Potrošači u razvijenom svijetu iskazali su pesimizam, dok su oni u gospodarstvima u nastajanju bili optimističniji, pokazalo je istraživanje koje je provela tvrtka Globescan među više u 25 tisuća ljudi u 25 zemalja svijeta a objaljeno je u srijedu.
Istraživanje provedeno u razdoblju od srpnja do rujna pokazalo je obrazac koji svjedoči o prilično neujednačenom oporavku od nedavne globalne recesije, a neizvjesnosti su otad u određenoj mjeri pojačane u eurozoni, svjetskom žarištu gospodarskih problema.
Japan, Francuska i Velika Britanija istaknule su se na strani zemalja među čijim potrošačima vlada prilično sumorno raspoloženje. Postotak onih koji očekuju dolazak boljih vremena mjerio se jednoznamenkastim brojkama, dok je više od polovine ispitanika reklo da očekuje teška vremena.
U skupini bogatijih zemalja pesimista je bilo više nego optimista, premda uz manju prednost, pokazalo je to istraživanje.
Izuzetak je bila samo Njemačka, u kojoj je 36 posto potrošača kazalo da očekuje dobra ili uglavnom dobra vremena, čime su uvelike nadmašili one koji su iskazali pesimizam. No, čak i optimistične Nijemce nadjačali su oni koji očekuju mješavinu dobrih i loših razdoblja.
U zemljama u razvoju optimisti su pak nadjačali pesimiste u gotovo svakoj zemlji obuhvaćenoj anketom. U Nigeriji je tako čak 70 posto njih iskazalo optimizam, a veliki optimizam pokazali su također ispitanici u Keniji i Egiptu.
Izuzetak je tek Pakistan, s nešto malo većim brojem pesimista u odnosu na optimiste. U Rusiji, Čileu i Ekvadoru optimisti su pak bili u neznatnoj prednosti.
Uvelike odražavajući najnovija kretanja u gospodarstvima, razlike u stajalištima proizlaze tako iz snažnog rasta u mnogim zemljama u razvoju, te iz slabosti koje očituje razvijeni svijet. Također se podudaraju s većinom prognozi, prema kojima je nekoliko razvijenih zemalja sada u pojačanoj opasnosti od nove recesije.