Nadnaslov: HRVATSKA-MONETARNA POLITIKA
Naslov: NBH: PRIPREME ZA OPERACIJE NA OTVORENOM TRŽIŠTU
Podnaslov: Narodna banka Hrvatske se priprema za uvođenje novih,
tržišnih instrumenata u provedbi monetarne politike koji
bi trebali pridonijeti učinkovitoj kontroli novca u
optjecaju te razvitku tržišta vrijednosnih papira, a prvi
je korak već učinjen izdavanjem blagajničkih zapisa NBH,
što je na tržištu dobro prihvaćeno.
Piše: Nenad Bach, Hina
ZAGREB - Posljednjih se mjeseci Narodna banka Hrvatske priprema za uvođenje
novih, tržišnih instrumenata u provedbi monetarne politike koji bi trebali
pridonjeti učinkovitijoj kontroli novca u optjecaju te razvitku tržišta
vrijednosnih papira. Orijentacija je središnje banke Hrvatske, izjavio je
direktor Direkcije analiza NBH dr. Marko Škreb, da se postpuno napuste
direktne metode vođenja monetarne politike te se započne s kontrolom novca
u optjecaju putem tzv. operacija na otvorenom tržištu.
Te se operacije temelje na kupnji i prodaji uglavnom državnih vrijednosnih
papira, a u razvijenim su zemljama zapada najučinkovitiji instrument monetarne
politike. Osnovna je postavka takvog načina vođenja monetarne politike,
objašnjava dr. Škreb, da se prodajom ili kupnjom vrijednosnih papira na
tržištu utječe na količinu gotovog novca, a time na inflaciju.
Naime, prodajom državnih vrijednosnih papira poslovnim bankama, poduzećima
i drugim ulagačima središnja banka smanjuje količinu primarnog novca, a time
i kreditni potencijal banaka. Isto tako, ako središnja banka zaključi da je
potrebno povećati kreditni potencijal banaka i količinu novca u optjecaju,
otkupljuje iste vrijednosne papire te na taj način povećava količinu
vrijednosnih papira u aktivi svoje bilance, dok istodobno u pasivi dolazi
do ekvivalentnog povećanja primarnog novca. Rječju, kupovne operacije
središnje banke predstavljaju ekspanzivni monetarni impuls, dok prodajne
operacije predstavljaju restriktivnu politiku središnje banke.
Međunaslov: Pretpostavka - postojanje državnih vrijednosnih papira
Temeljna je pretpostavka takvog načina vođenja monetarne politike postojanje
velikog broja raznovrsnih državnih vrijednosnih papira sa širokom disperzijom
kod financijskih institucija, poduzeća, pa i domaćinstava. Za državu je
izdavanje vrijednosnih papira učinkovit način za prikupljanje proračunskih
sredstava, odnosno popunjavanje proračunskog manjka. Primjerice, na tržištu
državnih vrijednosnih papira u SAD, najrazvijenijem takvom tržištu u svijetu,
oko 70 posto ukupnog javnog duga SAD, koji premašuje 3.300 milijarde
američkih dolara, financira se izdavanjem različitih vrsta državnih
vrijednosnih papira, a dnevni obujam trgovine tim vrijednosnim papirima
doseže između 150 i 250 milijardi dolara. Dvije su vrste vrijednosnih papira,
pritom, najznačajnije: blagajnički zapisi i blagajničke obveznice.
Blagajnički zapisi (Treasury bills) kratkoročni su vrijednosni papiri Vladina
duga s dospijećem na tri, šest ili 12 mjeseci. Najmanja im je denominacija u
SAD 10.000 USD. Prodaju se na aukcijama uz diskont na nominalnu vrijednost
zapisa, a na dan dospijeća ulagaču se isplaćuje nominalna vrijednost.
Blagajničke obveznice (Treasury bonds) dugoročni su vrijednosni papiri
Vladina duga s dospijećem od 10 - 30 godina. Najmanja im je nominalna cijena
1.000 USD. Nose kamatu dva puta godišnje.
Međunaslov: Uloga središnje banke
Za učinkovitost operacija na otvorenom tržištu pretpostavka je i postojanje
razvijenog tržišta vrijednosnih papira te, naravno, potražnja nezavisno od
intervencija središnje banke. Da bi se osigurala tržišnost djelovanja
operacija, odnosno da bi država emitirala obveznice na temelju tržišne
kamatne stope i ostalih tržišnih kriterija, središnja banka kupuje ili
prodaje državne vrijednosne papire isključivo na sekundarnom tržištu.
Pritom, transakcije središnje banke ne bi trebale imati veliki obujam u
odnosu na ukupne transakcije na tom tržištu. Iz toga proizlazi da je
učinkovitost operacija na otvorenom tržištu potpuna samo ako središnja banka
nema nikakvu odgovornost za politiku državng duga, kao i plasman državnih
vrijednosnih papira. Naime, tržišnost operacija ne bi se mogla osigurati kada
bi središnja banka otkupljivala državne vrijednosne papire neposredno od
države.
Drugim riječima, monetarna politika mora biti odvojena od politike javnoga
duga, koja bi trebala biti u nadležnosti ministarstva financija. Po riječima
dr. Škreba, sadašnjim zakonodavstvom Narodna banka Hrvatske nije obvezna
otkupljivati vrijednosne papire od države. Također, banke i ostali ulagači
samostalno odlučuju o kupnji vrijednosnih papira, ovisno o svojoj "portfolio"
politici.
Od toga se, uostalom, i sastoji tržišnost metode.
Ministarstvo financija, pak, vodi brigu o financiranju manjka u državnom
proračunu, a koji se može financirati izdavanjem državnih obveznica. Potrebno
je, naime, da država kontinuirano izdaje serije novih vrijednosnih papira s
različitim rokovima dospijeća, i to na temelju tržišnih kamatnih stopa i
ostalih tržišnih uvjeta, te da svoje obveze isplaćuje na vrijeme. Na Zapadu
se isplata jedne serije obveznica financira, uglavnom, prilivom sredstava od
nove serije obveznica.
Međunaslov: Utjecaj na tržišne kamate
Uz reguliranje ponude bankarskih kredita i novčane mase, kao temeljne učinke
operacija na otvorenom tržištu, ta metoda omogućuje i kratkoročno djelovanje
na razinu kamatnih stopa na tržištu. Primjerice, provodeći ekspanzivnu
monetarnu politiku središnja banka kupuje državne vrijednosne papire te tako
povećava količinu primarnog novca, što pak utječe na smanjenje tržišnih
kamatnih stopa. Naime, dolazi do kratkoročnog poremećaja odnosa između
ponude i potražnje sredstava na financijskom tržištu.
Također, središnja banka može utjecati na formiranje kamatnih stopa po kojima
država izdaje svoje vrijednosne papire. Primjerice, u okviru restriktivne
monetarne politike središnja banka prodaje državne obveznice, te tako povećava
ponudu tih obveznica. Time im, naravno, ruši cijenu. Pritom, zbog povlačenja
novca s tržišta, dolazi do povećanja kamatnih stopa. Da bi nove serije
obveznica bile prihvatljive tržištu, država mora povećati kamatnu stopu.
Naravno, u tom slučaju može doći do sukoba interesa između središnje banke
i državne politike javnog duga. Naime, država je zainteresirana za što
stabilnije kamatne stope na svoje vrijednosne papire odnosno za što nižu
cijenu državnoga duga. Da bi to ostvarila, može se dogoditi da minstarstvo
financija zatraži od središnje banke da otkupi viškove državnih vrijednosnih
papira. U tom slučaju, prestaje njezina mogućnost reguliranja količine
primarnog novca te tada kontrolu nad kreiranjem primarnog novca ima državna
institucija koja vodi politiku javnoga duga (ministarstvo financija).
Proizlazi, dakle, da operacije na otvorenom tržištu mogu biti učinkovit
instrument monetarne politike samo ako središnja banka samostalno odlučuje
o svojim aktivnostima na otvorenom tržištu.
Međunaslov: Blagajnički zapisi Narodne banke Hrvatske
Od konca prošle godine Narodna banka Hrvatske, u svojim pripremama za
vođenje monetarne politike na temelju operacija na otvorenom tržištu,
započela je s aukcijama blagajničkih zapisa. U ovom je slučaju središnja
hrvatska banka izdavatelj vrijednosnih papira.
Na aukcijama, koje NBH održava dva puta tjedno, poslovne banke u slučaju
visoke likvidnosti, odnosno nemogućnosti plasmana viškova sredstava preko
Tržišta novca i uobičajenim putovima, u svoje ime i za svoj račun, odnosno
u tuđe ime i za tuđi račun, upisuju blagajničke zapise NBH.
Na svojoj sjednici koncem ožujka Savjet Narodne banke Hrvatske ocijenio je
da su poslovne banke izuzetno dobro prihvatile blagajničke zapise.
(Hina) nb do
051326 MET apr 94
(Hina) nb do