Nadnaslov: Nova zrakoplovna nesreća u Rusiji
Naslov: Strah od letenja na ruski način
Podnaslov: Nova zrakoplovna katastrofa uzrokovala je smrt 120 osoba
u ponedjeljak, u blizini Irkutska, na jugu Sibira,
pothranjujući špekulacije o ubrzanom pogoršavanju stanja
zračne flote bivšeg SSSR-a.
Piše: Marielle EUDES, AFP
MOSKVA - Nova zrakoplovna katastrofa uzrokovala je smrt 120 osoba u
ponedjeljak, u blizini Irkutska, na jugu Sibira, pothranjujući
špekulacije o ubrzanom pogoršavanju stanja zračne flote bivšeg SSSR-a.
Tupoljev 154 ruske zrakoplovne tvrtke Bajkal, koji može prihvatiti
164 putnika, srušio se u 12 sati po lokalnom vremenu, 12 minuta nakon
uzlijetanja iz Irkutska u pravcu Moskve, s 111 putnika i 9 članova
posade. Nema preživjelih, rekao je predstavnik za novinstvo Komiteta
za izvanredna stanja u Moskvi.
Među žrtvama bilo je 16 stranaca: osam Nijemaca (Bonn govori o
sedam), četiri Kineza, jedna Japanka, jedna Austrijanka, jedan Indijac
i jedan Turčin. Irkutsk, na obali jezera Bajkal, jedno je od
najposjećenijih turističkih mjesta u Rusiji, posebno za vrijeme
božićnih i novogodišnjih praznika.
Jedan se motor letjelice zapalio odmah nakon uzlijetanja. Zrakoplov
je tada napravio polukrug, ali se i drugi motor zapalio i posada je
izgubila kontrolu nad letjelicom koja se srušila u slabo naseljenom
području, 11 km udaljenom od piste (koja je pak samo 7 km udaljena od
središta Irkutska). Letjelica, čiji su rezervoari bili puni,
eksplodirala je dodirnuvši tlo, naglašeno je iz Komiteta.
Helikopteri za spašavanje i medicinske ekipe hitno su poslane na
mjesto nesreće a Iljušin 76 Državnog komiteta za izvanredna stanja
spremao se uzletjeti iz Moskve.
"Od raspuštanja sovjetske zrakoplovne tvrtke Aeroflot 1992. godine,
sigurnost je znatno smanjena i nastavlja se smanjivati", prokomentirao
je zapadni stručnjak. Neki stručnjaci, čija mišljenja je nedavno
objavio tjednik Moskovske novosti, predvidjeli su "skorašnje povećanje
zračnih katastrofa".
"Sposobnost posade ne dovodi se u pitanje", ali sigurnost se smanjuje
zbog nastojanja tvrtki koje su otkupile dio flote Aeroflota da budu
maksimalno rentabilne, rekao je taj zapadni stručnjak, dodajući kako
"problemi oko održavanja ili poštivanja propisa ostaju u drugom
planu".
"U vrijeme SSSR-a najviši dužnosnici bili su primorani, pod
prijetnjom smjenjivanja s dužnosti, provoditi najosnovnije i redovite
provjere. Danas ta administrativna prijetnja više ne postoji u
privatnim ili poluprivatnim zrakoplovnim tvrtkama i prevladava briga
oko stvaranja profita", priopćio je Aleksandar Žilin, stručnjak za
vojna pitanja tjednika Moskovske novosti.
Međunaslov: Sve više prenatrpanih letjelica
Povrh svega, slučajevi prenatrpanosti letjelica su brojni. Novi
"trgovci" iz bivšeg SSSR-a, "koji prevoze iz jedne regije u drugu
stotine kila roba zrakoplovima, lako kupuju lako kod pilota pravo da
prenatrpaju letjelice", smatra Žilin.
Zrakoplov L-410, s 22 putnika od kojih 5 neprijavljenih, srušio se
26. kolovoza u Aldanu, na jugu Jakutije, sa 677 kg tereta umjesto
dozvoljenih 219. Pri slijetanju zrakoplov je pao na lijevo krilo i svi
su putnici smrtno stradali.
Dva dana kasnije, JAK-42 srušio se odmah nakon neuspjelog uzlijetanja
sa zračne luke Horog, na jugu Tadžikistana, pri čemu su poginule 82
osobe. Teret letjelice bio je za tri tone teži od dozvoljenog.
Osim toga, otvaranje donedavno zabranjenih područja privlači
istraživače i turiste i predstavlja neočekivani dobitak za novonastale
tvrtke koje skupo naplaćuju putovanja "u egzotično". Avanture u koje
se kreće malim zrakoplovima ili helikopterima sve su brojnije, kao i
nesreće. U svibnju prošle godine deset osoba poginulo je u nesreći
helikoptera 10.000 km od Moskve, u znanstveno-turističkoj ekspediciji.
Meteorološki uvjeti povećavaju teškoće. Krajem prosinca 36 osoba
stradalo je u Armeniji jer Antonov-26 kojim su putovali nije uspio
pravilno sletjeti zbog guste magle.
Nesreće vojnih letjelica također su u porastu, kako prenose Moskovske
novosti. Godine 1993. zračne snage zabilježile su 17 tehničkih
nepravilnosti, od kojih je barem pet izazvalo smrtonosne nesreće s 22
žrtve.
No, službe zračne, civilne i vojne sigurnosti ne raspolažu dovoljno
širokim ovlastima ili sredstvima da zabrane letove na kojima se krše
pravila sigurnosti, zaključuje Žilin.
(Hina) bnš
050558 MET jan 94
0563
(Hina) bnš