Stvarni razmjeri utjecaja pomorskog prometa u Europi na okoliš prvi su puta sažeti u izvješću koje su u srijedu u Lisabonu predstavile Europska agencija za pomorsku sigurnost (EMSA) i Europska agencija za okoliš (EEA).
Agencije su analizirale ispuštanje štetnih plinova u zrak i njegovo zagađenje, slučajeve izlijevanja nafte, ispuštanje otpadnih voda, plastiku, buku u podmorju i prijenos organizama u nova staništa.
Brodovi su u 2018. bili izvor 13,5 posto ukupne emisije stakleničkih plinova u EU povezane s transportom, utvrdili su.
Cestovni promet bio je najveći zagađivač, s udjelom u ukupnim emisijama od 71 posto, dok je udio zračnog prijevoza iznosio 14,4 posto.
Svi oblici prijevoza moraju postati održiviji, pametniji i otporniji, pa tako i onaj pomorski, zaključila je europska povjerenica za promet Adina Valean.
Brodovi igraju važnu ulogu u prijevozu putnika, ali i robe među zemljama EU-a, budući da se morem odvija 77 posto europske vanjske trgovine i 35 posto razmjene među zemljama EU-a, po vrijednosti, procjenjuju stručnjaci, dodajući da će ti udjeli u idućim desetljećima rasti.
„Pomorski prijevoz u EU suočava se s ključnih deset godina u transformaciji u ekonomski, društveno, ekološki održiviji sektor“, zaključuju EMSA i EEA.