HINA - Financijski servis
Bankovno tržište u srednjoj i istočnoj Europi ostaje atraktivno i 15 godina nakon otvaranja, zahvaljujući višim stopama rasta i dobiti u odnosu na ono na zapadu Europe, pokazala je "Studija o bankama u srednjoj i istočnoj Europi u 2006." (CEEBS) koju je izradila njemačka konzultantska tvrtka zeb/rolfes.schierenbeck.associates.
Odlučujući faktori uspjeha banaka u toj regiji su tržišni udio i temeljni kapital te kvalificiranost radnika i menadžmenta, zaključili su autori studije. Pritom ipak ukazuju na posebno izražen "potencijal za poboljšanje" u sektoru poslovanja s građanima, koji je dosada u mnogo slučajeva bilo zapostavljen.
Tako prosječna dobit po kućanstvu-klijentu iznosi samo 10 do 30 posto u odnosu na onu u zapadnoj Europi. Zato su nužna velika ulaganja u kvalitetu prodajnih struktura kako bi se postojeći potencijali za rast iskoristili bolje no što je dosad bio slučaj, te kako u budućnosti ne bi bili prisiljeni znatnije uzmaknuti pred konkurencijom, sugerira se u CEEBS-u.
"Sljedećih će godina uspješne biti samo one banke koje budu dosljedno identificirale i ciljanim investicijama uklanjale svoje slabosti u prodaji i marketingu", uvjeren je partner zeb-a Andreas Rinker.
Na srednji rok njemačka konzultantska tvrtka očekuje izjednačavanje dobiti u istočnoj i zapadnoj Europi, što znači i nastavljeni snažan rast na području te regije, ali istodobno i osjetno oštriju konkurenciju.
Dok su u godinama nakon otvaranja bankovnih tržišta u žarištu pozornosti bili makroekonomski i politički aspekti, u međuvremenu su u prvi plan istupili strateško pozicioniranje banaka i operativne odluke njihovog menadžmenta.
Trenutno tek mali broj od ukupno oko 75 međunarodnih bankovnih grupa koje posluju u srednjoj i istočnoj Europi slijedi jasno fokusiranu poslovnu politiku. Pretežna većina njih (80 posto) zauzela je pozicije u nišama, ima mali tržišni udio i posluje u malom broju bankovnih tržišta u regiji, primjećuju autori studije.
Iako takva strategija nesumnjivo donosi željene rezultate specijaliziranim ponuđačima, primjerice na području financiranja osobne potrošnje, posljedična nedovoljna koncentracija očituje se u niskoj prosječnoj razini profitabilnosti od samo 13,2 posto.
Posebno malene bankovne grupe koje nisu razvile jasnu poslovnu strategiju suočavaju se s alternativom pojačanog angažmana u istočnoj Europi ili potpunog povlačenja iz te regije, zaključio je Arno Schreiber, zeb-ov stručnjak za tržišta istočne i zapadne Europe.