FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Međunarodni dan pismenosti posvećen miru i ravnopravnosti spolova

ZAGREB, 7. rujna 2011. (Hina) - Međunarodni dan pismenosti, koji se diljem svijeta slavi sutra, 8. rujna, ove je godine posvećen povezanosti pismenosti i mira, s posebnim naglaskom na ravnopravnost spolova, s obzirom na to da, prema podatcima UNESCO-a, žene čine čak 67 posto od 793 milijuna odraslih nepismenih osoba.

Usto 67 milijuna djece osnovnoškolske dobi ne pohađa osnovnu školu, a školovanje propuštaju i 72 milijuna adolescenata.

Opismenjavanje žena bit će i tema međunarodne konferencije koja u organizaciji UNESCO-a počinje sutra u New Delhiju i traje do subote.

"Svijetu je hitno potreban veći politički angažman u širenju pismenosti praćen odgovarajućim sredstvima koja će omogućiti uspješne programe", izjavila je glavna ravnateljica UNESCO-a Irina Bokova.

Ona je u povodu Svjetskog dana pismenosti pozvala vlade, međunarodne organizacije, civilno društvo i privatni sektor da opismenjavanje učine političkim prioritetom tako da svaki pojedinac može razviti svoj potencijal i aktivno sudjelovati u oblikovanju održivog, prevednog i miroljubivoga društva.

Nepismeno je više od polovice odrasle populacije u Beninu, Burkini Faso, Čadu, Etiopiji, Gambiji, Gvineji, Haitiju, Maliju, Nigeru, Senegalu i Sijera Leoneu. U južnoj i zapadnoj Aziji živi više od polovice (51,8 posto) odraslih nepismenih u svijetu, a slijede supsaharska Afrika (21,4 posto), istočna Azija i Pacifik (12,8 posto), Arapske zemlje (7,6 posto), Latinska Amerika i Karibi (4,6 posto), Sjeverna Amerika, Europa i srednja Azija (2 posto).

Prema popisu stanovništva iz 2001. u Hrvatskoj je registrirano ukupno 69.777 nepismenih osoba, odnosno 1,8 posto stanovništva, a, kao i u svijetu, najveći postotak nepismenih, čak 82 posto, činile su žene.

UNESCO će sutra u New Delhiju, na posebnoj svečanosti, uručiti i nagrade za promicanje pismenosti - Nagradu kralja Sejonga kojom se potiče opismenjavanje u višejezičnom kontekstu i Konfucijevu nagradu za promicanje opismenjavanja u ruralnim krajevima.

Nagrada kralja Sejonga utemeljena je 1989. zahvaljujući doprinosu vlade Repulike Koreje, a Konfucijevu od 2005. financira Narodna Republika Kina. Obje donose dobitniku 20 tisuća dolara, a ove su ih godine osvojili projekti iz Burundija, Meksika, DR Konga te Sjedinjenih Država.

Nacionalna služba za opismenjavanje iz Burundija dobila je Nagradu kralja Sejonga za inovativan pristup opismenjavanju zahvaljujući kojemu je samo u proteklih godinu dana uručila više od 50.000 svjedodžbi, dok je meksički Nacionalni institut za obrazovanje odraslih istu nagradu dobio za program dvojezičnog opismenjavanja zahvaljujući kojemu je smanjena stopa nepismenosti među starosjedilačkim stanovništvom, posebno među ženama.

Ovogodišnji dobitnici UNESCO-ove Konfucijeve nagrade za pismenost su američki projekt Room to Read i Skupina Alpha Ujuvi iz DR Konga. Projekt Room to Read nagrađen je za uspješan program promicanja ravnopravnosti spolova i pismenosti. Program djeluje u devet zemalja (Bangladešu, Kambodži, Indiji, Laosu, Nepalu, Južnoj Africi, Šri Lanki, Vijetnamu i Zambiji) u kojima potiče razvoj izdavaštva na lokalnim i manjinskim jezicima. Skupina Alpha Ujuvi iz DR Konga nagrađena je za program Miroljubivog suživota zajednica koji se služi inovativnim modelom sprječavanja napetosti i sukoba između pojedinaca i zajednica.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙