FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

Airbus planira teret 10.000 otkaza podijeliti s ugovornim dobavljačima

PARIZ, 28. veljače 2007. (Hina/Reuters) - Proizvođač zrakoplova Airbus u srijedu će objaviti konačnu verziju plana restrukturiranja svojeg poslovanja, pri čemu će svoje ugovorne dobavljače prisiliti na podjelu tereta bolnih reformi koje predviđaju smanjenje broja zaposlenika te kompanije u Francuskoj, Njemačkoj, Britaniji i Španjolskoj za 10.000, što bi moglo rezultirati radničkim nemirima, saznaje se iz izvora bliskih toj industriji.
PARIZ, 28. veljače 2007. (Hina/Reuters) - Proizvođač zrakoplova Airbus u srijedu će objaviti konačnu verziju plana restrukturiranja svojeg poslovanja, pri čemu će svoje ugovorne dobavljače prisiliti na podjelu tereta bolnih reformi koje predviđaju smanjenje broja zaposlenika te kompanije u Francuskoj, Njemačkoj, Britaniji i Španjolskoj za 10.000, što bi moglo rezultirati radničkim nemirima, saznaje se iz izvora bliskih toj industriji.

Airbus će sindikate o svojim planovima izvijestiti kasnije u srijedu u svojem sjedištu u Toulouseu, nakon čega će biti održana tiskovna konferencija. Ti planovi, koji su izazvali raskol između Francuske i Njemačke oko načina raspodjele smanjenja broja radnih mjesta, dio su sveobuhvatnog plana restrukturiranja Airbusovog poslovanja, s ciljem smanjenja troškova uslijed krize izazvane odgodama isporuka novog superjumbo putničkog zrakoplova A380.

O tome su u petak prošli tjedan raspravljali i francuski i njemački čelnici, složivši se o jednakom sudjelovanju u podnošenju tereta Airbusovog restrukturiranja i uvođenja novih tehnologija.

Prisiljavajući ugovorne dobavljače na sudjelovanje u rezanju broja zaposlenih, Airbus želi ograničiti posljedice restrukturiranja na vlastitu radnu snagu i to na nekih 5.000 zaposlenika, ili 9 posto od njih ukupno 55.000. Preostala bi polovina tako pala na teret drugih kompanija, tvrde isti izvori.

Veći dio od 10.000 radnih mjesta viška nalazi se u Francuskoj i Njemačkoj - dvjema zemljama u kojima se nalazi najveći dio Airbusove proizvodnje, te čiji predstavnici ravnopravno sudjeluju u njegovoj krovnoj kompaniji EADS. No, u pitanju su i radna mjesta u Britaniji i Španjolskoj.

Airbus će vjerojatno ipak uzeti u obzir apele političkih figura poput francuskog premijera Diminiquea de Villepina na izbjegavanje drakonskih strukturalnih promjena pred skorašnje izbore u toj zemlji u travnju i svibnju. "Planirano je 10.000 otkaza, od čega polovina u Airbusu, a polovina kod vanjskih ugovaratelja", kazao je isti izvor.

Sindikati su kao odgovor na najavljene mjere zaprijetili štrajkovima. Između ostaloga, te mjere predviđaju i prodaju do četvrtine od ukupno 16 Airbusovih tvornica, dobavljačima ili partnerstvima za druge kompanije. "U potpunosti se protivimo zatvaranju bilo koje tvornice i nećemo prihvatiti otkaze u bilo kojem obliku", kazao je čelnik Europske federacije radnika u metalurgiji Peter Scherrer nakon sastanka Airbusovih sindikata u utorak.

Pred sastanak sa sindikatima u srijedu, jedna je tvornica u Meaulteu na sjeveru Francuske obustavila proizvodnju na 24 sata. Radi se o jednoj od tri tvornice koje bi trebale biti prodane, pored one u Filtonu u Britaniji, te Nordenhamu u Njemačkoj. Airbus je to odbio komentirati.

Gradonačelnik Saint-Nazairea Joel Batteuc u srijedu je kazao da će Airbus zatvoriti jednu od svoje dvije proizvodne hale u tom obalnom gradu na zapadu Francuske, dok će drugu prodati trećoj strani. Prema njegovim riječima, među tamošnjih 900 zaposlenika neće biti prisilnih otkaza.

Airbusovo restrukturiranje posljedica je drastičnog propadanja njegovog poslovanja u protekloj godini, kada ga je američki Boeing po prvi puta od 2000. istisnuo s vodeće pozicije po globalnim prihodima.

Dvogodišnja odgoda isporuka njegovog novog A380 putničkog super-jumbo zrakoplova nanijela je nepopravljivu štetu ugledu te kompanije i stajala EADS nekih pet milijardi eura dodatnih troškova. Kriza je dodatno pogoršana strateškim pogreškama otkrivenim na njegovom novom modelu A350, te slabljenjem dolara koje je dalo poticaja Boeingovoj konkurentnosti.

Socijalistička kandidatkinja na francuskim predsjedničkim izborima Segolene Royal u svojoj se predizbornoj kampanji obvezala na zamrzavanja smanjenja broja zaposlenih te konzultacije s njemačkom kancelarkom Angelom Merkel oko daljnjih koraka pobijedi li na izborima.

Promatrači prognoziraju da će taj proizvođač zrakoplova, na čelu s izvršnim direktorom Louisom Galloisom, uložiti maksimalne napore u olakšanje posljedica smanjenja troškova raspoređivanjem tereta restrukturiranja na radna mjesta unutar Airbusovog temeljnog poslovanja, te na ona vanjskih ugovaratelja.

Dok sam Airbus ima 55.000 zaposlenika, u njegovih se 16 europskih tvornica nalaze i na tisuće zaposlenika vanjskih ugovaratelja. Unatoč dogovoru Francuske i Njemačke oko poštene podjele tereta restrukturiranja, nije jednostavno prognozirati njegovu točnu raspodjelu na pojedinačne tvornice te kompanije.

Kako bi izmijenio proizvodne metode za buduće modele svojih zrakoplova i smanjio troškove te istodobno nastavio ispunjavati svoje obveze prema rekordno velikom zaostatku s isporukama, Airbus želi svoje tvornice prodati, radije nego naprosto zatvoriti.

Uglavnom se spekulira o prodaji dviju tvornica u Francuskoj te isto toliko u Njemačkoj. No, Berlin je pod pritiskom da zbog većeg broja Airbusovih tvornica u toj zemlji pristane na veći udjel u broju otkaza, iako je njihov broj zaposlenika otprilike jednak.

Britanija bi trebala zadržati svoj 20-postotni udjel u proizvodnji Airbusovih zrakoplova, uključujući proizvodnju krila za A350. Analitičari ističu da je dobavljač GKN moguće zainteresiran za partnerstvo s Airbusovom tvornicom u Filtonu, koja zapošljava 6.000 ljudi.

Jedna od ključnih komponenata kompromisa koji je isplivao prilikom prošlotjednog prekida pregovora je francusko-njemačka trgovinska razmjena novih tehnologija i gotovine zarađene prodajom Airbusovog najbolje prodavanog zrakoplova.

Prema riječima jednog sindikalnog dužnosnika, Francuska će zrakoplov A350 sastavljati u Toulouseu, ostvarujući koristi od novih materijala, dok će popularni mali zrakoplov A320 biti predan u ruke tvornici u Hamburgu.

Njemačka je i sama željela privući dio proizvodnog procesa A350, no na kraju je možda ipak postigla ciljano - radna mjesta vezana uz A320 mogla bi se pokazati sigurnijima ako A350, s kojim Airbus već zaostaje za Boeingom pet godina, ne uspije uhvatiti korak s popularnim 787 Dreamlinerom te američke kompanije.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙