FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

"Made in The USA" - ekspanzija američkog izvoza

WASHINGTON/ZAGREB, 24. travnja 2012. (Hina) - Američki predsjednik Barack Obama u svom je govoru o stanju nacije prije dvije godine označio povećanje izvoza jednim od ključnih koraka prema izlasku iz recesije, a najnoviji podaci govore kako je SAD na putu da ostvari njegovo obećanje o udvostručenju izvoza u razdoblju od pet godina.

"Što više robe proizvedemo i prodamo je drugim zemljama, više radnih mjesta podržavamo ovdje u Americi", rekao je tada Obama.

Postavljajući cilj o udvostručenju izvoza iz SAD-u u idućih pet godina, kazao je da će to "podržati dva milijuna radnih mjesta u Americi".

Većina ekonomista odbacila je Obamino obećanje kao donekle "donkihotovsko", ali dvije godine kasnije SAD je na putu da ispuni taj cilj. Američki je izvoz od 2010. povećan za 34 posto, a taj broj i dalje raste.

NPR kao primjer navodi malu metaloprerađivačku tvrtku Marlin Steel iz Baltimorea s 30 zaposlenih, koja izvozi u više zemalja svijeta nego što ima radnika. "Mi izvozimo u 36 zemalja, radimo danonoćno i rastemo", rekao je vlasnik Drew Greenblatt za NPR.

Greenblatt kaže da se njegov posao gotovo udvostručio. Ostvario je 5 milijuna dolara prihoda prošle godine, velik dio toga u izvozu, a ove godine očekuje 8 milijuna dolara prihoda. "Izvoz je ključan za našu budućnost, za naše zapošljavanje i ulaganja, za naš optimizam u budućnost", kazao je.

No, nije u porastu samo izvoz naprednih industrijskih proizvoda iz SAD-a, već i izvoz svinjskog mesa, stoke i svih vrsta poljoprivrednih proizvoda. Čak su prozvodi malih američkih pivovara pronašli izvozno tržište.

Direktor pivovare "Flying Dog" iz Marylanda, Jim Caruso, kaže da sve više ljudi diljem svijeta želi kušati njihovo pivo.

"Mi izvozimo u Amsterdam, a od tamo ide u 19 zemalja", kaže Caruso. "Najveća tržišta za nas su Velika Britanija, Švedska, Italija i Nizozemska". Čak i u tim zemaljama proizvođačima vrhunskih piva, konkurentni američki proizvod pronalazi tržište.

Druga vrsta izvoza dolazi iz New Yorka - primjerice s 30. kata nebodera na Manhattanu, na križanju 5. avenije i 52. ulice.

Tu je sjedište konzultantske tvrtke Kurt Salomon koja zapošljava od 75 do 100 ljudi. Tvrtka zapravo ne proizvodi robu za izvoz, već pruža savjete za upravljanje i strategiju a njezina inozemna klijentela raste.

"U posljednjih pet godina, bilježimo značajan porast", rekao je izvršni direktor Madison Riley. Tvrtka je vrlo aktivna u Kini, Singapuru i Japanu, ali posluje i u Kanadi, Meksiku, Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Francuskoj".

Kako poslovanje na globalnoj razini postaje lakše, budućnost američkog izvoza leži u ulaganju u usluge kao i u industrijsku proizvodnju, kazao je Trgovinski predstavnik SAD-a Ron Kirk.

"Četiri od svakih pet Amerikanaca sada je zaposlen u uslužnom sektoru. Usluge su kritična komponenta našeg izvoza, a čine oko tri četvrtine sve izvezene robe", ističe Kirk.

Te usluge mogu uključivati sve, od pravnog savjetovanja, financija, arhitekture, informacijske tehnologije, do inženjeringa. U usporedbi s industrijskim i poljoprivrednim proizvodima, teže je pratiti izvoz usluga, pa su stvarni brojevi možda i veći nego što se izvještava, dodaje američki ministar.

Dio objašnjanja za povećanje izvoza veće od 30 posto, barem za industrijsku proizvodnju, leži u boljoj tehnologiji, kaže Tyler Cowen, ekonomist sa Sveučilišta George Mason, koji je pisao o američkom izvoznom bumu.

"Puno toga pokreću pametni strojevi. U SAD-u su plaće visoke, što je nedostatak, ali ako strojevi obavljaju puno posla, to nije bitno", kazao je Cowen.

Kina puno znači za američko izvozno gospodarstvo.

"Kako Kina nastavlja rasti, Amerika će postati veći pobjednik", napisao je Cowen u nedavnom članku u časopisu "The American Interest". Plaće u Kini su u usponu, kako ta zemlja postaje produktivnija, kaže Cowen. Rast proizvodnje može biti dobar, ali se smanjuju prednosti jeftine radne snage koje je Kina imala neko vrijeme.

"Ti dani postaju prošlost, tako da će Sjedinjene Države i Meksiko postati, u relativnom smislu, konkurentniji. To znači da ćemo više izvoziti", rekao je Cowen.

Kada je riječ o Obaminom obećanju da će povećanje izvoza donijeti 2 milijuna novih radnih mjesta u SAD-u, Cowen kaže da kod zapošljavanja postoji tromost.

"Tvrtke su postale produktivnije smanjujući broj radnika i režući troškove. Tako da ja u ovome trenutku, ne vidim izvoz kao način stvaranja vrlo velikog broja radnih mjesta, ali to će donijeti puno prometa i dobiti", kazao je.

Cowen zaključuje da svaka djelatnost ili radnici ne moraju nužno imati koristi od izvoznog 'boom-a' u SAD-u, već da bi on u konačnici mogao dovesti do polarizacije ekonomskih rezultata. "Ako ste vlasnik kapitala, ili tvrtke ... ili netko s tehničkim vještinama koji radi s pametnim strojevima, ja sam vrlo optimističan", kazao je. "Ali, ako ste netko tko nije toliko vješt i suočeni ste s disfunkcionalnim obrazovanjem i zdravstvenim sustavom, onda sam prilično pesimističan".

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙