Ministar znanosti obrazovanja i športa Dragan Primorac izrazio je zadovoljstvo provedenim istraživanjem, istaknuvši kako će rezultati biti snažan pokretač u kreiranju proračuna.
Smatra iznad očekivanja rezultat u korist eksperimentalnih škola u testovima znanja, no poručuje da treba analizirati dobivene rezultate te vidjeti što učiniti s pojedinim predmetima, kao što su povijest i priroda.
HNOS je otvoren za promjene i dorade, rekao je ministar istaknuvši da trebaju proći godine da se odnos prema obrazovanju i znanosti promijeni.
Istraživanje Instituta provedeno je u 98 osnovnih škola - 49 eksperimentalnih i 49 kontrolnih škola, od listopada 2005. do svibnja 2006. Obuhvatilo je oko 40.000 ispitanika (učenika, nastavnika, roditelja i dr.) a kako bi se utvrdilo napredovanje učenika u eksperimentalnim, u odnosu na kontrolne škole, te vidjelo koji program daje bolje rezultate, kazao je viši znanstveni suradnik u Institutu Ivan Rimac.
Po istraživanjima znanja, koja su provedena na 44 testa u raznim predmetima, učenici eksperimentalnih škola pokazali su bolje rezultate i brže napredovanje u osam testova, dok su učenici kontrolnih škola bili bolji u tri testa. Program kemije Rimac je izdvojio kao najbolji u eksperimentalnim školama.
Po ishodu ispitivanja kognitivnih sposobnosti nema sustavnih razlika između učeniku dviju grupa škola, a po ispitivanjima aspekata kvalitete života u školi, učenici eksperimentalnih škola su zadovoljniji, više vremena provode u slobodnim aktivnostima i druženju, dok učenici u kontrolnim školama više vremena provode u pripremama za školu, a mlađi učenici osjećaju se više opterećeni domaćim zadaćama.
Razlike nema u motivaciji za učenje kod starijih učenika. Kod mlađih učenika uočena je veća motivacija kod učenika kontrolnih škola, što je objašnjeno većom usmjerenošću na ocjene i vanjske nagrade.
Razlike nema ni u ispitivanju socijalizacijskih učinaka škole na socio-emocionalan razvoj učenika, kaže Ivan Rimac dodajući da je za izraženije učinke potrebno duže razdoblje primjene HNOS-a.
Ravnatelj Instituta "Ivo Pilar" kazao je kako je vrednovanje eksperimentalne provedbe HNOS-a najveći projekt u društvenim znanostima Instituta, a državni tajnik za osnovno školstvo Nevio Šetić istaknuo je da se HNOS uklapa u promjene u obrazovanju od vrtića do sveučilišta. Ocijenio je da poboljšanje po HNOS-u "dolazi iz učionice, iz hrvatskih iskustava oplemenjenih svjetskim trendovima".