Na temelju Zakona o otpadu, Pravilnikom se osigurava izgradnja sustava za skupljanje i obradu svih otpadnih vozila koja nastaju na području Republike Hrvatske.
Uz uvažavanje principa "onečiščivać plaća", Pravilnik je u skladu s EU direktivama o otpadu i otpadnim vozilima, izradilo ga je Ministarstvo, a propisuje način gospodarenja otpadnim vozilima, vrste i iznos naknada, te zabranu stavljanja na tržište motornih vozila koja sadrže opasne tvari.
Cilj je uspostaviti sustav skupljanja otpadnih vozila radi njihove ponovne uporabe i recikliranja, kako bi se smanjilo odlaganje otpada i poboljšala učinkovitost zaštite okoliša.
Obveznici plaćanja naknade za gospodarenje otpadnim vozilima su proizvođači tj. pravne ili fizičke osobe koje uvoze ili proizvode motorna vozila i stavljaju ih na tržište u Hrvatskoj.
Naknadu u iznosu od 0,85 kuna po kilogramu plaćaju Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost prilikom stavljanja motornog vozila na tržište. Osnova za obračun je masa motornog vozila koja je navedena u homologacijskim dokumentima, kojoj se oduzme masa vozača od 75 kilograma. Osobni automobil prosječno teži oko 1000 kilograma.
Posjednik otpadnog vozila mora vozilo zajedno s preslikom prometne dozvole ili zapisnikom komunalnog redara predati ovlaštenom skupljaču koji će mu isplatiti naknadu u iznosu od 0,40 kuna po kilogramu ako sam doveze otpadno vozilo u skladište skupljača, odnosno 0,10 kuna po kilogramu ako pozove skupljača da preuzme vozilo. Naknada se isplaćuje prilikom preuzimanja otpadnog vozila. Posjednik potpisom na pratećem listu potpisuje da je predao vozilo i preuzeo naknadu. Ovlašteni skupljač otpadno vozilo privremeno skladišti u privremenom skladištu u kojem nije dopušteno rastavljanje vozila niti ispuštanje tekućina.
Pravilnik propisuje da skupljač preuzima od posjednika i otpadno vozilo koje ne sadrži osnovne dijelove kao što su kotači, motor ili baterije i akumulatori, ali u tom slučaju posjednik nema pravo na isplatu naknade. O preuzimanju vozila koje nije predano u cijelosti ovlašteni skupljač i obrađivač su obvezni sastaviti poseban zapisnik.
Ministarstvo navodi da gospodarenje otpadnim vozilima u Hrvatskoj do sada nije bilo obuhvaćeno cjelovitim organiziranim sustavom skupljanja, oporabe i/ili zbrinjavanja. Jedan od velikih problema za Hrvatsku predstavlja način postupanja s otpadnim vozilima koja se nesavjesno odlažu u prirodu.
Po podatcima MUP-a tijekom 2005. u Hrvatskoj je registrirano 1.396.073 osobnih i kombiniranih vozila. Prosječna starost automobila prelazi 11 godina. Novi stroži Pravilnik o tehničkom pregledu vozila (na snazi od 1.10.2004.), mogao bi eliminirati više od 100.000 vozila koja se ne isplati popravljati. Broj otpadnih vozila na godišnjoj razini kreće se u rasponu od 70.000 do 80.000 vozila.
Trenutno u Hrvatskoj postoji samo jedno postrojenje za reciklažu metalnog otpada, bijele tehnike i vozila, te nekoliko pokretnih postrojenja. Ovaj Pravilnik potaknut će nastanak većeg broja sličnih pogona i time otvaranje novih radnih mjesta, navodi Ministarstvo.
Ministarstvo je ove godine već donijelo pravilnike o ambalaži i ambalažnom otpadu, otpadnim gumama, otpadnim uljima te o baterijama i akumulatorima, a uskoro će donijeti i pravilnik o zbrinjavanju električnog i elektroničkog otpada.