ZAGREB, 17. veljače (Hina) - Izrada i donošenje sustavnih zakonskih
rješenja temelj su daljnjeg razvoja pluralizma u odgoju i hrvatskom
školstvu te je stoga tu zadaću nužno što prije i ostvariti, jedna je
od preporuka više od 150 sudjelovatelja savjetovanja "Pluralizam u
odgoju i školstvu", održanog 9. i 10. veljače u Zagrebu u organizaciji
Ureda za Hrvatsku Europskog foruma za slobodu u odgoju, a pod
pokroviteljstvom hrvatskog Ministarstva kulture i prosvjete.
Organizatori savjetovanja dostavili su danas Hini sažetak tada
iznesenih ocjena o stanju u hrvatskom školstvu i obrazovanju te
stajališta i preporuke u svezi njegovog poboljšavanja, što je sukladno
jednom od zaključaka skupa da se takav tekst uputi hrvatskoj javnosti,
Ministarstvu kulture i prosvjete Republike Hrvatske te drugim
nadležnim državnim ustanovama.
U radu savjetovanja, uz hrvatske su stručnjake, sudjelovali i njihove
kolege iz Njemačke, Češke i Italije, a nazočan je bio i
predsjedavajući Europskog foruma za slobodu u odgoju Eginhard Fuchs.
Tijekom savjetovanja predstavljene su alternativne pedagoške
koncepcije Celestina Freineta, Marije Montessori i Rudolfa Steinera, a
u četiri radne skupine raspravljalo se o odnosu i međusobnim potrebama
države i škole, pedagoškom pluralizmu i autonomiji škole, obitelji i
pedagoškom pluralizmu te pluralizmu u povijesti hrvatskoga školstva.
Na temelju provedenih rasprava sudjelovatelji su se, među inim,
zauzeli za podupiranje i isticanje osobnih potreba djece i njihovih
roditelja pri oblikovanju obrazovnih i odgojnih programa. Istaknuto je
da "država ne treba biti odgajatelj i nametati jedan životni
svjetonazor" te stajalište da kulturu naroda ne oblikuje samo država,
već, među inima, i škola.
Preporučuje se i sustavno razvijanje komunikacije između davatelja i
korisnika usluga u odgoju i školstvu te se savjetuje i razvijanje
posebnih programa rada s roditeljima. Budući da je ova godina
proglašena Međunarodnom godinom obitelji savjetuje se da se ona
obilježi pokretanjem različitih aktivnosti s ciljem isticanja uloge
obitelji koja je, ocijenjeno je, dugo bila na marginama društvenog
interesa.
Uz naglasak da je potrebno sustavno i stručno istražiti elemente
pluralizma u povijesti hrvatskoga školstva te njegovo sadašnje stanje,
naglašeno je da je sve te odrednice nužno ugraditi u moderni obrazac
hrvatskoga školstva. Također je potrebno sagledati i osvijetliti
vrijednosni sustav na kojemu počiva pedagoški pluralizam, tj. temeljne
didaktičke, metodičke, antropološke, filozofske i religijske postavke
i oblike odgoja i obrazovanja.
Sudjelovatelji savjetovanja zauzeli su se i za organiziranje
poslijediplomskog studija hrvatskog školstva i odgoja te za usporednu
analizu školstva u Hrvatskoj i dijaspori, navedeno je, među inim u
preporukama upućenim s nedavno održanog savjetovanja "Pluralizam u
odgoju i školstvu".
(Hina) ip mć
171829 MET feb 94
171829 MET feb 94
(Hina) ip mć