ZAGREB, 13. veljače (Hina - Mateja Burgund) - Ministarstvo prosvjete i športa izradilo je radni tekst nacrta Državnog pedagoškog standarda(DPS) srednjeg školstva. O tom će nacrtu sadržaja i opsega javnih potreba i standarda rada u
srednjem školstvu, prije saborske rasprave, svoje mišljenje dati Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske, Udruga ravnatelja srednjih škola, Društvo hrvatskih profesora srednjih škola i neke strukovne udruge. Naime, Ministarstvo je na navedene adrese uputilo radnu verziju nacrta DPS, tražeći prijedloge i analizu teksta do 15. veljače.
ZAGREB, 13. veljače (Hina - Mateja Burgund) - Ministarstvo prosvjete i
športa izradilo je radni tekst nacrta Državnog pedagoškog
standarda(DPS) srednjeg školstva. O tom će nacrtu sadržaja i opsega
javnih potreba i standarda rada u srednjem školstvu, prije saborske
rasprave, svoje mišljenje dati Nezavisni sindikat zaposlenih u
srednjim školama Hrvatske, Udruga ravnatelja srednjih škola, Društvo
hrvatskih profesora srednjih škola i neke strukovne udruge. Naime,
Ministarstvo je na navedene adrese uputilo radnu verziju nacrta DPS,
tražeći prijedloge i analizu teksta do 15. veljače. #L#
Načelnik za srednje školstvo u Ministarstvu prosvjete i športa Vlado
Luburić ističe da bi DPS trebao utvrditi minimum standarda u srednjim
školama, dodajući da je njegova radna verzija pisana na temelju
iskustva, podataka iz Zavoda za zapošljavanje te sugestija nekih škola
i strukovnih udruga. Luburić nije precizirao kada će konačni tekst
doći na Vladu RH, no procijenio je da bi to moglo biti u ljeto. Kako
je kazao, tekst zahtijeva širu raspravu koju, nakon objavljivanja u
Školskim novinama, Ministarstvo i očekuje. Uz temeljni tekst DPS,
Ministarstvo čeka još jedan veliki posao a to je, kaže Luburić, izrada
standarda za svako pojedino zanimanje kojih u srednjim školama ima oko
300.
Iako je u izradi DPS za osnovne škole Sindikat hrvatskih učitelja
bio 'partner', u pisanju takvog teksta za srednje škole nije
sudjelovao reprezentativni srednjoškolski sindikat - Nezavisni
sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske. "Izrada DPS-a je
stručna stvar u nadležnosti Ministarstva", pojašnjava Luburić dodajući
da će sve kvalitetne primjedbe Sindikata Ministarstvo uvažiti.
"Držimo da je radni nacrt DPS brzopleto i loše napisana domaća
zadaća, koja očito u izostanku obrazovne politike i vrsnih suradnika,
pokušava Vladi ponuditi nešto iza čega nitko ne može stajati", drži
predsjednica Sindikata Vesna Kanižaj. Stoga, nastavila je,
preporučujemo stručnim aktivima srednjih škola i učeničkim domovima da
pokušaju izračunati cijenu obrazovanja pojedinih zanimanja i pojedine
profesije. Predsjedništvo Sindikata, dodala je, drži da je Standard
potrebalo izraditi na temelju jasno koncipirane državne politike o
razvoju školstva i osobito javnog interesa u strukturnoj preobrazbi
srednjeg školstva. "Ukoliko Ministarstvo ne usvoji naše primjedbe,
Sindikat će predložiti svoj DPS", kaže Kanižaj.
"DPS propisuje osnovne uvjete i mjerila za ustrojstvo škola,
izvođenje nastavnih planova i programa i postizanje svrhe i zadaća
srednjeg školstva u programima koji se financiraju iz državnog
proračuna", stoji u uvodnom tekst DPS-a.
Tako radni nacrt donosi zadaće srednjeg školstva sa programom
naobazbe učenika i odraslih, programom dodatne, dopunske nastave i
slobodnih aktivnosti te program odgoja, smještaja i prehrane u
učeničkim domovima. U uvjetima i mjerilima za izvođenje programa
naobrazbe, stoji da razredni odjel u pravilu ima 30 učenika, više od
30 kada za to postoje opravdani razlozi, ali ne više od 35. Broj
profesora, stručnih učitelja i suradnika u nastavi utvrđuje se na
temelju norme neposrednog odgojno-obrazovnog rada. Srednja škola mora
imati osnovnu nastavnu opremu za izvođenje nastave iz pojedinih
predmeta koje škola ima u programu naobrazbe i to, među ostalim,
najmanje 15 kompleta računala, jedan televizor na svake dvije
učionice, jedan videorekorder, stroj za preslikavanje, glasovir ili
pijanino, TV kameru i drugo.
Visina plaća prosvjetnim djelatnicima utvrđuje se u "skladu sa
zakonom i kolektivnom ugovorom na način da su plaće djelatnika škole
izjednačne s plaćama djelatnika iste stručne spreme, zvanja i položaja
kod drugih korisnika državnog proračuna". Plaća se u prosjeku povećava
od 5 do 30 posto ravnateljima (ovisno o broju učenika u školi),
voditeljima odjela, smjene i dijela škole, za rad na poslovima
predsjednika stručnog aktiva, za rad u nastavi u dvije ili više škola
te za rad s učenicima s teškoćama u razvoju.
Sredstva za osiguravanje prostornih uvjeta rada i opreme osiguravaju
se iz proračuna lokalnih tijela uprave i samouprave te iz državnog
proračuna, dok se plaće i druge naknade osiguravaju samo iz državnog
proračuna.
Unutar posebnih potreba u srednjem školstvu razrađuju se, uz ostalo,
pitanje školovanja pripadnika etničkih i nacionalnih zajednica ili
manjina, učenika na otocima, prometno izdvojenim područjima te
područjima od posebne državne skrbi te školovanje darovitih učenika za
što će ovlaštena državna tijela osigurati potrebna financijska
sredstva. Određeni su i uvjeti i mjerila za rad učeničkih domova i
socijalna i zdravstvena zaštita učenika.
(Hina) mb ds
130939 MET feb 97
(Hina) mb ds