Snižena stopa PDV-a u ugostiteljstvu, koja stupa na snagu 1. siječnja ove godine sukladno Zakonu o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost, jedna je od dugo očekivanih dugoročnih mjera u sektoru. Ta je mjera i jedan od pet strateških ciljeva Ministarstva turizma, a usuglašena već na početku mandata nove Vlade.
Takva niža, odnosno diferencirana stopa PDV-a na usluge iz područja ugostiteljstva sukladna je i direktivi EU-a te uvjete poslovanja hrvatskog turizma i ugostiteljstva približava onim u konkurentskim, mediteranskim i drugim europskim zemljama, gdje se ta stopa u prosjeku kreće od 5 do 10 posto.
Osim nove, snižene stope od 10 posto za usluge pripremanja hrane i obavljanje usluga prehrane u ugostiteljskim objektima te pripremanje i usluživanje bezalkoholnog pića i napitaka, vina i piva u tim objektima, u Hrvatskoj se već primjenjuje niža stopa PDV-a od 10 posto za usluge smještaja ili smještaja s doručkom, polupansiona ili punog pansiona u svim vrstama komercijalnih ugostiteljskih smještajnih objekata, te na usluge agencijskog posredovanja za navedene usluge. Ta stopa ostaje i dalje na snazi, a uvedena je 2006. godine.
Jedna od očekivanih i preporučenih 'posljedica' smanjenja stope PDV-a za ugostiteljstvo na 10 posto trebala bi biti i sniženje cijena usluga, hrane i pića, što su za sada najavili samo mali i obiteljski hoteli i to 5 do 10 posto niže cijena domaćih vina i vode u njihovim objektima.
Osim sniženja cijena od primjene te stope Ministarstvo turizma očekuje i povećanje investicija u sektoru te zapošljavanja, što se događalo i u drugim zemljama koje su snižavale tu stopu.
Ceh ugostitelja Hrvatske obrtničke komore na svom je nedavnom kongresu ugostiteljima-obrtnicima preporučio smanjenje cijena te vjeruje da će to ugostitelji i učiniti, ali za sada još nema takvih konkretnih najava.
Ugostiteljima je ostavljeno da sami izračunaju ekonomsku cijenu i vide što i za koliko mogu smanjiti, pri čemu se ne očekuje da to smanjenje bude za smanjenje stope (koja sa 25 posto pada na 10 posto), ali će ga vjerojatno biti i na hrani i na piću, osim na alkoholu na koji se snižena stopa PDV-a ionako ne odnosi.
Iz udruga hotelijera pak naglašavaju da se možda više u tom smislu treba govoriti ne o padu, nego o konkurentnijim cijenama i preusmjeravanju novca u investicije u hotelijerstvu.
(Hina) xtam yds