FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PISMO BUTROSA GALIJA PREDSJEDAVAJUĆEM VIJEĆA SIGURNOSTI

Autor: ;FP;
ZAGREB, 26. srpnja (Hina) - Glavni tajnik UN Butros Butros Gali uputio je s nadnevkom 24. srpnja 1994. godine pismo predsjedavajućem Vijeća sigurnosti UN Jamsheedu Markeru. Objavljujemo cjelovit tekst tog pisma (neslužbeni prijevod s engleskog). "Gospodine predsjedavajući, Čast mi je izvjestiti Vas o sadašnjim nastojanjima Francuske, Njemačke, Ruske Federacije, Velike Britanije i SAD koje kao Kontaktna skupina zajednički djeluju kako bi postigle sporazum sa stranama u BiH o prijedlozima za cjelovito rješenje sukoba u toj republici. Uvjeren sam da nedavno predstavljanje prijedloga Kontaktne skupine stranama u BiH znači prekretnicu u naporima međunarodne zajednice, koji traju više od tri godine, kako bi se obuzdali i riješili različiti sukobi koji su izbili u bivšoj Jugoslaviji. Ako strane prihvate prijedloge Kontaktne skupine to bi imalo znatne posljedice za napore UN-a u tom području. Isto vrijedi i ako ih odbiju. Cilj je ovoga pisma da Vas informira, a preko Vas i sve članove Vijeća sigurnosti o preporukama koje imam namjeru dati Vijeću kad nastupi jedna od navedenih mogućnosti. I. STVARANJE KONTAKTNE SKUPINE Stvaranje Kontaktne skupine kao glavnog posrednika u BiH po mom je sudu događaj od osobite važnosti. Suradnja pet velikih sila, koje djeluju zajedno sa supredsjedateljima Međunarodne konferencije o bivšoj Jugoslaviji, koje je imenovao Glavni tajnik UN i predsjedatelj Europske unije, stvorila je skupinu iznimne političke težine. Njeni članovi također raspolažu ljudskim i materijalnim resursima kakve UN ne može imati. Ta je skupina stoga pogodna podjednako da pomogne stranama u BiH u postizanju sporazuma i pregovoronom rješenju njihovog sukoba, kao i da pomogne osigurati provedbu onoga što bude dogovoreno njenim posredovanjem. II. AKO STRANE PRIHVATE PRIJEDLOG KONTAKTNE SKUPINE Sjetit ćete se da sam u rujnu 1993. pripremio radni papir u kojem sam razmatrao mogućnosti kojima bi međunarodna zajednica najbolje poduprla primjenu Nacrta mirovnog sporazuma za BiH o kojem se tada raspravljalo sa stranama. Kopije toga pisma predane su ministrima vanjskih poslova pet država stalnih članica Vijeća sigurnosti na mom godišnjem sastanku s njima 30. rujna 1993. Slijedećeg dana dokument su dobili drugi članovi Vijeća sigurnosti i zemlje koje sudjeluju u sastavu UNPROFOR-a. Rekao sam da UNPROFOR i NATO procjenjuju kako je za vojni aspekt primjene potrebno otprilike 60.000 vojnika i da bi, zbog prethodnih iskustava sa stranama koje ne surađuju u naporima UN i EU, vojne snage morale djelovati pod Poglavljem VII. Povelje. Nadalje sam procijenio da bi bilo potrebno čak 2900 policajaca kao i više stotina profesionalnih međunarodnih civilnih službenika. Godišnji troškovi te operacije vjerojatno bi bili oko 4 do 5 milijardi dolara. Nadalje sam razmatrao teškoće s kojima su se UN nedavno suočili u osiguranju vojnog, policijskog i civilnog osoblja za svoje operacije očuvanja mira; ograničenja u mogućnostima Tajništva da upravlja operacijama takvog opsega kakve su sada; i propuštanjem država članica da na vrijeme plate svoj doprinos za mirovne operacije. Zbog tih činjenica predložio sam Vijeću sigurnosti tri temeljne mogućnosti za organiziranje operacije kojom bi se poduprla primjena mirovnog plana. Prva mogućnost bila bi uobičajena operacija UN-a. Druga bi bila da NATO izvršava vojne zadaće a UN policijske i civilne. Treća mogućnost bila bi da Vijeće sigurnosti ovlasti zainteresirane države članice i regionalne organizacije da stvore ad hoc zajedničke snage. Zaključio sam da prva mogućnost ne bi bila valjana jer nebismo raspolagali potrebnim osobljem i sredstvima a UN nema mogućnosti zapovjedanja, nadzora i upravljanja operacijom takve veličine kakvu smo predvidjeli. Sadašnji prijedlozi Kontaktne skupine ponešto se razlikuju od Nacrta mirovnog sporazuma o kojem se raspravljalo u rujnu 1993. No, činjenice koje su dovele do zaključka da prva mogućnost nije valjana još su se više pojačale tijekom proteklih 10 mjeseci. Postalo je sve teže pronaći države članice voljne i sposobne da daju postrojbe adekvatno opremljene za mirovne operacije UN, što je bilo osobito vidljivo u Ruandi i, dakako, u samoj BiH. Isto vrijedi i za policiju i međunarodno civilno osoblje. Taj je problem još naglašeniji zbog činjenice da, iako bi se operacija provodila uz suglasnost strana, morala bi biti pod Poglavljen VII. Povelje zbog razloga kojeg sam već ranije naveo. Također je važno zabilježiti da su SAD, čije bi sudjelovanje u operaciji bilo bitno radi njihove političke i vojne snage, jasno stavile do znanja da neće biti voljne svoje postrojbe staviti pod zapovjedništvo UN. Mada je ostvaren određeni napredak u jačanju sposobnosti UN-a da upravlja mirovnim operacijama, Tajništvo još uvijek nije u stanju planirati, sakupiti, rasporediti, opskrbljivati i djelotvorno zapovjedati i nadzirati operaciju takvih razmjera kakva se predviđa (dva do tri puta veće od sadašnjih snaga UNPROFORO-a u BiH). Što se financiranja tiče, sadašnji troškovi mirovnih operacija gotovo su 30 posto veći nego što su bili u rujnu. Stoga je teško vjerovati da će doprinos država članica biti dovoljan da se financira predviđena operacija. Zato sam još više učvršćen u mišljenju da normalna operacija UN-a ne bi bila valjan izbor kojim bi se pružila neophodna međunarodna podrška provedbi mirovnog rješenja. Što se tiče druge mogućnosti (po kojoj bi Vijeće sigurnosti zatražilo od NATO-a da izvrši vojne zadaće a UN bi obavljali policijske i civilne), u svom sam pismu naveo brojna pitanja na koja treba dati odgovore ako se želi uspjeh ovakvog rješenja. Od tog vremena zajedničko planiranje UNPROFOR-a i NATO-a ukazalo je na brojne teškoće, koje po mom sudu govore uvjerljivo protiv ovakve mogućnosti. To se posebno odnosi na pitanje kako bi se nad snagama na terenu uspostavila politička kontrola UN-a i kako bi se uspostavila odgovarajuća koordinacija između vojnog dijela operacije, koji bi bio pod zapovjedništvom NATO-a, i policijskog i civilnog, koji bi bio pod zapovjedništvom UN-a. Što se ovog drugog tiče, posljednjih smo mjeseci izvukli neke važne pouke samo kao rezultat iskustva u koordinaciji korištenja zračnih snaga NATO-a u podršci UNPROFOR-u. Osobno cijenim što nam je NATO pružio takvu podršku. No, pokazalo se koliko je složeno i politički osjetljivo koordinirati takve aktivnosti čak i kad su one neusporedivo manje od onih kakve bi bile ako upotrijebimo snage NATO-a jačine do 60 tisuća vojnika koji djeluju u skladu s Poglavljem VII. Povelje na području gdje bi nekoliko tisuća policajaca i civilnog osoblja UN-a bilo raspoređeno u malim grupama a time i izloženo opasnosti odmazde. Moram također napomenuti da je u više navrata Ruska Federacija izrazila suzdržanost glede sudjelovanja NATO-a u provedbi dogovornog rješenja u BiH, ako snage NATO-a ne bi bile pod zapovjedništvom i nadzorom Vijeća sigurnosti, odnosno Glavnog tajnika i njegovog posebnog predstavnika. Treća razmatrana mogućnost bila je da Vijeće sigurnosti ovlasti zainteresirane države članice i regionalne organizacije da uspostave zajedničke ad hoc snage koje bi preuzele sve vojne, policijske i civilne zadaće radi podrške provedbi mirovnog sporazuma. I nadalje mislim da je to najbolja, možda i jedina valjana mogućnost. Takvo stanovište još je više učvršćeno pojavom Kontaktne skupine kao glavnog posrednika u političkom procesu u kojem UN i Međunarodna konferencija o bivšoj Jugoslaviji sada igraju znatno manju ulogu nego što je to ranije bio slučaj. Logično je stoga da države članice Kontaktne skupine sa svojom političkom težinom i raspoloživim ljudskim i materijalnim resursima preuzmu odgovornost i za primjenu onoga o čemu se pod njihovim okriljem pregovara. Zbog međuovisnosti sukoba u BiH i Hrvatskoj, kao i tih sukoba i mogućih problema u Srbiji i Bivšoj jugoslavenskoj Republici Makedoniji bilo bi neophodno da skupina država članica, koje preuzmu odgovornost za provedbu dogovorenog u BiH, dobije povjerenje Vijeća sigurnosti i mandat kojega sada ima UNPROFOR u Hrvatskoj i Bivšoj jugoslavenskoj Republici Makedoniji. Uspostavom takvih zajedničkih snaga djelovanje UNPROFOR-a bi nakon odgovarajućeg razdoblja predaje dužnosti bilo prekinuto. Mandat zajedničkih snaga obuhvatio bi dakle sve zadaće provedbe prijedloga Kontaktne skupine i rezolucija Vijeća sigurnosti relevantnih za mandat UNPROFOR-a. Preuzimanje zadaća od UNPROFOR-a trebalo bi biti pažljivo planirano i provedeno. Voljan sam surađivati s Kontaktnom skupinom kako bih privolio vlade da daju postrojbe za zajedničke snage, i to kako one vlade koje već sudjeluju u UNPROFOR-u tako i one koje zasad nemaju vojnih snaga u njegovu sastavu. Ako strane prihvate prijedloge Kontaktne skupine namjera mi je predložiti Vijeću sigurnosti da ovlasti članice Kontaktne skupine da stvore Međunarodne zajedničke snage (ITF) surađujući, ako to smatraju potrebnim, sa regionalnim organizacijama, kako bi provele dogovoreno rješenje u BiH i preuzele sve odgovornosti koje su sada povjerene UNPROFOR-u u bivšoj Jugoslaviji. Države koje bi sudjelovale u ITF međusobno bi se dogovorile o financijskim, logističkim i administrativnim potrebama. Bilo bi moguće stvoriti i posebni fond UN za države članice koje financijski žele pomoći ITF. Vijeće sigurnosti moglo bi razmotriti na koji način želi osigurati da bude informirano o aktivnostima ITF-a u skladu s mandatom koji će im povjeriti Vijeće sigurnosti. III. AKO STRANE NE PRIHVATE PRIJEDLOGE KONTAKTNE SKUPINE Koliko znam, Kontaktna skupina je razmatrala dodatne mjere, neke od njih uključuju i akciju nametanja, za koje će tražiti suglanost Vijeća sigurnosti ako strane ne prihvate njezine prijedloge. Takve bi mjere imale ozbiljne posljedice za prisutnost UNPROFOR-a u BiH, a također i u Hrvatskoj ako bi akcije Kontaktne skupine, podržane od Vijeća sigurnosti, navele bilo koju stranu da UNPROFOR smatra neprijateljskom stranom u svojim interesima i ratnim ciljevima. UNPROFOR je raspoređen u BiH s mandatom koji obuhvaća očuvanje mira i zaštitu humanitarnih aktivnosti. Raspoređen je na brojnim, međusobno udaljenim položajima što ga čini ranjivim u slučaju neprijateljskih aktivnosti od strane brojnijih i često bolje opremljenih borbenih snaga strana u BiH. Sposobnost UNPROFOR-a da izvršava svoj mandat ovisi o svakodnevnom kontaktnu sa svim stranama i o njihovoj suradnji. Pomoćno osoblje UNPROFOR-a obuhvaća nenaoružane civile (službenike, policajce i osoblje za civilne poslove) i nenaoružane vojne promatrače koji su u malim skupinama raspoređeni na cijelom području djelovanja. Baze UNPROFOR-a i linije opskrbe lako se mogu prekidati i često jesu prekidane i napadane. Ukratko, UNPROFOR je raspoređen tako da surađuje sa stranama nepristrano i transparentno; on nije borbena snaga i nije opremljen niti razmješten da poduzima ofenzivne akcije protiv bilo koje od strana. Koliko znam, predložene kaznene mjere mogu uključivati akcije vojnog nametanja uključujući nadzor granica bez suglasnosti strana kojih se to tiče ili prisilno djelovanje iz zraka na proširenim ili novim zonama isključenja. Takve bi akcije bile svjesno u suprotnosti s temeljnim vojnim interesima jedne od strana i stoga je vrlo vjerojatno da bi se ta strana vojno oduprla. U takvim okolnostima dvojbeno je da li bi bilo moguće zaadržati UNPROFOR u tim područjima ili u drugim područjima koje kontrolira ona strana koju bi pogodile kaznene mjere. Zbog razloga koje sam već naveo UNPROFOR ne bi mogao takve akcije nametanja sam provesti i bio bi slabo pripremljen da se zaštiti od neprijateljskih reakcija pogođene strane. Mora se imati na umu da bi čak i samo prisilno djelovanje iz zraka od osoblja UNPROFOR-a tražilo da bude nazočno na terenu radi promatranja, verifikacije ciljeva i usmjeravanja na cilj, što znači da bi oni bili vrlo blizu cilju i stoga izloženi mogućoj odmazdi. Zadržavanje UNPROFOR-a bilo bi jednako neprihvatljivo ako bi kaznene mjere uključivale ukidanje embarga na oružje za jednu od strana a njegovo zadržavanje za drugu. Ta bi druga strana neizbježno to smatrala neprijateljskim djelovanjem od strane UN, a sigurno bi rasplamsalo vatru koju je UNPROFOR trebao ugasiti. Zbog svega ovoga kao i zbog toga da se osigura da nazočnost UNPROFOR-a ne ometa kaznene mjere ako međunarodna zajednica odluči da ih primijeni, ne vidim nikakvu alternativu prijedlogu da se UNPROFOR povuče. Uvjete povlačenja, uključujući i vrijeme, a u vezi s primjenom kaznenih mjera, trebalo bi pažljivo razmotriti prije no što Vijeće sigurnosti donese odluku. Povlačenje UNPROFOR-a također bi imalo posljedice na mogućnost UN-a i drugih da u tom području i dalje vode humanitarne operacije. IV. NASTAVAK DJELOVANJA UN U BIVŠOJ JUGOSLAVIJI U prethodnom odlomku opisao sam preporuke koje očekujem da bih mogao podnijeti Vijeću sigurnosti kad bude poznat ishod sadašnje faze djelovanja Kontaktne skupine. Želim naglasiti da se one tiču samo vojnih i političkih aspekata sadašnje operacije UN-a u bivšoj Jugoslaviji. One odražavaju moje uvjerenje da se trebaju poštivati tri nužnosti: nužnost jedinstva zapovjedništva; nužnost da se prisilna akcija ne povjerava misiji koja ima mandat očuvanja mira što pretpostavlja nepristranost i suradnju sa stranama; i nužnost da se od UN ne traži poduzimanje aktivnosti za koje one nemaju mogućnosti. To nipošto ne znači da se UN u cijelosti trebaju dezangažirati od bivše Jugoslavije. Uvjeren sam da postoje aktivnosti koje UN i dalje trebaju poduzimati na tom području. One bi trebale nastaviti pružati humanitarnu pomoć u suradnji s drugim međunarodnim agencijama i nevladinim organizacijama. Njihova pomoć u povratku izbjeglica nakon zaključenja sporazuma o miru bit će osobito važna. UN trebaju nastaviti poduzimati svaki napor kako bi se pred Međunarodnim sudom sudilo onima koji su krivi za ozbiljna kršenja međunarodnog humanitarnog prava počinjena na teritoriju bivše Jugoslavije od 1991. godine. UN bi također morale odigrati važnu ulogu u međunarodnim nastojanjima da se pomogne ekonomski i socijalni oporavak i obnova država članica koje su bile u sukobu i njihovih susjeda koji su bili pogođeni tim sukobom. Imenovanje posebnog koordinatora UN-a za Sarajevo primjer je doprinosa koji UN mogu dati u tom pogledu. Obećavam da ću i dalje podržavati sve napore UN-a na tim područjima. Bit ću vam zahvalan ako s ovim pismom upoznate članove Vijeća sigurnosti." (Hina) fp fp 262126 MET jul 94 262126 MET jul 94

(Hina) fp fp

An unhandled error has occurred. Reload 🗙