PARIZ, 29. veljače (Hina/AFP) - Ponovnim otvaranjem, 1. ožujka, nakon 18 mjeseci radova, Palais Garniera (Palače Garnier), hrama francuske operne umjetnosti, preuređenog, moderniziranog, obnovljene pozlate i baršuna, Pariz najavljuje
svoju ambiciju da ponovno postane jedno od središta opere u svijetu.
PARIZ, 29. veljače (Hina/AFP) - Ponovnim otvaranjem, 1. ožujka, nakon
18 mjeseci radova, Palais Garniera (Palače Garnier), hrama francuske
operne umjetnosti, preuređenog, moderniziranog, obnovljene pozlate i
baršuna, Pariz najavljuje svoju ambiciju da ponovno postane jedno od
središta opere u svijetu. #L#
Novi direktor Nacionalne opere u Parizu Hugues Gall raspolaže sada
svake večeri sa skoro 4700 mjesta, 1945 u Palais Garnieru kojemu je
vraćen nekadašnji sjaj i 2700 u Operi Bastille - "tehnološkoj" operi,
predmetu polemika, štrajkova i kritika otkad ju je 14. srpnja 1989.
godine otvorio Francois Mitterrand.
Bivša desna ruka Rolfa Liebermanna, dok je pariška Opera bila jedna
od glavnih međunarodnih pozornica, trudi se, otkad je ove sezone
preuzeo dužnost, obnoviti repertoar i reogranizirati svoju kuću kako
bi od nje napravio ono što je Scala za Milano, Covent Garden za London
ili Staatsoper za Beč.
"Danas je Garnier jedno od najvećih kazališta na svijetu, a Bastille
to treba postati", kaže on. "Pariz ima sve što je potrebno da ponovno
postane velika međunarodna pozornica".
Odazvavši se želji ljubitelja glazbe Hugues Gall je naručio za
ponovno otvaranje Palais Garniera, u petak, s Mozartovim "Don
Giovannijem" Sir Georga Soltija koji je u ožujku 1973. godine počeo
Liebermannovu eru s "Figarovim pirom" u režiji legendarnog Giorgia
Strehlera. "Don Giovanni" će biti predstavljen u koncertnoj verziji,
ali će sutradan Jeffrey Tate dirigirati prvom Gallovom produkcijom, u
Garnieru, Mozartovom operom "Cosi fan Tutte" u režiji Ezia
Toffoluttija.
Te dvije gala večeri trebale bi dati puni sjaj Palais Garnieru, 121
godinu nakon njegova otvaranja pod Napoleonom III. Obnovljen je crveni
baršun s 844 sjedala u parteru i na balkonu. U ložama su zidovi
presvučeni damastom od svile iz Lyona. Velika zavjesa je osvježena.
Slike, u prvom redu Chagallov strop iz 1964., i freske očišćeni su,
pozlate oživljene, mramor i bronca renovirani, sve bolje osvijetljeno.
Poput 'Meta' u New Yorku, dvorana je klimatizirana, a mehanika velike
pozornice od 1200 m2 modernizirana, upravljana centralnim računalom.
Ukupno 145 milijuna franaka (29 milijuna dolara) uloženo je u tu prvu
fazu restauracije koja će biti dovršena tek 2000. godine kad bude
renovirano veliko stubište i predvorje te uređeno pročelje s
inkrustacijama u omiljenim roza i zelenoj boji Charlesa Garniera.
"S Garnierom i Operom Bastille, ponosan sam što sam jedini direktor
opere koji posjeduje dva tako izvanredna zdanja", ističe Hugues Gall.
Nakon petnaest godina provedenih na čelu Velikog kazališta u Ženevi,
sad upravlja najvećom operom na svijetu, a cilj mu je organizacija 365
večeri za 800.000 posjetitelja 1997. godine.
Kad završi razdvajanje dviju dvorana - jedne za ples, druge za operu,
generalni direktor pariške Opere podijelit će opere prema drugim
kriterijima. Popularne opere poput "Don Giovannija", "Čarobne frule",
"Carmen" ili Verdi i Puccini bit će rezervirane za Bastille, gdje ima
800 mjesta više, ali "Pir", barokne opere, komični Rossini, opere 20.
stoljeća kao "Pelleas i Melisande", ili "Vesela udovica" na njemačkom,
davat će se u Garnieru koji će ugostiti dvije trećine baleta. Sve bez
povećanja cijena ulaznica, relativno umjerenih u Parizu: 120 dolara za
najskuplja mjesta, nasuprot 200 u Beču.
S dvije opere subvencionirane u visini 65 posto prihoda i riješenim
konfliktima nakon prošlogodišnjeg smjenjivanja koreanskog glazbenog
direktora Myung Whun Chunga na čelu Bastille, Hugues Gall ima dakle
sve adute u rukama za uspjeh do isteka ugovora 2001. godine.
(Hina) bnš bnš
291311 MET feb 96
(Hina) bnš bnš