Nadnaslov:Strane naftne kompanije osvajaju češko tržište
Naslov: Najmodernije crpke umjesto otužnih pumpnih stanica
Podnaslov:Privatizacija sektora i otvaranje prema konkurenciji
prekinula je moru koju je za komunizma predstavljalo prazno
automobilsko spremište. Strana konkurencija - Shell, BP,
Total, Agip...prisilila je nekadašnju jedinu nacionalnu
kompaniju - Benzinu da poboljša vlastite usluge.
Piše: Anne DASTAKIAN, AFP
PRAG - Češki vozači, vozili se u Rollsu ili Škodi doživljavaju, nakon
pada komunizma prije pet godina, nagli porast komfora: umjesto otužnih
pumpnih stanica bez dodatnih usluga koje je nudila jedina nacionalna
kompanija, danas mogu birati između najmodernijih benzinskih crpki
petnaestak postojećih kompanija na tržištu.
Začudo, glavni grad, posebno njegovo središte, najslabije je
opremljen u tom smislu. "Pragu nedostaje oko 50 crpki", nedavno je
izjavio gradonačelnik Jan Koukal, dodajući kako je gradsko vijeće već
odredilo 18 novih pozicija u tu svrhu.
Benzina, bivši monopolistički opskrbljivač gorivom u zemlji, izgubio
je taj privilegij već 1991. godine, s prodajom češkim poduzetnicima
dijela od 750 benzinskih crpki koliko je posjedovao, objašnjava Vaclav
Loula, njezin predstavnik za novinstvo.
Danas Benzina ima samo 280 crpki, a čak su se pojavile i tri nove
češke kompanije: "Kaucuk", koju je otvorila rafinerija iz Kralupya, te
"Chemopetrol", rafinerije iz Litvinova. Izvozno-uvozna tvrtka Chemapol
otvorila je 4 pumpne stanice pod imenom "Petra".
Privatizacija sektora i otvaranje prema konkurenciji prekinula je
moru koju je za komunizma predstavljalo prazno spremište za benzin:
trebalo je doista često praviti kilometre do najbliže pumpne stanice i
suočiti se u najboljem slučaju s neljubaznim poslužiteljem, a u
najgorem s ponekad zatvorenim crpkama ili onima kojima je ponestalo
željenog goriva. Strana konkurencija prisilila je Benzinu da poboljša
vlastite usluge: "Preuređujemo ili nanovo gradimo 10 benzinskih crpki
godišnje", kaže Loula.
Međunaslov: Najmodernije crpke u Europi
Danas Shell, BP, Total, Agip, OMV ili njihovi češki pandani
udvostručuju napore kako bi privukli mušteriju s crpkama otvorenim
svih 24 sata, crpkama s više vrsta goriva na jednom mjestu, malim
trgovinama i autopraonicama, koje niču u gradovima i duž autoputova
kao gljive. Neke među njima čak su se udružile s Drive-in MacDonald's,
simbolizirajući za mnoge "non plus ultra" komfora o kojem se sanjalo
za komunizma.
"Ovdje podižemo najmodernije benzinske crpke u Europi", tvrdi Petr
Prihoda, zadužen za mrežu Shell koja, uz sadašnjih 18 novih crpki,
predviđa 100 prije kraja ovog stoljeća i 15% udjela na tržištu.
Strane naftne kompanije, privučene gotovo netaknutim tržištem u
središtu Europe, nastoje zauzeti najbolje pozicije za budućnost. "Naš
je cilj posjedovati oko 40 benzinskih crpki s našim znakom za tri
godine u važnim gradovima i na većim cestovnim čvorištima", kaže
Thierry Gourault iz Totala.
Neki su previše požurili: tvrtka Tamoil izgradila je supermodernu
crpku u selu na putu između Praga i Pilsena (na zapadu) dok je novi
autoput koji povezuje dva grada izgrađen nekoliko kilometara dalje.
(Hina) bnš br
291229 MET nov 94
291229 MET nov 94
(Hina) bnš br