ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Sudionici okruglog stola Hrvatskog helsinškog odbora (HHO) i drugih nevladinih udruga zauzeli su se danas u Zagrebu za temeljitu reformu koja bi "autoritarno, nedemokratsko i zaostalo hrvatsko školstvo"
pretvorila u obrazovanje za ljudske vrijednosti, za veću toleranciju i više znanja.
ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Sudionici okruglog stola Hrvatskog
helsinškog odbora (HHO) i drugih nevladinih udruga zauzeli su se
danas u Zagrebu za temeljitu reformu koja bi "autoritarno,
nedemokratsko i zaostalo hrvatsko školstvo" pretvorila u
obrazovanje za ljudske vrijednosti, za veću toleranciju i više
znanja.#L#
Skup je okupio više desetaka sudionika među kojima su predstavnici
nevladinih udruga, političkih struktura, Hrvatskog sabora i
državnih, odnosno entitetskih skupština u BiH.
Predsjednik HHO-a Žarko Puhovski zauzeo se za obrazovanje koje se
može utemeljiti u što većem konsenzusu.
Takav odgoj je odgoj za demokraciju, ljudska prava i vladavinu
prava, rekao je. To nije odgoj za imaginarne ideje nego vrijednosti
u kojima je ljudski život i različitost na prvom mjestu. Puhovski
smatra važnim da učenici mogu sudjelovati u odlučivanju i
preuzimati obveze.
Na prvo je mjesto stavio "ustavno domoljublje" i zatražio da škole
odustanu od "fabriciranja kanonizirajućih slika o jednoj naciji".
Sanja Sarnavka iz Ženske mreže, suorganizatora okruglog stola,
analizirala je sliku žene u udžbenicima osnovne škole i pokazala
kako udžbenici potiču neravnopravnost spolova.
Muškarca prate obilježja sposobnog, odgovornog, hrabrog ratnika, a
žena, pasivna i neobrazovana, ima i druga obilježja stereotipa
osobe s nižerazrednom ulogom u društvu, dodala je.
Direktor "Otvorenog društva" Tomislav Raškovac ocijenio je da je
odgoj za građansku ili državljansku kulturu unaprijed osuđen na
neuspjeh bez temeljite promjene obrazovnog sustava.
U hrvatskim školama nije bitno sudjelovanje i slobodno kreiranje
nego se potiče autoritarnost, pokornost, dogmatičnost,
neupitnost, uniformnost, nepoštivanje različitosti i sl. Učenik se
smatra kladom koju treba istesati, rekao je Reškovac.
Dekan zagrebačkoga Filozofskog fakulteta Neven Budak smatra da je
jedini pravi pomak moguć ako se razvlasti Ministarstvo prosvjete i
športa jer je potrebno omogućiti nastavnicima, roditeljima i
učenicima da u sprezi sa stručnjacima donose odluke, a to ovo
ministarstva neće dopustiti.
Vesna Puhovski rekla je da u svim državama bivše Jugoslavije
postoje neki oblici predmeta građanskog obrazovanja, osim u
Hrvatskoj.
Akademik Ivo Šlaus misli da bi bilo korisnije unaprijediti opće
predmete u pogledu građanskog obrazovanja, jer posebna obrazovanja
mogu izazvati reakcije.
"Ako želite ateista, dajte mu vjeronauk, ako želite antimarksista,
dajte mu nastavu makrsizma", rekao je Šlaus.
(Hina) iluc mc
(Hina) iluc mc