FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NACIONALIZAM S KINESKIM ZNAČAJKAMA

Autor: ;MER;
(od dopisnika Hine Branka Merlina) PEKING, 6. prosinca (Hina) - Kada je svojedobno američki politolog Samuel Hunntington u članku "Sudar civilizacija" ustvrdio da bi nakon hladnoga rata interese, vrijednosti i moć kršćanskog Zapada najviše mogla ugroziti konfucijansko-muslimanska osovina, pokrenuo je, smatraju u Kini, lavinu kojoj je svrha dokazati tezu o takozvanoj "kineskoj prijetnji". Njegovi pozivi na politiku suprotstavljanja nezapadnim civilizacijama i uvjerenje da će "rast Kine izazvati najveću krizu u povijesti čovječanstva", u Kini nailaze isključivo na odbacivanje i osudu. Unatoč tome, ti se pozivi uzimaju ozbiljno; posebno pri raščlambi službene američke politike prema Kini. Da nije tako, uoči nedavnog susreta kineskog i američkog predsjednika u Manili, Bill Clinton sigurno ne bi još iz Australije poručivao Pekingu kako se Washington zalaže za politiku suradnje, a protiv bilo kakve izolacije Kine. Iako teorija "kineske prijetnje" nadilazi kinesko-američke odnose, ona u svjetlu inače hladnih, a na trenutke i opasno zagrijanih, odnosa između "najveće razvijene zemlje i najveće zemlje u razvoju" zasigurno posebno pothranjuje i antikineske osjećaje u SAD, i antiamerikanizam u Kini. Kada je riječ o antiamerikanizmu, koji obično uključuje elemente prepoznatljive kao zapadne vrijednosti uopće, Kina je ljetos svojim čitateljima ponudila i knjigu "Kina može reći ne". Prema pisanju služenog tiska, ova je zbirka tekstova koji nabrajaju kineske zamjerke Zapadu ubrzo postala bestseler, doživjela i svoj drugi dio, a na policama knjižara pojavili su se i naslovi "Kako Kina može reći ne", "Zašto Kina može reći ne" i slično. Na istu temu u posebnim izdanjima raznih časopisa, poruke odabranih fotografija i ilustracija jasne su i nepismenima - nasmijani i veseli visoki kineski dužnosnici prikazani uz namrgođene i tmurne likove Perryja, Christophera i drugih američkih partnera u razgovorima. "Kina bilježi 75 pokoljenja od Konfucija, i povijesti civilizacije dugu pet tisuća godina", ističe se u dodatku. Jednodušnost kojom je Zapad u ovoj vrsti publikacija prepoznao razmah kineskog nacionalizma, rezultirao je navodno službenom odlukom da se pregrijana kampanja stiša. Naime, u svjetlu teorije o "kineskoj prijetnji", Kini ne treba još i nacionalizam. Pogotovo, kako se ističe u jednom od novinskih članaka na tu temu, ako je on od završetka hladnoga rata u mnogima državama poslužio kao način stimuliranja nacionalne kohezije, pokazujući se pritom i kao ratoboran i ekspanzionistički. Braneći tezu da je kineski nacionalizam rođen sredinom prošloga stoljeća kao odgovor na agresiju zapadnih sila, dakle kao reakcija na nacionalnu krizu, jedan kineski sveučilišni profesor u svome članku ustvrđuje da nacionalizam u Kini niti je bio, niti jest isto što i na Zapadu: nije iracionalan, niti radikalan, a ni ekspanzionistički. Ali, kako navodi, kratkovidni se Zapad, uživajući prednosti sadašnje međunarodne distribucije prirodnih bogatstava, svejedno boji jačanja Kine, samo potičući time i kineski odgovor - jačanje nacionalizma. Zapadnjačka sklonost senzacionalizmu, nepoznavanje kineske psihologije i kulture, zbunjenost pred mogućnošću da i Kina postane svjetska sila, sve su to, po sudu kineskog autora, elementi koji pridonose paranoidnom očekivanju sukoba civilizacija. Njega neće biti, kaže se, ne samo zbog "blage prirode" kineskog nacionalizma, već i zbog "trijeznog i racionalnog odnosa Kine prema svijetu oko nje". (Hina) mer br 061122 MET dec 96

(Hina) mer br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙