FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

HAZU: stajališta Predsjedništva o nacrtima zakona o sveučilištu, visokom obrazovanju i znanosti

ZAGREB, 2. studenog 2010. (Hina) - Na temelju zaključaka Odbora za suradnju s hrvatskim sveučilištima i znanstvenim institutima te rasprave Predsjedništvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU) zaključilo je da predloženi nacrti zakona o sveučilištu, visokom obrazovanju i o znanosti Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa ne osiguravaju boljitak, da se ne temelje na ozbiljnim programskim dokumentima te da zbog toga nisu prihvatljivi.

Stajalište je Predsjedništva da se zakoni kojima se želi uređivati znanstvena i visokoobrazovna djelatnost, kako je danas priopćeno, obvezno moraju donositi na temelju suradnje i partnerstva sa sveučilištima, institutima, HAZU te cjelokupnom znanstvenom i sveučilišnom zajednicom.

Nacrti predloženih zakona, kako se navodi, dovode u pitanje Ustavom zajamčenu sveučilišnu autonomiju i autonomiju znanstvenoga i umjetničkog istraživanja u svim njezinim bitnim aspektima. Ona se krši podvrgavanjem sveučilišta izravnoj kontroli izvršne vlasti, ukidanjem pravne osobitosti fakulteta i predloženim modelom javnog financiranja.

"Kršenje autonomije posebno je izraženo ustrojem i djelovanjem Nacionalnog vijeća za visoko obrazovanje i znanost (NVVOZ), načinom izbora i glasovanja Sveučilišnog vijeća, načinom izbora rektora i načinom predlaganja čelnika sastavnica sveučilišta", napominje HAZU.

Predsjedništvo HAZU na kraju ističe potrebu za promjenama i poboljšanjem u sustavu visokog obrazovanja i znanosti, no predloženi nacrti zakona, kako dodaje, nisu prihvatljiva podloga za takve promjene. Štoviše, oni mogu ugroziti vitalna pitanja razvoja Hrvatske, hrvatskoga društva i opstanak pojedinih institucija koje su temelj hrvatskoga kulturnog naslijeđa, a koje bi se tim zakonima prisilno preoblikovalo.

Predsjedništvo HAZU-a također zaključuje da objavljeni dokument - Nacionalni okvirni kurikulum Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa u sadašnjem obliku nije prihvatljiv ni u općemu ni u posebnom dijelu.

Konačni tekst nije u skladu s preporukama HAZU o cjelovitom pristupu preobrazbi predvisokoškolskog obrazovanja ni s predloženim dokumentima Europske unije. Predsjedništvo ocjenjuje kako na temelju tog dokumenta nije moguće početi sustavnu preobrazbu školstva.

Zbog značenja preobrazbe obrazovanja za dugoročni razvitak hrvatskoga društva i države, kako se navodi, potrebno je hitno, na najvišoj razini, u Republici Hrvatskoj sastaviti tijelo koje će izravno biti odgovorno Hrvatskome saboru i koje će biti ovlašteno za odobravanje preobrazbe i praćenje reforme hrvatskoga školstva. U skladu s tome, treba promijeniti i zakonske okvire i javnim natječajem osigurati nezavisne vrhunske stručnjake za sastav tog tijela (odbor ili nacionalno vijeće), a minimalno bi trebalo osnovati saborski pododbor za reformu školstva.

Predsjedništvo, kako se navodi, nastavlja suradnju s hrvatskim sveučilištima koja bezrezervno podupiru prijedlog o sastavljanju tijela na najvišoj razini u Republici Hrvatskoj koje bi bilo ovlašteno za odobravanje preobrazbe i praćenje reforme hrvatskoga školstva, a izravno bi odgovaralo Hrvatskome saboru. Predstavnici hrvatskih sveučilišta i veleučilišta uvažavaju stajališta Predsjedništva i upoznati su s argumentima da sadržaj objavljenog dokumenta - Nacionalnog okvirnog kurikuluma u sadašnjem obliku nije prihvatljiv ni u općemu ni u posebnom dijelu.

Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti obratit će se predsjedniku Republike Hrvatske, predsjednicima vlade i Hrvatskoga sabora s prijedlogom za osnivanje tijela ovlaštenog za odobravanje preobrazbe i praćenje reforme hrvatskoga školstva, stoji u priopćenju HAZU-a.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙