Opela
Naslov: Japanske metode donose uspjeh
Podnaslov:Umjesto klasičnog rada na tekućoj vrpci, istočnonjemačka
tvornica Opel uspješno je primijenila japanske metode u
proizvodnji postižući rekordnu produktivnost u Europi.
Strogo raspoređujući zalihe, osoblje te organizirajući male
radne skupine unutar kojih su zaposleni maksimalno
odgovorni, njemački konstruktor treba upola manje vremena
za jedan proizvod od ostatka europske automobilske
industrije.
Piše: Valerie LEROUX, AFP
EISENACH (Njemačka) - Oni nose uniformu, govore o "kaizenu" i vide
svoj učinak na elektronskim panoima. U Eisenbachu, istočnonjemački
radnici tvornice Opel prilagodili su se uspješno japanskim metodama i
ističu rekordnu produktivnost u Europi.
U podnožju brijegova Tiringije, njemački konstruktor proizvodi svoj
model Corsa za 19,8 sati, dok prosjek još uvijek iznosi 36 sati u
ostatku europske automobilske industrije, prema ispitivanju
Massachussetts Institute of Technology (MIT) iz Bostona.
Tajna Opela u Eisenachu, ultramoderne tvornice sagrađene 1992.
godine, jest "lean production" ili "baš na vrijeme": strogo
raspoređivanje zaliha, osoblja, te organiziranje na malene radne
skupine kako bi se zaposlene učinilo maksimalno odgovornima. Ukupno
2.000 zaposlenih proizvodi 660 automobila dnevno, to jest 150.000
automobila godišnje.
Na traci za sklapanje dijelova svaka radna skupina s najviše osam
osoba ima točno određen zadatak koji treba izvršiti. No, unutar ekipa,
organizacija je vrlo prilagodljiva. Radnici međusobno određuju svoj
planning, radna mjesta su ciklička.
Posebno je važno da svatko redovito daje prijedloge radi
poboljšavanja produktivnosti svoje radne skupine. To je japanski
"kaizen", ili "proces stalnog poboljšavanja", sveto pravilo poduzeća.
"Nas sedmero je do sada podnijelo 176 prijedloga", ponosno će šef
jedne od radnih skupina Juergen Hertwig. "Trenutno pokušavamo
poboljšati učinak za tri sekunde", dodaje on, s prezimenom utisnutim
na besprijekorno bijeloj košulji i sivom puloveru, kao što je to
slučaj sa svim zaposlenima u tvornici, od direktora do tajnice.
Međunaslov:Zaposleni zadovoljniji nego s tekućom vrpcom
Modificirajući nagib kutije za alat, mijenjajući položaj neke
bušilice, svatko na taj način pokušava najbolje što može upravljati
svojim pokretima i svojim vremenom. Uz to, dobici na produktivnosti se
nagrađuju, jednako kao i neodsustvovanje s posla.
Te metode inspirirane su 'joint-ventures' između General Motorsa
(matična tvrtka Opela) i japanskih konstruktora Toyota i Suzuki u
Sjevernoj Americi. Ali u Eisenachu, učenik je nadvisio učitelja toliko
da daje lekcije čitavoj grupaciji GM.
Više nego drugdje, dinamika skupine dala je plodove u toj bivšoj
domeni "Wartburga", prosječnog automobila DDR-a, gdje je komunistička
kultura 40 godina bila isto što i radne brigade i kolektivizam.
"Osjećaj za zajedništvo, dinamika skupine, dio su istočnonjemačkog
društvenog sustava", objašnjava direktor proizvodnje Arno Wiedenroth.
"Najviše se bojim da će ta kvaliteta nestati kao u zapadnoj
Njemačkoj", dodaje on.
Za razliku od Ruesselsheima, povijesnog smještaja Opela u blizini
Frankfurta koje se upravo prebacilo na isti sustav, osoblje je isto
tako puno fleksibilnije, i mlađe, s prosječnom dobi od 34 godine.
Druga prednost Eisenacha jest da su svi zaposleni Nijemci. "U drugim
tvornicama Opela, imamo relativno visoku stopu stranih radnika, što
predstavlja problem u komunikaciji", otkriva Wiedenroth.
Prema riječima odbora poduzeća, zaposleni u Eisenachu zadovoljni su
svojim sustavom proizvodnje i ne bi nikako željeli vratiti se
klasičnom radu na tekućoj vrpci. No, žale se da su plaćeni 40% manje
nego u Ruesselsheimu, zbog kašnjenja plaća na istoku, za radni tjedan
od 39 sati (nasuprot 36 na zapadu).
"Često postavljaju vrlo visoki kriterij po skupinama, neki se žale da
su preopterećeni, da moraju vikendom raditi prekovremeno", dodaje
predsjednik odbora poduzeća Harald Lieske.
(Hina) bnš br
271157 MET dec 94
271157 MET dec 94
(Hina) bnš br