Autorica izložbe Vesna Kedmenec Križić podsjetila je da se plakatno oblikovanje u Hrvatskoj počelo razvijati krajem 19. i početkom 20. stoljeća.
Nositelji razvoja bili su eminentni umjetnici koji su prihvatili nove komunikacijske i oblikovne principe nastale u europskom kulturnom krugu.
Spomenuti umjetnici školovani su na likovnim akademijama u Beču i Münchenu te dolazili u doticaj s novim umjetničkim kretanjima te bili svjedoci previranja tradicionalnih shvaćanja i novih ideja na polju književnosti, kazališta i likovnih umjetnosti.
Autorica izložbe je podsjetila da posebno mjesto u povijesti plakata na našim prostorima pripada četverici umjetnika Beli Csikosu, Menciju Clementu Crnčiću, Tomislavu Krizmanu i Ljubi Babiću. Njihova plakatna kao i druga grafička ostvarenja u koja spadaju opreme knjiga i časopisa čine temelje grafičkog oblikovanja u Hrvatskoj. Csikos se školovao u Beču i Münchenu, a po povratku u Zagreb inspiriran secesijom i simbolizmom opremao je časopise izrađivao vinjete i ilustracije blisko surađujući s umjetnicima i književnicima hrvatske moderne. Angažirao se na opremanju prve umjetničke revije Moderne - mladost (1896.) i to je najstariji signirani plakat, istaknula je autorica izložba. Csikos zajedno s Crnčićem 1903. otvara u Zagrebu prvu privatnu slikarsku školu koja kasnije prerasta u Višu školu za umjetnost i obrt 1907., a zatim u akademiju (1921.).
Ovu su školu pohađali i u njoj prvu naobrazbu stjecali istaknuti umjetnici među njima Tomislav Krizman i Ljubo Babić.
Csikosevo djelovanje na području grafičkog dizajna na prijelazu stoljeća pripada početcima novijih stremljenja u grafičkom oblikovanju.
Menci Clement Crnčić bio je začetnik moderne grafike u Hrvatskoj naš prvi školovani grafičar koji je afirmirao grafiku kao samostalni umjetnički izraz. Izrađivao je plakate često bogate u detaljima, a motivi su mu artikulirani finim tonskim prijelazima litografske krede napominje autorica izložbe i dodaje kako je Crnčić svoja znanja prenosio učenicima potičući u njima posebno zanimanje i ljubav za grafiku.
Na polju grafike i grafičkog dizajna duboki trag ostavio je i Tomislav Krizman, učenik Csikosa i Crnčića. Krizman je jedan od onih koji je podržavao secesiju i to će ga nadahnuće pratiti kroz cijeli njegov opus, istaknula je autorica. Krizman je bio veliki pokretač likovnog života u nas, bavio se scenografijom, osmišljavao dizajn upotrebnih predmeta, oblikovao plakate, kataloge, opremao časopise i knjige te radio ilustracije.
Smatra se jednim od najkompleksnijih umjetničkih i intelektualnih ličnosti prve polovice 20. stoljeća u Hrvatskoj, istaknula je autorica izložbe.
Plakati ove četvorice vrsnih umjetnika trajno su obilježila početke i razvoj plakatnog oblikovanja na našim prostorima, istaknula je autorica izložbe Vesna Kedmenec Križić.
O važnosti izložbe govorio je i predsjednik HAZU ak. Zvonko Kusić, napomenuvši da se povijest hrvatskog plakata što pokazuje ova izložba može mjeriti s europskim kretanjima ovog likovnog izričaja.
Kultura je, dodao je, itekako važna, u stvaranju našeg identiteta, a o tome svjedoče i djela ove četvorice umjetnika koja su aktualna i danas. Kusić je dodao da se izradba plakata nastavila sve do naših dana, a među najbolje autore plakata izdvojio je akademika Borisa Bućana.
Izložba će ostati otvorena do konca svibnja ove godine.