Nadnaslov:Kako se suprotstaviti zabrinjavajućem porastu zagađenosti?
Naslov: Gas maska - za Pariz
Podnaslov:Prema istraživanju Francuskog instituta za okoliš,
zagađenost zraka, koju u urbanim sredinama u najvećoj mjeri
uzrokuju prijevozna sredstva, u znatnom je porastu u Parizu
i okolici, gdje je porast stanovništva doveo i do povećanja
broja automobila te produljenja puta od mjesta stanovanja do
zaposlenja. Pariške vlasti nastoje iznaći sredstva i načine
kako doskočiti ovom sve alarmantnijem problemu.
PARIZ (AFP) - Pariz, prijestolnica mode, morat će se možda jednog dana
potruditi načiniti zgodan model koji će uključivati i gas masku. Ta
mogućnost nije potpuno apsurdna za tisak, koji redovito zvoni na alarm
kada se suoči s postotkom zagađenosti, ponekad i dva puta višim od
normi koje prihvaća Europa i WHO (Svjetska zdravstvena organizacija).
Za zagađenost zraka u urabanim sredinama, posebice u Parizu i
njegovoj okolici, najodgovorniji je osobni automobil.
Prema istraživanju Francuskog instituta za okoliš (IFEN), zagađenost
koju stvara automobil i koja dovodi do porasta bolesti dišnih puteva,
srčanih i psihijatrijskih oboljenja, posebno kod djece, snažno je
porasla nakon 1980. godine, dok su ostali izvori zagađenja smanjeni.
Danas atmosfersko zagađenje u Parizu uglavnom izazivaju prijevozna
sredstva koji su postali prvi korisnici (60 posto) ugljikovodika,
ispred industrije. Godine 1992. razna prijevozna sredstva su potrošila
47,6 milijuna tona naftnih derivata, od čega 47,3 posto osobna vozila
i motori, 32,1 posto kamioni i autobusi, 9,2 posto avijacija, 6,7 posto
pomorska i rječna plovila i konačno 4,6 posto vlakovi.
U Francuskoj se u 12 godina vozni park osobnih automobila povećao za
25 posto i dosegao 24 milijuna vozila u 1992. godini, od kojih 5
milijuna samo za parišku oblast ili 20 posto francuskog voznog parka.
Međunaslov: Veći napor na unapređenju zajedničkog prijevoza
Više od tri od četiri domaćinstva ima najmanje jedan automobil za
koje 54 posto Francuza smatraju da su ih primorani koristiti. To se
posebno objašnjava porastom urbanog stanovništva, koje je prešlo s 38
milijuna osoba u 1975. godini na 42 milijuna u 1990. godini (+ 9,1
posto), od čega je četvrtina u pariškoj oblasti.
Širenje velikih predgrađa izazvalo je umnažanje i produljenje
putovanja od boravišta do radnog mjesta koji često iznosi više od 17
kilometera, pa i znatno više u pariškoj oblasti.
Vlasti reagiraju: navodeći primjer New Yorka i Amsterdama, Didier
Julia, zamjenik predsjednika Područnog vijeća Ile-de-France, zadužen
za okoliš, predložio je kao prvi lijek uspostavljanje sustava "suputnika
u autu" koji bi potaknuo vozače da prime putnike koji idu istim
smjerom.
No poseban napor potrebno je učiniti na zajedničkom prijevozu za koji
je predviđeno više planova većih razmjera za Pariz i njegovu oblast do
2.000 godine. Potpuno automatizirani metro, nazvan Meteor, koji će
omogućiti prijevoz kroz centar glavnog grada za 50.000 osoba na sat,
trebao bi se ostvariti 1997. godine, kojem bi, predviđen za godinu
dana ranije, prethodio mini metro na kratkim relacijama.
Tramvajska linija mogla bi zaokružiti Pariz, a upravo je dano zeleno
svjetlo za gradnju podzemnih autoputeva.
U očekivanju dugoročnijih rješenja, čini se hitnijim eksperimentirati
kako uz pomoć uputa preko radija pomoći vozačima da izbjegnu prometna
zakrčenja.
(Hina) tm br
151307 MET feb 94
151307 MET feb 94
(Hina) tm br