateljem.
2. Ako Europska Unija dokaže ozbiljnost u jačanju svoje obrane, i
bude spremna dati znatnu zadaću vojnoj snazi koju planira, jedno bi
rješenje moglo biti ubrzani ulazak baltičkih država u Europsku
Uniju, praćeno jamstvom sigurnosti od strane i EU-a i SAD-a, ali bez
formalnog aparata vojne strukture NATO-a.
3. Odnositi se prema ulasku u NATO ne toliko kao prema sigurnosnom
problemu koliko kao prema priznavanju političke i gospodarske
evolucije. Na temelju toga bilo koja zemlja koja zadovoljava
utvrđene kriterije pristupa može biti proglašena prikladnom,
uključujući i Rusiju koju godinu kasnije kada napreduje njena
unutarnja evolucija. To je Putin spomenuo, a toplo preporučuje
priličan broj njegovih savjetnika. To je primamljiv prijedlog. No
prije no što se krene tim putem treba dobro razmisliti o njegovim
implikacijama. Ulazak Rusije u NATO, pošto se ne pruža zaštitu od
napada od strane drugih članica saveza, dokinuo bi jamstva o
zaštiti od ruske mjerodavnosti što i je najžarkija želja zemalja
koje su nekada bile pod ruskom okupacijom. To bi zapravo okončalo
NATO kako je do sada bio zamišljen. Bit je u tome da savez služi tome
da štiti određeni teritorij, a jednom kada u NATO uđe Rusija, savez
bi postao ili opći kolektivni sustav sigurnosti ili savez
sjevernoatlantskih zemalja protiv Kine, što je korak koji bi imao
teške dugoročne posljedice. Vrlo je poželjno da se odnosi Saveza s
Rusijom poboljšaju do točke da nestane pitanje sigurnosti, kao što
se dogodilo između Njemačke i Francuske nakon Drugog svjetskog
rata. No ostvarivanje takvog rezultata kako bi se olakšao ulazak
baltičkih zemalja preuranjeno je i ironično. Rusija bi trebala
odmah biti prihvaćena u sjevernoatlantski politički sustav, ali
sudjelovanje u vojnim sporazumima treba biti odgođeno. To
postavlja sljedeće izazove:
1. Rusko-američki odnosi trebaju se s psihološke razine popeti na
onu političku; ne mogu ovisiti o osobnim odnosima među čelnicima.
To zahtijeva konkretnost ciljeva i temeljitost. Nije vjerojatno da
će nam glede proturaketne obrane Rusija dati slobodne ruke,
rasprave se moraju odnositi na specifične projekte, mora se
stvoriti neki sporazum koji bi obvezao strane- mada se ja slažem s
idejom Bushove administracije da nije prikladno dati Rusiji pravo
veta, te da treba ograničiti rokove pregovora
2. Na političkoj razini potrebe sadašnjice trebaju ići u korak s
nadama za budućnost. To poglavito vrijedi za odnos NATO-a s
Amerikom, koji je naša jedina institucionalna veza s Europom. No to
vrijedi i za odnose Amerike s Kinom, Japanom i Izraelom.
3. Kao i mi, i Rusija će nastojati održati svoj utjecaj u
geopolitički i povijesno važnim zonama za nju i radit će na
stvaranju novog temelja rusko-američkih odnosa, kao što je
napravila pomoću nedavnih sporazuma o prijateljstvu s Kinom i
Sjevernom Korejom.
4. Sve to zahtijeva od američke vanjske politike nove kreativne
napore. S mudrom vanjskom politikom, u neposrednoj budućnosti
Amerika bi trebala biti u stanju stvoriti takve poticaje u kojima bi
Rusija i Kina mogle samo dobiti u suradnji sa Sjedinjenim Državama,
za razliku od slučaja frontalnog sukoba.
5. Zamrznuti odnosi iz Hladnog rata više nisu u skladu sa svijetom u
kojemu više nema snažnih protivnika, gdje se u mnogim regijama
mijenjaju prijatelji i neprijatelji. U tim uvjetima Sjedinjene
Države moraju razmišljati o diplomaciji koja bi sprječavala
prijetnje temeljnim američkim interesima i vrijednostima, bez da
se unaprijed točno određuje protivnike, i poglavito,
prakticirajući politiku temeljenu na što je moguće širem
međunarodnom dogovoru o pozitivnim ciljevima," piše Henry
Kissinger.