"Ne vidim da će referendum riješiti to pitanje, kao što nije uspio ni u Sloveniji, gdje je referendumska odluka o zabrani rada trgovina nedjeljom srušena na Ustavnom sudu", rekao je Vukelić novinarima tijekom održavanja međunarodne konferencije o radu nedjeljom u trgovini u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).
To je komplicirano pitanje koje bi prvenstveno trebale riješiti zainteresirane strane, sindikati i poslodavci, smatra Vukelić.
Vladin novi prijedlog Zakona o trgovini određuje nedjelju kao neradni dan, uz dopuštanje rada izuzecima, poput benzinskih crpki, kioska ili pekara, te omogućuje rad svim trgovinama od 8 do 13 sati tijekom pet mjeseci, od lipnja do rujna i u prosincu, jer je Hrvatska turistička zemlja.
S takvim rješenjem i dalje nije zadovoljan Sindikat trgovine Hrvatske čija je predsjednica Ana Knežević ponovila da bi rad trgovinama nedjeljom trebao biti dopušten samo tijekom turističke sezone u mjestima duž jadranske obale.
Od 60.000 prodavača u Hrvatskoj, njih 40.000 radi sve nedjelje i većinu blagdana, a 90 posto ih nije za to posebno plaćeno, kako to određuje Zakon o radu, tvrdi Knežević.
Jedna je naša članica radila 65 nedjelja za redom, a javile su nam se i prodavačice koje su u prosincu radile 30 dana. Osim što ih se ne plaća za rad nedjeljom i blagdanom, radnici ne dobivaju ni obavezni dan odmora u tjednu, kaže predsjednica sindikata.
Inspekcije nema dovoljno, a prekršaji najčešće idu u zastaru, pa se poslodavcima nedjeljni rad potpuno isplati, jer ih ništa ne stoji, rekla je Knežević dodavši kako je ipak pozitivno što se novim prijedlogom rad nedjeljom i blagdanom zabranjuje, osim izuzecima.
Predsjednik HGK Nadan Vidošević upozorio je pak da bi problem bio lakši kada bi se poštivali zakoni, što se ne može riješiti regulacijom radnog vremena.
"Poštujmo naše zakone, o 40-satnom radnom tjednu i najviše 10 sati prekovremenog rada tjedno, i platimo radnike, jer time gradimo uređeno društvo", poručio je Vidošević.
Istraživanje koje je u prosincu na reprezentativnom uzorku provela agencija GfK pokazuje da se 15 posto ispitanika zalaže za rad svih trgovina nedjeljom.
Za rad samo poneke dežurne trgovine u kvartu izjasnilo se 29 posto, a za zatvaranje svih trgovina 40 posto ispitanih, dok 16 posto nema svoje stajalište o tome.
Predstavnica GfK Marina Grgec upozorava pak da je istraživanje provedeno tijekom prošle godine pokazalo da nedjeljom obavlja kupnju čak 94 posto kućanstava, što znači da ponašanje građana odudara od njihovih načelnih stajališta.
Isto istraživanje provedeno u regiji dalo je slične rezultate i u susjednim zemljama, jer npr. u BiH i Srbiji nedjeljom kupuje 100 posto kućanstava, a izuzetak je jedino Mađarska gdje u nedjeljni šoping odlazi 69 posto kućanstava.