ZADAR, 1. ožujka (Hina-Ivica Marijačić) - Direktori hrvatskih brodarskih tvrtki, okupljeni u Udruzi hrvatskih brodara "Mare nostrum", sastali su se dvaput u posljednjih osam dana, u Splitu i Zadru, razgovarajući o sve težim uvjetima
svojeg poslovanja na međunarodnom tržištu na kojemu, kako su istaknuli, ostvaruju više od 90 posto prometa.
U OZBILJAN POLOŽAJ
ZADAR, 1. ožujka (Hina-Ivica Marijačić) - Direktori hrvatskih
brodarskih tvrtki, okupljeni u Udruzi hrvatskih brodara "Mare
nostrum", sastali su se dvaput u posljednjih osam dana, u Splitu i
Zadru, razgovarajući o sve težim uvjetima svojeg poslovanja na
međunarodnom tržištu na kojemu, kako su istaknuli, ostvaruju više od
90 posto prometa. #L#
Kriza na svjetskim morima očituje se poglavito u bitno smanjenim
cijenama vozarina i povećanim troškovima goriva. Ti negativni trendovi
počeli su u 1995. godini, svoj vrhunac dostigli u 1996., a nastavili
su se i u ovoj, 1997. godini. Stoga su direktori devet hrvatskih
brodarskih tvrtki odlučili upoznati javnost, ali u prvome redu i male
dioničare svojih poduzeća, s teškoćama u poslovanju, ističući kako se
od njih više ne mogu očekivati novčane donacije za različite društvene
akcije i oblike pomoći, a ni mali dioničari ne mogu očekivati isplatu
dividende koja je dijeljena u prošlih nekoliko godina.
To ipak ne znači da brodarske tvrtke neće i ove godine isplatiti
dividendu, jer će o tom posljednju riječ reći dioničarske skupštine,
ali dividendu ne mogu jamčiti, ili će biti vrlo niska.
Objašnjavajući krizu koja je zahvatila hrvatske brodarske tvrtke,
direktor Jadroplova iz Splita Nikša Đovaneli naveo je da je gorivo u
nekoliko godina poskupilo od 80 do 125 dolara po toni, a to je glavni
trošak svih brodarskih poduzeća. Istodobno, znatno su smanjene
vozarine, pa su ugovori o prijevozu tereta na svjetskim morima od
tisuću do četiri tisuće dolara niži od onih potpisivanih prije
nekoliko godina.
Zbog jake krize na međunarodnom tržištu, događa se - što nije
zabilježeno u prošlih desetak godina - da poneki brodovi ostaju
usidreni, bez posla. Sadašnje stanje neće se odraziti na standard
zaposlenih u tim poduzećima, pa će oko 10 tisuća obitelji i dalje
sigurno živjeti, istaknuo je Đovaneli, a ulaganje u kvalitetne pomorce
jednako je važno kao i ulaganje u nove brodove.
U sljedećem poslovnom razdoblju hrvatski će brodari svaki zarađeni
dolar ulagati u brodove kako bi izbjegli moguće probleme zbog starosti
brodovlja, čulo se na skupu u Zadru. Unatoč svim negativnim
trendovima, hrvatski će brodari opstati, zaključili su direktori
hrvatskih brodarskih tvrtki.
Stanje jest ozbiljno, ali ne i alarmantno, no prijeko je potrebno
maksimalno racionalno poslovati, što znači da se brodari moraju
okrenuti sebi kako bi održali 190 brodova s 3,5 milijuna tona
nosivosti, vrijednih 1,3 milijarde dolara. Pritom je nužno i
razumijevanje odgovornih ministarstava oko dodjele i prijevoza domaćih
tereta koji su vrlo malo zastupljeni u ukupnoj količini prevezene
robe.
(Hina) im vkn
011055 MET mar 97
(Hina) im vkn