US-EUROPSKO POVJERENSTVO-Parlament US IHT 22. III. PFAFF O EU SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE22. III. 1999.Ova bruxelleska kriza prigoda je za izoštravanje fokusa"Ostavka čitavog Europskog povjerenstva oduševila je
neprijatelje ujedinjene Europe u Britaniji i drugdje. Ona je također izazvala određeno zadovoljstvo u američkim službenim krugovima. Europska unija oslabljena je upravo u trenutku kad se niz važnih sukoba s Washingtonom približava vrhuncu", piše William Pfaff."Jedan je sukob nekoristan i razoran 'rat zbog banana', koji je izazvao osvetoljubivu europsku žalbu Svjetskoj trgovinskoj organizaciji protiv odredbe američkog zakona koja traži unilateralnu protumjeru za ono što smatra trgovinskom diskriminacijom.Druga bitka vreba iz buduće europske zabrane starih i bučnih američkih letjelica. Još jedna tiče se američke govedine napumpane hormonima i izvoza genetski modificirane hrane. Uskoro će početi nevolje zbog američkog običaja hranjenja izvozne peradi i stoke antibioticima koji se primjenjuju u liječenju ljudi. (Europa to zabranjuje.)U pozadini tih trgovinskih sukoba vlada loša politička volja zbog
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
22. III. 1999.
Ova bruxelleska kriza prigoda je za izoštravanje fokusa
"Ostavka čitavog Europskog povjerenstva oduševila je neprijatelje
ujedinjene Europe u Britaniji i drugdje. Ona je također izazvala
određeno zadovoljstvo u američkim službenim krugovima. Europska
unija oslabljena je upravo u trenutku kad se niz važnih sukoba s
Washingtonom približava vrhuncu", piše William Pfaff.
"Jedan je sukob nekoristan i razoran 'rat zbog banana', koji je
izazvao osvetoljubivu europsku žalbu Svjetskoj trgovinskoj
organizaciji protiv odredbe američkog zakona koja traži
unilateralnu protumjeru za ono što smatra trgovinskom
diskriminacijom.
Druga bitka vreba iz buduće europske zabrane starih i bučnih
američkih letjelica. Još jedna tiče se američke govedine napumpane
hormonima i izvoza genetski modificirane hrane. Uskoro će početi
nevolje zbog američkog običaja hranjenja izvozne peradi i stoke
antibioticima koji se primjenjuju u liječenju ljudi. (Europa to
zabranjuje.)
U pozadini tih trgovinskih sukoba vlada loša politička volja zbog
oslobađanja pilota mornaričkog korpusa koji je ubio 20 ljudi u
Italiji; zbog američkog odbijanja da Njemačkoj vrati tajne
dokumente Stasija koje je CIA ugrabila kad se Njemačka ponovno
ujedinila (Nijemci sumnjaju da se dokumenti drže u svrhu političke
ucjene); i zbog washingtonskih optužba da je Grčka Rusiji dala
šifre NATO-a. Ovo nisu sretni dani u prekooceanskim odnosima.
Kriza je oslabila povjerenstvo kao ustanovu. Leon Brittan, Karel
van Miert i Yves-Thibault de Silguy, glavne osobe u trgovini,
konkurenciji i fiskalnim ratovima, službeno su otišle s položaja.
No ipak, ti bi se događaji mogli pokazati sretnima za EU.
Europski izvršni krak, dvadesetočlano povjerenstvo, osnovano je da
upućuje razmjerno malo i apolitično tijelo stručnjaka koji
predlažu politiku vladajućem Europskom vijeću sastavljenom od
ministara iz vlada zemalja Europske unije te da provodi odluke
vijeća. Njegov je mandat da nadzire i provodi ugovore koji
ujedinjuju Europu. Nije zamišljeno da bude otvoreno,
'demokratsko', odgovorno bilo kome osim vijeću.
To je išlo kad nije bilo Europskog parlamenta, a 'Europa' se
sastojala od šest zemalja sa sličnim političkim filozofijama. Od
sedamdesetih, s Parlamentom i proširenjem EU na njezinih sadašnjih
15 članica (a stižu i nove), povjerenstvo je postalo nepokretno, s
nedovoljnim kadrom i sve više (uz časne iznimke) mjesto za
umirovljenje potrošenih i odlaganje nezgodnih političara.
Reforma vladajućeg ustroja EU već je neko vrijeme žurno potrebna.
Činilo se da će dogovor o reformi biti politička noćna mora. Sada se
mora postići. Kriza bi se mogla pokazati jednim od onih slučajnih
sretnih događaja koji su pomogli donijeti europsko jedinstvo.
To je razlog zbog kojeg su mnogi dobri 'Europljani' zadovoljni zbog
beznačajnog nepotizma povjerenice Edith Cresson i neorganiziranog
upravljanja predsjednika Jacquesa Santera, pa čak i zbog prijevara
i nepoštenih dogovora među savjetnicima i nuzugovornicima, koje je
istražno povjerenstvo neovisnih stručnjaka otkrilo prošlog
ponedjeljka.
Reforma znači suočavanje s proturječjima u EU, koja su se dosad
radije zanemarivala. Bit glavnog proturječja jest što bi točno
'Europa' trebala postati. Postoji samo jedan mogući odgovor, sad
kad EU ima 15 članica i očekuje da će se proširiti.
Bit će to iznimno prisan savez suverenih zemalja, sa zajedničkim
vrijednostima i dubokim zajedničkim interesima, savez zemalja koje
su integrirale svoje financijske režime i svoja tržišta, te su
odlučile surađivati čim prisnije na svim drugim područjima.
Ustanove EU bit će posrednici u njihovim integracijama, a ne mjesto
pohrane njihovih suvereniteta.
No mnogi, posebno u manjim europskim zemljama, nisu spremni
vjerovati da je to realna perspektiva. Oni žele suverenu europsku
vladu, dok bi državne ovlasti bile ograničene na sporedna pitanja.
Odluke koje će biti donesene u sljedećih nekoliko tjedana o
ponovnom imenovanju povjerenstva neće riješiti tu temeljnu
podjelu, no povjerenstvo treba dobiti novi mandat; a izrada nacrta
tog mandata prisilit će 15 vlada da se suoče s tim problemom s
ozbiljnošću koju još nisu pokazali.
Kao da kriza u povjerenstvu nije dovoljna, petnaestorica zemalja
sad se također obvezala imenovati osobu koja će biti odgovorna za
europsku vanjsku i sigurnosnu politiku. On ili ona suočit će se s
drugom inačicom pitanja o suverenosti. Ovdje su Sjedinjene Države
upetljane.
Zapreka europskoj težnji neovisnoj vanjskoj politici jest
suprotnost između onih Europljana koji žele djelovati u svijetu,
ili čak voditi, i onih koji, iz časnih razloga, žele da ih se vodi
ili čak da se povuku iz povijesti zemalja, koja je povijest
nacionalizama.
Europska budućnost stoga uključuje odluku o Sjedinjenim Državama.
To je razlog zbog kojega su prekooceanski sukobi važniji nego što
mnogi vole misliti. Odnosi sa Sjedinjenim Državama drže ključ onog
što će 'Europa' postati u 21. stoljeću."