"Činjenica je da je nekadašnje zajedničko jugoslavensko zrakoplovno tržište sada fragmentirano, a pojedinačni prijevoznici premali i neučinkoviti. Bilo bi potrebno regionalno rješenje. Regija bi trebala kompaniju koja bi djelovala globalno, pokrivala bi lokalne potrebe i povezivala se s inozemstvom preko međunarodnih zrakoplovnih čvorišta", rekao je Strathaus koji je nedavno o tome razgovarao s upravom slovenske zrakoplovne kompanije Adria Airways.
Ona je nedavno, unatoč strogim propisima EU-a, dobila državnu pomoć u dokapitalizaciji od 50 milijuna eura, te se uspjela dogovoriti s bankama o refinanciranju duga, ali i dalje posluje s teškoćama.
U sličnoj su situaciji, navodi Strathaus, i drugi regionalni prijevoznici.
"Regija je u teškoj krizi, pa tako Srbija za JAT nikako ne uspijeva naći investitora, Croatian Airlines i Montenegro Airlines u sve su većim problemima, a BH Airlines će bankrotirati kad ga prestane financirati Turkish Airlines", kazao je Ulrich Schulte Strathaus u razgovoru za slovenski "Dnevnik".
"Bilo bi fantastično kad bi Adria Airways, koja ima znanje o regionalnim tržištima na Balkanu, bila domaćin regionalnog susreta o mogućnosti kombiniranja usluga regionalnih prijevoznika, no bojim se da se zbog političkih nesuglasica to nikad neće dogoditi", dodao je.
Ako bi došlo do situacije da slovenska Adria Airways ide u stečaj, njene zrakoplovne veze s drugim europskim državama mogla bi preuzeti njemačka Lufthansa, kako se to dogodilo i u slučaju madžarske kompanije Malev, a vlada bi mogla ekonomski neisplative linije koje su u javnom interesu dati na natječaj i s odabranim prijevoznikom sklopiti poseban ugovor o uslugama, tvrdi Strathaus, ali dodaje da se vlade u Europi zbog jakih sindikata i mogućih štrajkova za taj model teško odlučuju.
"Za odluku da država ne treba nacionalnog zračnog prijevoznika i da tu uslugu bolje može obavljati strana kompanija potrebno je mnogo hrabrosti", ustvrdio je Strathaus, dodajući da ekonomska situacija i trendovi ne govore u korist zračnih prijevoznika u Europi kojih je previše, jer je trenutačno registrirano preko 500 zrakoplovnih tvrtki.