SARAJEVO, 3. srpnja (Hina) - Stručne skupine koje su u proteklih 12 mjeseci provjeravale sadržaj školskih udžbenika koji se koriste u Bosni i Hercegovini okončale su rad eliminiranjem svih sadržaja za koje je utvrđeno da mogu
predstavljati uvredu za pripadnike bilo kojega naroda koji živi u toj zemlji.
SARAJEVO, 3. srpnja (Hina) - Stručne skupine koje su u proteklih 12
mjeseci provjeravale sadržaj školskih udžbenika koji se koriste u
Bosni i Hercegovini okončale su rad eliminiranjem svih sadržaja za
koje je utvrđeno da mogu predstavljati uvredu za pripadnike bilo
kojega naroda koji živi u toj zemlji.#L#
Dvadeset i četiri nastavnika i profesora iz osnovnih i srednjih
škola iz cijele BiH imali su zadaću pregledati udžbenike koji se
koriste u nastavi tzv. nacionalne skupine predmeta te
identificirati potencijalno prijeporne sadržaje i poruke.
Uz uvrjedljive i nacionalistički obojene tekstove tako su izbačene
i sve ilustracije i zemljovidi koji stanje u BiH predstavljaju na
način koji bi mogao iritirati bilo koju od nacionalnih zajednica u
toj zemlji.
Voditelj odjela za obrazovanje pri misiji OESS-a u BiH Pat Pingel
ocijenio je u srijedu u Sarajevu kako je ovaj dio posla veoma
uspješno okončan istaknuvši kako je međunarodna zajednica samo
pomagala dok su reviziju udžbenika u cijelosti obavili domaći
stručnjaci.
Svi učenici u sljedećoj školskoj godini dobit će revidirane
udžbenike iz kojih će tiskari morati izbaciti "cenzurirane"
sadržaje.
"Moram kazati kako sam bio zapanjen količinom neprimjerenih
sadržaja koje su oni identificirali", kazao je Pingel istaknuvši
kako je taj problem bio najizraženiji u udžbenicima povijesti. Ti
su školski priručnici, kako je pojasnio, u slučaju sve tri etničke
skupine promovirali isključivo povijest jednog naroda
zanemarujući ostala dva. Pri tom je, kaže on, zajedničko bilo samo
to što je kroz lekcije iz povijesti zapravo promoviran koncept
nacionalizma i nacionalne države kakav je bio aktualan još u 19.
stoljeću.
Ravnatelj Prosvjetno-pedagoškog zavoda Republike Srpske Miloš
Milinčić kazao je novinarima kako je nastava povijesti takav
problem da je na kraju prevladalo mišljenje po kojemu zbivanja iz
povijesti treba jednostavno konstatirati bez ikakve dodatne
interpretacije. To se posebice odnosi na zbivanja iz novije
povijesti od 1974. godine kada su u bivšoj SFRJ provedene opsežne
ustavne promjene.
Uz udžbenike povijesti reviziju su prošli još i oni koji se bave
jezikom, književnošću, zemljopisom, prirodom i društvom te
vjeronaukom.
Zamjenik ravnatelja Prosvjetno-pedagoškog zavoda Federacije BiH
Ismet Krnić upozorio je međutim kako sama revizija udžbenika neće
biti dovoljna jer nastavnik opterećen nacionalizmom i najbolji
udžbenik može zlonamjerno interpretirati. "Osnovni je problem to
što su udžbenici vrlo često sredstvo postizanja političkih
ciljeva", kazao je Krnić.
Marijan Kvesić iz Zavoda za školstvo u Mostaru ocijenio je kako će
nakon provjere udžbenika učenici sada biti ravnopravni pri čemu će
se izrazito poboljšati položaj djece-povratnika. Kvesić međutim
također drži kako je riječ samo o prvom koraku jer cjelokupni
obrazovni sustav u BiH treba sveobuhvatan preustroj u kojemu će se
eliminirati dosadašnje postojanje tri odvojena nastavna plana i
programa.
(Hina) rm sb
(Hina) rm sb