Oko 90 posto svjetske trgovine odvija se morem i pomorski promet proizvodi gotovo tri posto svjetskih emisija CO2, pa je sektor pod sve većim pritiskom da smanji zagađenje okoliša.
Međunarodna brodarska komora (ICS) i Intercargo prvi su puta zajednički predložili uvođenje naknade za tonu emitiranog ugljičnog dioksida koju bi plaćali brodovi bruto tonaže veće od 5000.
Prikupljeni novac slijevao bi se u klimatski fond i koristio za financiranje infrastrukture u lukama diljem svijeta koja bi jamčila opskrbu čišćim gorivima, poput vodika i amonijaka, predlažu ICS i Intercargo.
"Brodarima treba uistinu globalna, tržišno bazirana mjera kako bi se smanjile velike razlike u cijenama konvencionalnih i goriva bez ugljika", rje glavni tajnik ICS-a Guy Platten.
Prijedlog je u petak dostavljen Međunarodnoj pomorskoj organizaciji (IMO), agenciji Ujedinjenih naroda za pomorski promet .
Glasnogovornik IMO-a rekao je da su svi prijedlozi dobrodošli i da će se o njima raspravljati krajem ove godine, dodavši da su "prijedlozi o tržišno utemeljenim mjerama u skladu s ishodišnom strategijom IMO-a za stakleničke plinove".
Radna skupina IMO-a sastat će se krajem listopada, uoči sjednice Odbora za zaštitu morskog okoliša krajem studenog koja bi, između ostalog, trebala biti posvećena nastojanjima da se smanji emisija ugljičnih plinova.
Europska komisija u srpnju je predložila da se brodari nakon više od deset godina uključe u sustav trgovine dozvolama za emisiju ugljičnog dioksida.
U ICS-u pak upozoravaju da će "parcijalna" rješenja, poput prijedloga EU-a, znatno zakomplicirati "pomorsku trgovinu".