Stajalište je Predsjedništva da se zakoni kojima se želi uređivati znanstvena i visokoobrazovna djelatnost, kako je danas priopćeno, obvezno moraju donositi na temelju suradnje i partnerstva sa sveučilištima, institutima, HAZU te cjelokupnom znanstvenom i sveučilišnom zajednicom.
Nacrti predloženih zakona, kako se navodi, dovode u pitanje Ustavom zajamčenu sveučilišnu autonomiju i autonomiju znanstvenoga i umjetničkog istraživanja u svim njezinim bitnim aspektima. Ona se krši podvrgavanjem sveučilišta izravnoj kontroli izvršne vlasti, ukidanjem pravne osobitosti fakulteta i predloženim modelom javnog financiranja.
"Kršenje autonomije posebno je izraženo ustrojem i djelovanjem Nacionalnog vijeća za visoko obrazovanje i znanost (NVVOZ), načinom izbora i glasovanja Sveučilišnog vijeća, načinom izbora rektora i načinom predlaganja čelnika sastavnica sveučilišta", napominje HAZU.
Predsjedništvo HAZU na kraju ističe potrebu za promjenama i poboljšanjem u sustavu visokog obrazovanja i znanosti, no predloženi nacrti zakona, kako dodaje, nisu prihvatljiva podloga za takve promjene. Štoviše, oni mogu ugroziti vitalna pitanja razvoja Hrvatske, hrvatskoga društva i opstanak pojedinih institucija koje su temelj hrvatskoga kulturnog naslijeđa, a koje bi se tim zakonima prisilno preoblikovalo.
Predsjedništvo HAZU-a također zaključuje da objavljeni dokument - Nacionalni okvirni kurikulum Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa u sadašnjem obliku nije prihvatljiv ni u općemu ni u posebnom dijelu.
Konačni tekst nije u skladu s preporukama HAZU o cjelovitom pristupu preobrazbi predvisokoškolskog obrazovanja ni s predloženim dokumentima Europske unije. Predsjedništvo ocjenjuje kako na temelju tog dokumenta nije moguće početi sustavnu preobrazbu školstva.
Zbog značenja preobrazbe obrazovanja za dugoročni razvitak hrvatskoga društva i države, kako se navodi, potrebno je hitno, na najvišoj razini, u Republici Hrvatskoj sastaviti tijelo koje će izravno biti odgovorno Hrvatskome saboru i koje će biti ovlašteno za odobravanje preobrazbe i praćenje reforme hrvatskoga školstva. U skladu s tome, treba promijeniti i zakonske okvire i javnim natječajem osigurati nezavisne vrhunske stručnjake za sastav tog tijela (odbor ili nacionalno vijeće), a minimalno bi trebalo osnovati saborski pododbor za reformu školstva.
Predsjedništvo, kako se navodi, nastavlja suradnju s hrvatskim sveučilištima koja bezrezervno podupiru prijedlog o sastavljanju tijela na najvišoj razini u Republici Hrvatskoj koje bi bilo ovlašteno za odobravanje preobrazbe i praćenje reforme hrvatskoga školstva, a izravno bi odgovaralo Hrvatskome saboru. Predstavnici hrvatskih sveučilišta i veleučilišta uvažavaju stajališta Predsjedništva i upoznati su s argumentima da sadržaj objavljenog dokumenta - Nacionalnog okvirnog kurikuluma u sadašnjem obliku nije prihvatljiv ni u općemu ni u posebnom dijelu.
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti obratit će se predsjedniku Republike Hrvatske, predsjednicima vlade i Hrvatskoga sabora s prijedlogom za osnivanje tijela ovlaštenog za odobravanje preobrazbe i praćenje reforme hrvatskoga školstva, stoji u priopćenju HAZU-a.