US-DE-CH-AUT-mediji - dp-Politika DNEVNI PREGLED BR. 248 29. PROSINCA 2000. NJEMAČKI RADIO - RDW 28. XII. 2000.Pregled tiskaList 'Sueddeutsche Zeitung' piše da se sve okrenulo na dobro. Deset godina poslije političkih preokreta na
istoku Europe, preokrenuo se i posljednji narod koji je izletio iz krivine raspada Titove države. Miloševićev režim je srušen poslije 13 godina, ali ne može se reći da je sada raspoloženje u narodu tko zna kako veselo. Zašto je na izborima 23. prosinca izašlo manje ljudi nego 24. rujna? Zato što nitko ne sumnja u pobjedu DOS-a ili zato što narod smatra da, kao što to kaže i Zoran Đinđić, predsjednik Koštunica previše oklijeva u konačnom obračunu s elementima stare vlasti?Bilo kako bilo, nema više euforije koja je prije tri mjeseca pratila juriš na skupštinu. Razlog je razumljiv. Svima je jasno da je stanje teško i da će put napretka biti veoma naporan i trnovit. Srbi još ne znaju kako će izgledati njihova buduća država i to bez Kosova. Srbi se osjećaju pokradenim za proteklih 13 godina života, koje su za mnoge mogle biti njihove najbolje godine, piše danas list 'Sueddeutsche Zeitung'. List 'Tagesspigel' na istu temu piše da je preokret u Srbiji poslije prvog čina koji se odigrao na beogradskim ulicama napokon završen
NJEMAČKI RADIO - RDW
28. XII. 2000.
Pregled tiska
List 'Sueddeutsche Zeitung' piše da se sve okrenulo na dobro. Deset
godina poslije političkih preokreta na istoku Europe, preokrenuo
se i posljednji narod koji je izletio iz krivine raspada Titove
države. Miloševićev režim je srušen poslije 13 godina, ali ne može
se reći da je sada raspoloženje u narodu tko zna kako veselo. Zašto
je na izborima 23. prosinca izašlo manje ljudi nego 24. rujna? Zato
što nitko ne sumnja u pobjedu DOS-a ili zato što narod smatra da, kao
što to kaže i Zoran Đinđić, predsjednik Koštunica previše oklijeva
u konačnom obračunu s elementima stare vlasti?
Bilo kako bilo, nema više euforije koja je prije tri mjeseca pratila
juriš na skupštinu. Razlog je razumljiv. Svima je jasno da je stanje
teško i da će put napretka biti veoma naporan i trnovit. Srbi još ne
znaju kako će izgledati njihova buduća država i to bez Kosova. Srbi
se osjećaju pokradenim za proteklih 13 godina života, koje su za
mnoge mogle biti njihove najbolje godine, piše danas list
'Sueddeutsche Zeitung'.
List 'Tagesspigel' na istu temu piše da je preokret u Srbiji poslije
prvog čina koji se odigrao na beogradskim ulicama napokon završen
na izbornim mjestima. Vakuum vlasti više ne postoji. Nova vlast
sada je pred heraklovskom zadaćom vraćanja Srbije Europi. Velike su
prepreke na tom putu. Jedna od njih, mada sve neznatnija, jest i
Milošević, koji sada glumi nekakvu oporbu i narušava sliku mira. I
njemu je, međutim, sve jasnije da će uskoro biti izveden pred sud.
Najprije bi trebalo da se istraže njegove izborne prijevare, zatim
i ostale krađe. Roditelji ga namjeravaju tužiti zato što je slao
njihovu djecu u ratove.
Kao da se jedino ne govori o stvarima zbog kojih je optužen pred
haaškim sudom za ratne zločine. S druge strane, Zoran Đinđić je
elokventan političar koji zrači energijom, liberalni državnik koji
je izgradio dobre veze sa zapadnim političarima. Ali politički
promatrači smatraju da on nije tako omiljen u srpskom narodu, čije
srce kuca za Vojislava Koštunicu. Koliko će rivalski odnos Đinđića
i Koštunice opteretiti skore reforme, ostaje tek vidjeti, pri čemu
i riječ Crne Gore ima jednaku težinu, konstatira komentator lista
'Taggesspigel'.
List 'Aargauer Zeitung' se bavi pitanjem krivnje starih srpskih
vlasti za događaje na Balkanu posljednjih godina. Krivnja i
zadovoljavanje pravde su veliki izazovi ne samo za Srbiju, već i za
međunarodnu zajednicu, piše komentator ovog lista i dodaje da
budući srpski premijer Zoran Đinđić bi Slobodana Miloševića
izručio sudu najradije kao sitnog kriminalca koji je opljačkao svoj
narod, a tajnu službu koristio u privatne svrhe ponašajući se kao
klasični mafijaš. Ostatak svijeta u Miloševiću vidi zločinca koji
je kriv za izbijanje četiri rata i odgovoran za smrt 200 do 300
tisuća ljudi. On je za svijet postao klasični zločinac tipa jednog
Pola Pota ili Ivana Groznog.
Ova će se dva pristupa uskoro sukobiti. Zapad koji Srbiji stavlja na
raspolaganje znatna sredstva za obnovu, inzistira na Miloševićevu
izručenju Haagu, a za to sigurno ne bi glasovale ni stranke koje su
sada na vlasti. Problem izručenja Haagu bi mogao unijeti razdor u
redove demokrata. Ali srednjoročno gledano Milošević neće moći
izbjeći odlazak u Haag. I u Hrvatskoj je javnost sada podijeljena
zbog prvih podataka koje je dobila o zločinima hrvatskih generala
nad srpskom manjinom. Javnosti Srbije i Hrvatske su kročile u drugu
fazu kolektivnog mišljenja koje više nije tako crno-bijelo kao što
je bilo do prije nekoliko, piše list 'Aargauer Zeitung.
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
28. XII. 2000.
Pregled tiska
"'Palestinci kažu 'ne' na američku ponudu', izdvaja na naslovnoj
stranici današnji 'The Guardian', opisujući najnoviji pokušaj SAD-
a da ostvari bliskoistočni mirovni sporazum. No, palestinski
pregovarači su uoči za danas najavljenog, a potom otkazanog,
palestinsko-izraelskog summita u Egiptu, izrazili sumnju u
ponuđeni nacrt, ističući kako se oni ne mogu složiti s nekoliko
ključnih elemenata. Jedan od palestinskih pregovarača je ponudu
čak nazvao stupicom koja je daleko od osnove mirovnog procesa i
pregovora. Ali, kako prenosi 'The Guardian', ni mnogi na izraelskoj
strani nisu u potpunosti zadovoljni s ponuđenim. Najnovije ankete
pokazuju kako se 52 posto stanovnika Jeruzalema, na čelu s
tamošnjim gradonačelnikom Ehudom Almertom, protivi mirovnom
sporazumu. A ukoliko se sporazum postigne prije izraelskih izbora
6. veljače, glavni protivnik izraelskog premijera Ehuda Baraka,
Ariel Sharon je najavio da će ga, ako on pobijedi i postane novi
izraelski premijer, odbaciti - piše današnji 'The Guardian'.
'The Financial Times' piše kako je jugoslavenski predsjednik
Vojislav Koštunica najavio slanje svog šefa diplomacije u
Washington početkom nove godine. Iako će Goran Svilanović
razgovarati s američkom državnom tajnicom Madeleine Albright o
iznalaženju rješenja za probleme u području razgraničavanja između
Kosova i juga Srbije, do istinskoga zatopljavanja odnosa između
Jugoslavije i SAD-a bi, po svemu sudeći, trebalo doći nakon
ustoličenja Georga Busha Jr. za novog američkog predsjednika 20.
siječnja. List piše kako je Vojislav Koštunica protekla tri mjeseca
od dolaska na vlast izbjegavao susrete s visokim američkim
dužnosnicima Clintonove uprave. No, on je, istodobno, pozdravio
izbor Georga Busha Jr. za novog predsjednika, te istaknuo spremnost
za susret s njim ili s novim američkim državnim tajnikom Colinom
Powellom. U tome je, vjerojatno, presudno pitanje Kosova, odnosno
NATO-ove zračne kampanje protiv Jugoslavije 1999. godine koje se
pripisuje Billu Clintonu i gospođi Albright, a koje neće
predstavljati kamen spoticanja u odnosima s novim američkim
predsjednikom. Georg Bush Jr. još nije objavio kakva će biti
politika nove američke uprave prema Jugoslaviji. On je, istina,
iskazao potporu demokratskim promjenama nakon skidanja s vlasti
Slobodana Miloševića, no potankosti američke politike prema
Beogradu tek će se saznati".
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
28. XII. 2000.
Odnosi SAD-A I UN-a - poboljšanje zahvaljujući velikodušnosti
vlasnika CNN-a.
Jednogodišnja borba u Ujedinjenim narodima završena je krajem
prosinca time što je Glavna skupština prihvatila veliku reformu
sustava kojim se određuje godišnja svota koju su zemlje članice
dužne svjetskoj organizaciji. Dopisnik Glasa Amerike iz New Yorka
Brack Ardery izvješćuje da je dogovor postignut zahvaljujući
izjavi jednog američkog senatora i velikodušnosti jednog američkog
biznismena.
Većim dijelom 2000. godine Sjedinjene Države su se zalagale za
promjenu formule koja je bila skoro netaknuta punih 27 godina.
Sjedinjene Države su tvrdile da je formula nepravedna jer se njome
nije uzimala u obzir činjenica da su mnoge zemlje, koje su bile
siromašne 1973. kada je formula prihvaćena, u međuvremenu postale
platno sposobne, a samim tim stekle i obvezu platiti veći doprinos
Ujedinjenim narodima. To pitanje je u očima Washingtona bilo toliko
važno da je američki veleposlanik pri Ujedinjenim narodima Richard
Holbrooke zadužio američkog diplomata Donalda Hayesa da mu se u
potpunosti posveti.
Američki Kongres je odobrio zakon kojim bi Sjedinjene Države
pokrile 22 posto redovnoga proračuna svjetske organizacije i 25
posto troškova mirovnih operacija UN-a. Svjetska organizacija je
prethodno odredila da Amerika pokriva 25 posto njezina proračuna i
30 posto troškova mirovnih operacija. Američki diplomat Donald
Hayes je jasno stavio do znanja svjetskoj organizaciji da je
prihvaćeni zakon konačan i da se o njemu ne može pregovarati. Ali
proces prihvaćanja tog zakona u UN-u je bio dug i mukotrpan jer se
njime predviđalo da druge zemlje plate veći doprinos. Iako su
diplomati mnogih zemalja neslužbeno priznavali da je stara formula
nepravedna, javno nisu bili spremni poduprijeti američki
prijedlog.
Debate su trajale skoro čitavu godinu. Američki senator i jedan od
kreatora zakona o američkom doprinosu UN-u, Joseph Bayden,
posjetio je Ujedinjene narode sredinom prosinca i priopćio da će -
ukoliko se prihvati smanjenje američkog doprinosa na 22 posto
redovnoga proračuna UN-a - predložiti da Amerika pokrije više od 25
posto troškova mirovnih operacija:
= Držim da ima mjesta za fleksibilnost u domeni financiranja
mirovnih operacija ukoliko se prihvati formula o redovnom
američkom doprinosu, rekao je Bayden.
Senator Bayden je naglasio da govori isključivo u svoje ime, premda
su diplomati UN-a pretpostavili - vjerojatno ispravno - da njegov
stav odražava suglasnost čitavog Senata. Taj potez senatora
Baydena doveo je do dogovora kojim je američki redovni doprinos
smanjen na 22 posto, a udio u financiranju mirovnih operacija
povećan na 27 posto. Međutim, time problemi još uvijek nisu bili
riješeni. Zbog kalkulacija za povećanjem doprinosa drugih zemalja
i njihove zakašnjele uplate, proračunu Ujedinjenih naroda za
sljedeću godinu nedostajala je svota od 34 milijuna dolara.
Američki veleposlanik pri svjetskoj organizaciji Richard
Holbrooke znao je da nema načina da američki Kongres ponudi ta
sredstva koja su na kraju pritekla iz jednoga sasvim drukčijeg
izvora. Američki biznismen i osnivatelj CNN-a Ted Turner ponudio je
34 milijuna dolara, ali uz određen uvjet o kojem je Richard
Holbrooke rekao:
= Ted Turner nije jednostavno dao Ujedinjenim narodima 34 milijuna
dolara. On je ta sredstva ponudio uz uvjet da se postigne dogovor o
reformi sustava doprinosa UN-u. Radi se o najsavršenijem
filantropskom potezu koji sam ikad mogao zamisliti, rekao je
Richard Holbrooke.
Inače, Ted Turner se sve više bavi filantropskim aktivnostima i
nedavno je darovao Ujedinjenim narodima milijardu dolara na ime
humanitarnih projekata. Pregovori koji su doveli do konačnog
sporazuma bili su teški i dugotrajni. Međutim, njihov rezultat je
izgleda bio vrijedan truda. Prema riječima glavnoga tajnika
Ujedinjenih naroda Kofi Annana, Svjetska organizacija može sada
očekivati normalne i konstruktivne odnose sa Sjedinjenim
Državama.
27. XII. 2000.
Američki Hrvati u Louisiani - povjesničar Miloš Vujnovich. Prilog
pripremila Andrea Tadić.
Hrvatska zajednica u području New Orleansu u saveznoj državi
Louisiani ima i svojeg povjesničara - to je dr. Miloš Vujnovich,
koji je o njoj napisao i knjigu objavljenu 1974.
New Orleans je početkom 19. stoljeća primio svoje prve useljenike
iz Hrvatske. Kako kaže gospodin Vujnovich, autor knjige 'Yugoslavs
in Louisiana', prvi su u Louisianu stigli mornari s dubrovačkih
brodova između 1832. i 1835. Naime, kako nam je kazao, kada je pala
Dubrovačka Republika, iza Napoleona i kontinentalne blokade,
mornari, časnici i brodovlasnici s tog područja našli su se bez
posla.
= Prvi su došli mornari i časnici brodova i oni su se zaposlili u
luci New Orleansa kao lučki radnici, kao posada brodova, jer je New
Orleans u to vrijeme doživljavao procvat i uvijek mu je trebalo
radne snage. Ta radna snaga - iz Dalmacije, Dubrovnika, Konavla,
Boke Kotorske - bila im je dobro došla. Poslije desetak godina,
došao je drugi val, njihovi rođaci koji su bili ribari, koji nisu
znali strane jezike, dok su mornari, kapetani i časnici brodova već
govorili strane jezike. U drugom valu došli su ribari s
dalmatinskoga žala, bez jezika, bez ikakva zanata, pa su se
nastavili baviti ribarstvom na delti Mississipija i otkrili su
ostrige. Industrija ostriga već je bila utemeljena, ali oni su joj
znatno doprinijeli, objašnjava gospodin Vujnovich.
Hrvati se u područje Louisiane - ističe Milos Vujnovich - nikada
nisu doseljavali masovno, kao što je to bio slučaj s hrvatskim
zajednicama u državama američkog Srednjeg zapada, već kao
pojedinci. Otac bi doveo sina, sin - rođaka; ta je pojava - kaže
gospodin Vujnovich - poznata kao lančano iseljavanje. Prvi
useljenici nisu se više vraćali u Hrvatsku jer su ih vlasti držale
dezerterima. Međutim, oni koji su ih slijedili u Sjedinjene Države
- uglavnom ribari, često neoženjeni, vraćali su se po nevjeste -
posebice nakon građanskog rata kada je putovanje parobrodom
postalo uobičajeno. Ribari s delte Mississippija gravitirali su
prema New Orleansu, prvo kao tržištu za svoje ostrige, a zatim - i
kao boljem mjestu za život.
= Mnogi koji su nešto uštedjeli, vraćali su se u grad, jer je to
uvijek bila ambicija, pa su školovali svoju djecu. Djeca su kasnije
postajali profesionalci, kaže gospodin Vujnovich.
Hrvati u Louisiani u svoju povijest upisuju i drugo dobrotvorno
društvo u zapadnoj hemisferi - 1874. osnovali su 'United Slavonian
Benevolent Society' - 'Slovinsko društvo za dobročinstva'. Društvo
i danas postoji - od prije nekoliko godina pod imenom 'Croatian
Benevolent Society'. Miloš Vujnovich već je preko pedeset godina
tajnik društva, a njegov brat Peter Vujnovich, poznat kao 'Captain
Pete' u više je navrata bio njegov predsjednik. Društvo je - kako
kaže - bilo osnovano kako bi pomoglo siročadi i udovicama ribara i
svojim bolesnim članovima.
= Kada sam bio predsjednik društva dobročinstva pomogao sam mnogim
našim starim ribarima. Mislim da sam ukopao šest od njih koji ovdje
nisu imali nikoga. Imali bi lijep sprovod. To smo radili za naš
narod, no danas je sve drugačije, kaže Peter Vujnovich.
Kako ističe Miloš Vujnovich, društvo danas ima 160 članova, ali
njegov je rad ograničen jer njegovim članovima više nisu potrebni
oblici socijalne skrbi koje je ranije pružalo. U proteklih 125
godina dobro je obavilo svoju funkciju, a Hrvati u Louisiani
razvili su se u uspješnu, modernu zajednicu i društvo svoj rad
uglavnom svodi na godišnje sastanke.
***
Američki Hrvati u Louisiani: Eddie Kurtich - 'tajkun industrije
ostriga'.
Eddieja Kurticha u New Orleansu i njegovoj široj okolici poznaju
kao 'oyster tycoona', odnosno tajkuna industrije ostriga. Otkako
je 1960. kao šesnaestogodišnjak došao u Ameriku, izgradio je
uspješan biznis kao trgovac ostrigama. Njegovu životnu priču
predstavljamo u seriji priloga o američkim Hrvatima u 'južnjačkoj'
saveznoj državi Louisiani.
Eddieja Kurticha zatekli smo jedno rano subotnje poslijepodne u
uredu njegove trgovine ostrigama uz cestu koja povezuje New Orleans
s nizom mjesta na ušću rijeke Mississippi. Njegovi su radnici
upravo za jednog od njegovih kupaca ukrcali kamion pun ostriga - 440
vreća školjki prosječne težine od 50 kilograma. U Port Sulphuru, u
kojem se nalazi njegova trgovina, i okolnim područjima - objašnjava
nam gospodin Kurtich - živi velik broj Hrvata s kojima poslovno
surađuje.
= Sada je to što radim otkupljivanje kamenica od ribara, većinom
naših ribara podrijetlom iz Dalmacije. Ja sam njihov agent za
prodaju. Prodajemo po čitavoj Americi - od Virginije, Marylanda,
Delawarea...šaljemo za Kaliforniju, pa u države Meksičkog zaljeva
- Louisianu, Mississippi, Alabamu, Floridu, Teksas i tako dalje,
kaže gospodin Kurtich.
Baveći se prodajom ostriga već trideset godina, gospodin Kurtich
razvio je uspješan biznis. Kako kaže, klijenata ima mnogo, iz
raznih krajeva zemlje. Procjenjuje da mu je godišnji volumen
trgovanja oko šest milijuna dolara, a kupci su mu uglavnom velike
kompanije, koje njegove ostrige otvaraju, čiste i pakiraju za
prodaju trgovinama i restoranima. Kao i mnogo drugih uspješnih
poduzetnika, počeo je skromno. Po dolasku u Sjedinjene Države
zaposlio se u trgovini hranom, a uz rad uspio je završiti i
prekinuto obrazovanje. U otkupljivanje i prodaju ostriga ušao je -
kako kaže - slučajno.
= 1969. ovo je područje pogodio uragan Camille, koji je uništio
gotovo sve. Ostao sam bez posla. Ujak moje supruge prodavao je ovu
zgradu gdje se sada nalazi moja trgovina. Rekao sam sebi: 'To je
nešto što već znam raditi. Kupio sam od njega prodavaonicu i šest
mjeseci poslije toga kupio sam i drugu zgradu, gdje su se otvarale
ostrige. Prodavali smo ih po američkim galonima - to je oko četiri
litre mesa. Imao sam svoje ljude koji su kamenice otvarali noževima
i čekićima, a zatim smo meso prodavali restoranima. Kasnije sam
postao otkupljivač kamenica. Naknadno sam zatvorio zgradu za
otvaranje ostriga i sada ih prodajem velikim kompanijama cijele,
objasnio nam je.
Živeći u području delte Mississippija posljednjih četrdeset godina
i radeći s lokalnim Hrvatima, gospodin Kurtich iz prve je ruke
svjedočio o razvoju lokalne hrvatske zajednice.
= Naši ljudi koji su došli ovamo bavili se uglavnom ribarstvom,
većinom kamenicama. Mislim da su među prvima koji su vadili
kamenice.... Neki od naših staraca prešli su s ribarstva na farme
naranči, ali svakih 10-15 godina došao bi led ili hladnoća, što
ovdje nije baš normalno...tako da bi svakih 10-15 godina oni
izgubili te naranče zbog hladnoga vremena...tako da je većina naših
staraca radila u ribarstvu ili farmi naranči, a onda su se njihova
djeca školovala i išla u različite biznise, objašnjava gospodin
Kurtich.
U posljednjih četrdeset godina - kaže gospodin Kurtich - i Amerika
se promijenila. Danas je teže - objašnjava - konkurencija je
oštrija, traži se visoka profesionalnost, margine profita u
njegovoj industriji nisu visoke. Za uspjeh je teško radio, a je li
mu se isplatilo? Evo što nam je rekao na kraju razgovora.
= Na račun dolara dosta se izgubi, pogotovo u obiteljskom životu,
jer nitko nema vremena za nikoga. Ne možeš pojesti nego toliko, ne
možeš obući nego toliko, a ako nemaš vremena u tome uživati, što će
ti novci, kaže Eddie Kurtich.
(VOA)
AUSTRIJA
DER STANDARD
28. XII. 2000.
Slobodan Milošević iz različitih pogleda
"Srpski predsjednik vlade Zoran Đinđić rado bi Slobodana
Miloševića doveo pred sud kao 'sitnog kriminalca' koji je opljačkao
stanovništvo zemlje i tajnu službu koristio za svoje privatne
interese. Skoro cijeli ostatak svijeta u Miloševiću naprotiv vidi
čovjeka koji je izazvao četiri rata i odgovoran je za dvije do tri
stotine tisuća žrtava - prema tomu, klasičnog zlotvora formata Pola
Pota ili Ivana Groznog.
Ta dva načina gledanja uskoro će se oštro sukobiti. Zapad, ako
ostane vjeran svojim načelima, mora prije ili kasnije zahtijevati
Miloševićevo izručenje UN-ovom sudu za ratne zločince u Haagu.
Prema današnjem stanju, Srbija tom zahtjevu ne može udovoljiti, a
Đinđić, optužen da je zapadni agent, bio bi zadnji koji bi si to
mogao priuštiti.
Na srednji rok od nekoliko godina Milošević ipak neće moći izbjeći
Haag. Procesi ratnim zločincima u poslijeratnim društvima imaju
golem utjecaj na sazrijevanje. Kad je javno objavljeno kako su
urešeni ljudi u odorama svojim automobilima odvozili civile na
pogubljenja, u Hrvatskoj je prvi put potresen novi mit o
'domovinskom ratu'. Uslijedilo je razvlašćenje Tuđmanove stranke.
Početna obradba i u Sarajevu je muslimane odvratila od njihovih
'islamskih brigada' a božje borce stavila u prikrajak. U Hrvatskoj
je kolektivni proces mišljenja već došao u drugu fazu. Prva je bila
spoznaja da su i Hrvati sposobni za zločine. Sada, kad su na nišan
optužne dospjeli zapovjednici vojske, u raspravi je i pitanje ratne
krivnje koje dijeli narod kao i novu, demokratsku većinu u
Zagrebu.
Ako Milošević bude pozvan na odgovornost, sud će, a s njim i
međunarodna zajednica, temeljito raspraviti pitanje ratne
krivnje. Do sada su i sud i međunarodna zajednica to mogli
izbjegavati: sud je sudio samo poslušnim izvršiteljima, o
političkoj krivnji do sada nije morao suditi. U svjetskoj javnosti
prevladava slika čudovišnog nitkova Miloševića iza kojega nestaje
sukrivnja drugih nacionalnih vođa i povremeno zabludjele zapadne
diplomacije. Odnosi su presudno zamršeniji nego 1946. u
Nuernbergu. Zločini nisu bili samo progon gotovo jednog milijuna
Albanaca s Kosova 1999. i opsada Sarajeva - ovaj potonji su Đinđić i
Koštunica politički još podupirali.
Povijesni zločin bio je još 1990. započeti progon Srba iz Hrvatske a
pogotovo njegova krunidba masovnim progonima iz krajine 1995. - a
povijesni je, u najmanju ruku propust, bio što je Zapad sve to
nedjelotvorno i djelomično s odobravanjem promatrao. Temeljiti
obračun s ratnom krivnjom ne priprema izazove samo Srbiji" - piše
Norbert Mappes-Niediek.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
28. XII. 2000.
Teško približavanje Zagreba Beogradu
"Beograd sa svim državama nastalima na području bivše Jugoslavije
održava diplomatske odnose: sa Slovenijom, Makedonijom, Hrvatskom
i od nedavno i s Bosnom i Hercegovinom. Ipak o normalizaciji odnosa
ponajprije u slučaju Bosne i Hrvatske nema ni govora. Hrvatska i
Savezna republika Jugoslavija koja se sastoji od Srbije i Crne
Gore, još su 1996. razmijenile veleposlanike i otvorile konzulate.
No proces hrvatsko-srpskog približavanja ni poslije političkog
obrata u Beogradu nije nadišao zvučne riječi i izjave nakana.
Za Hrvatsku prema podacima glasnogovrnika ministarstva vanjskih
poslova Gorana Rotima i dalje postoji niz problema o kojima treba
pregovarati s Jugoslavijom. On ipak naglašava da njihovo
rješavanje nije preduvjet za poboljšanje odnosa. U jednom
memorandumu hrvatske vlade iz listopada ustraje se na tomu da
normalizacija bilateralnih odnosa ovisi o daljnjoj
demokratizaciji u Jugoslaviji. Otvorena pitanja, ponajprije ona
proizišla iz raspada Jugoslavije i 'napadačkoga rata' na Hrvatsku,
zahtijevaju primjenu suvremenih demokratskih standarda.
Među otvorena pitanja u katalogu od ukupno jedanaest točaka pripada
i uređenje pravnog nasljeđa. Na tom bi se području prema Rotimovim
prosudbama najprije mogao postići napredak, jer je Beograd odustao
od ranijeg stajališta po kojemu je nova Jugoslavija jedina pravna
nasljednica stare. Jedan od najvažnijih zahtjeva Zagreba je
suradnja Beograda s UN-ovim sudom u Haagu i izručenje optuženih
ratnih zločinaca, ponajprije Miloševića. No novi jugoslavenski
predsjednik Koštunica tom pitanju ne pridaje prioritet, jer u njemu
ne vidi nikakvu opasnost za demokraciju u svojoj zemlji. I Zapad je
do sada zatvarao oba oka i govori o nužnosti političke
konsolidacije u Srbiji. Najava Beograda iz studenoga da će opet
otvoriti ured UN-ovoga suda u Beogradu, zatvorenoga 1999., nije
više doli prvi mali korak koji još ne znači puno.
Hrvatska vlada ima doduše razumijevanja za težak položaj novog
vodstva u Beogradu a i svjesna je da promjene iziskuju stanovito
vrijeme. No Zagreb načelno ustraje na tomu da s Hrvatskom i
Jugoslavijom kod integracije u europske ustanove treba postupati
na isti način i da moraju ispuniti iste kriterije za prijam. Rotim
je uvjeren da će tako i biti. Zagreb nadalje od Beograda zahtijeva
pomoć u istraživanju sudbine oko 1600 Hrvata nestalih tijekom
srpsko-hrvatskoga rata. Od najvećeg značenja za Hrvatsku bi vladu
osim toga bilo priznanje Srbije da je Miloševićev režim odgovoran
za rat u Hrvatskoj koji je odnio brojne živote i izazvao golema
razaranja. Zagreb to do sada uzalud čeka. Koštunica, za razliku od
crnogorskog predsjednika Đukanovića, još nije izrekao ni jednu
riječ isprike. Beograd ipak govori o pomirbi sa susjedima i o
stvaranju 'povjerenstva istine' po južnoafričkom uzoru. No Srbija
s obradom najnovije prošlosti i uloge Beograda u ratovima na
području bivše Jugoslavije na širokoj političkoj ravni nije još ni
započela. Koštuničina izjava od 24. listopada, koja je izazvala
veliku pozornost, da će preuzeti odgovornost za ono što je učinio
Milošević, odmah je relativizirana i dovedena u pitanje. Govori se
da su rečenice izrečene u interviewu jednoj američkoj
televizijskoj postaji pogrješno prenijete i istrgnute iz
konteksta.
Zagrebačka vlada osim toga od Beograda zahtijeva poštivanje
teritorijalnog integriteta Republike Hrvatske. Miloševićev je
režim postavio zahtjev za strategijski važni poluotok Prevlaku
koja se nalazi na hrvatskom teritoriju na granici s Crnom Gorom i s
kojega se može nadzirati sav brodski promet u i iz Kotorskoga
zaljeva. Tamo se nalazi baza jugoslavenske mornarice. Hrvatska je
spremna pregovarati s Beogradom o sigurnosnim problemima, ali ne i
o pitanju teritorijalne pripadnosti poluotoka koji je i dalje pod
nadzorom malobrojnih UN-ovih promatrača. Izjave članova
beogradskog vodstva da se Hrvatska mora odreći Prevlake, u Zagrebu
izazivaju nove strahove da Beograd - za razliku od Crne Gore - nije
voljan odustati od toga pitanja.
Zagreb je od promjene vlasti u siječnju 1999. učinio ponešto kako bi
izbjeglim Srbima omogućio povratak. Hrvatska vlada sada očekuje da
i Beograd i Republika srpska u Bosni ispune svoje obveze. Često u
srpskim kućama u krajini žive Hrvati prognani iz srpskih dijelova
Bosne koji se ne mogu vratiti svojim kućama. Povratak Srba više nije
politički problem nego posve tehnički, naglašava glasnogovornik
ministarstva vanjskih poslova. Prema službenim hrvatskim
podacima, od kraja rata vratilo se 75 do 80 tisuća Srba, pri čemu
nemaju svi uistinu boravište u Hrvatskoj. Među Srbima
registriranima kao povratnicima ima i takvih koji žive u
pograničnim područjima Srbije i Republike srpske i redovito dolaze
u Hrvatsku po svoje mirovine. Drugi se pak samo privremeno
zadržavaju u Hrvatskoj, jer žele prodati svoju imovinu, za što je
često potrebno mnogo vremena.
Predsjednik srpskog nacionalnog vijeća, krovne organizacije svih
srpskih skupina u Hrvatskoj Milorad Pupovac primjećuje da se
političko ozračje u Hrvatskoj promijenilo poslije promjene vlasti,
iako se sa srpskim željama kao ni ranije ne mogu dobiti glasovi.
Promijenjeni su neki zakoni iz doba bivšeg predsjednika Tuđmana
koji diskriminiraju Srbe. U odnosnim područjima stanje je ipak na
mnogim mjestima nepromijenjeno, i dalje postoje velike birokratske
prepreke za Srbe. Zagreb često ima malo utjecaja na lokalne vlasti
koje su iste kao u Tuđmanovo doba. Kao najveće poteškoće s kojima se
suočavaju srpski povratnici, Pupovac navodi obnovu kuća, loše
gospodarsko stanje, ponajprije veliku nezaposlenost koja pogađa i
mnoge Hrvate" - izvješćuje novinar lista C. Sr.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
23. XII. 2000.
Krhotine rata
"Jedan od najvažnijih prioriteta dolazeće Busheve administracije
bit će da se oslobodi djeteta kojega je stvorio njegov prethodnik.
To znači stajati po strani od svih tužnih novih, ali nevažnih,
sukoba.
U oštrom proturječju bila je politika Clinotnove administracije,
koja je tvrdila da je čuvar humanitarnim vrijednosti. U jednom
kratkom trenutku predsjednik Clinton je prošle godine iznio svoju
želju da zaustavi etničko čišćenje bilo gdje u svijetu. No kratki
posjet balkanskoj državi Hrvatskoj brzo razbija iluziju da je
Washington išta drugo osim cinizma preuzeo kao svoju politiku.
Duž sporednih putova ove balkanske nacije, koja se sada nada
pridružiti NATO-u, ostaju krhotine rata. Napuštene kuće, s
razbijenim zidovima, bez krovova.
Kilometrima se ne pojavljuje niti jedna duša. To je područje
duhova, i izravan rezultat politike Clinotnove administracije.
Kada se Jugoslavija počela razilaziti 1991., Njemačka se utrkivala
priznati nove države Sloveniju i Hrvatsku, a Europljani i
Sjedinjene Države su ih oponašali.
No, kao što su se Hrvati željeli odcijepiti od Jugoslavije kojom su
dominirali Srbi, Srbi su, koji su činili nešto više od 10 posto
stanovništva, htjeli pobjeći iz nove države kojom su dominirali
Hrvati. Slijedilo je sedam mjeseci borbi, uz složeni prekid vatre
kojega su nadzirale snage UN-a.
Srpsko stajalište teško da je bilo nerazumno. Ako su Hrvati
zaslužili svoju državu, zašto onda nisu Srbi?
Granice jugoslavenske republike Hrvatske bile su proizvoljne,
stvorene od komunističkog režima Josipa Broza Tita. Hrvati su u
Drugom svjetskom ratu ušli u savez s nacistima i ubili stotine
tisuća Srba. Na čelu nove neovisne Hrvatske bio je Franjo Tuđman,
antisemitski razbojnik koji nije želio zajamčiti ikakvu zaštitu
srpskoj manjini.
Srbi su u krajini živjeli 500 godina. Oni imaju isto toliko prava
odlučiti o svojim političkim vjernostima, kao što su učinili Hrvati
koji više nisu željeli biti dio Jugoslavije.
Tri su godine krajinski Srbi uživali tešku egzistenciju. Odbačeni
od ostatka svijeta, zapad nije priznao njihove težnje za
neovisnošću, i nisu bili pridruženi državi Srbiji.
U međuvremenu je, Clintonova administracija, navodno predana miru,
pomogla uvježbati hrvatsku vojsku. Nije bio potreban genij da bi
pogodio gdje će Zagreb iskoristiti te postrojbe.
U kolovozu 1995. Hrvatska je pokrenula operaciju Oluja. Iako je
veleposlanik SAD-a u Hrvatskoj tražio od predsjednika Tuđmana da
pregovara, Washington je zažmirio na taj napad, uzdižući njegove
možebitne pozitivne učinke. NATO-ovi su zrakoplovi napali srpske
radare.
Napad je obuhvatio bojišnicu dužine 725 milja i brzo nadvladao
srpske branitelje. Hrvatska je vojska koristila topništvo protiv
srpskih gradova i kolona izbjeglica.
Tko Srbe može okriviti za odlazak? Prema onima koji su ostali
odnosilo se na način, pa, za koji se Srbe optuživalo da koriste
prema drugima. (...)
Ti prekršaji, zapravo, ratni zločini, ne opravdavaju, naravno,
srpske nečasne postupke. Ali pokazuju da su sve strane u nizu sukoba
u regiji počinile zločine.
Oni također pokazuju bankrot zapadnjačke politike. Tražiti da Srbi
uvijek i svugdje ostanu na milost svojim neprijateljima. Ne činiti
ništa kada se ubijaju Srbi. Okriviti Srbe za svaki problem
svugdje.
Na sreću, Hrvatska se mijenja. Tuđman je mrtav i zamijenjen je
liberalnijom, zapadnjački orijentiranom vladom. Počela je
surađivati u progonu hrvatskih ratnih zločinaca i ohrabrivati
srpske izbjeglice da se vrate kućama. (...)", piše Doug Bandow.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
28. XII. 2000.
Goran Svilanović: 'Raspad SRJ-a dovest će do novog 'potresa'
Dmitrij Gornostajev razgovarao je s jugoslavenskim ministrom
vanjskih poslova i predstavnikom Građanskog saveza, stranke koja
je član pobjedničke koalicije DOS (Demokratska opozicija Srbije)
Goranom Svilanovićem. Iz razgovora izdvajamo: " - Gospodine
Svilanoviću, u čemu je glavna razlika između nove jugoslavenske
vanjske politike i one koja se provodila za stare vlasti?
= Nova je savezna vlada SRJ-a jasno obznanila svoju težnju da
Jugoslavija bude članica Europske unije. Takva težnja određuje
čitav niz koraka koje naša diplomacija mora učiniti. Neke od njih
već smo poduzeli.
Kao najvažnije zadaće odredili smo ponajprije povratak SRJ-a u
međunarodnu zajednicu, međunarodne ustanove i organizacije.
Zatim, obnovu prekinutih diplomatskih veza sa zemljama NATO-a, kao
i uspostavu svestranih diplomatskih odnosa sa susjedima i državama
koje su nastale na području bivše Jugoslavije.
Kada je riječ o velikim državama, naš je izbor uspostava tijesne
suradnje s Europom, svestrana suradnja sa Sjedinjenim Državama i
Rusijom, kao i proširenje suradnje s azijskim i afričkim državama.
- Ako se dobro sjećam, predsjednik Vojislav Koštunica rekao je na
skupu odmah nakon smjene vlasti: 'Ne treba nam više ni Rusija ni
Amerika!' Možemo li tu rečenicu smatrati osnovom novog pravca SRJ-a
u svjetskoj politici? Ako ne, na što se zapravo misli?
= Govor predsjednika SRJ-a Vojislava Koštunice treba shvaćati
upravo tako kako ste i rekli - to je govor u kojemu je građanima
jasno dao do znanja da opet treba steći povjerenje u sebe i biti
spreman odgovoriti na izazove koje sa sobom nosi miran pravac i
otvorenost naše zemlje vanjskom svijetu. Prva je zadaća u tom
smislu vratiti vjeru u sebe, a druga - uspostaviti međusobno
poštovanje između naše i vodećih svjetskih država. Od vremena kada
je taj govor održan pa do danas, učinjeno je puno da se upravo to
ostvari.
- Kakvo će mjesto ipak imati Rusija u jugoslavenskoj vanjskoj
politici?
= Rusija već ima istaknuto mjesto, što je i potvrđeno tijekom
posjeta predsjednika SRJ-a Ruskoj Federaciji. Osim dobrih
političkih odnosa, kao što vam je vjerojatno poznato, održavamo i
snažne gospodarske veze. Partnerstvo i suradnja nastavit će se to
više što, prema našem mišljenju, zainteresiranost za jačanje
suradnje između SRJ-a i Europske unije, a na koncu i ulazak
Jugoslavije u EU, podupiru svi naši susjedi, sve zemlje na ovom
području, a nadam se i Rusija.
- Može li se dogoditi da Jugoslavija ponovno počne iskorištavati
neslogu između Moskve i Washingtona, kao što je bilo u Titovo doba?
= Tito je umro prije dvadeset godina. U međuvremenu je pao Berlinski
zid, raspala se bivša Jugoslavija, raspao se Sovjetski Savez. Kako
bi, po vašem mišljenju, bilo moguće graditi novu politiku na staroj
ideologiji u bitno drugačijim uvjetima?
Ne, svijet se toliko promijenio da se novi recepti više ne mogu
primjenjivati na nove odnose. Pronašli smo osnovu za nove odnose sa
svijetom u novostečenom poštovanju samih sebe i u uvjerenosti u
vlastite snage, kao i u golemom povjerenju u naše susjede i u čitavo
balkansko područje. Naši su odnosi opterećeni svim tim sukobima
koji su se dogodili u zadnjih deset godina, u zadnjih pet-šest
desetljeća, kao i onim što se u proteklim stoljećima događalo na
Balkanu. (...)
- Hoće li se promijeniti načelno stajalište jugoslavenskog
čelništva da Slobodana Miloševića neće predati Međunarodnom sudu
za bivšu Jugoslaviju u Haagu?
= Prvi korak u suradnji s haaškim sudom je otvaranje ureda suda u
Beogradu i stvaranje uvjeta da njegovi istražitelji mogu nastaviti
rad na istraživanju ratnih zločina. Zatim treba osnovati
povjerenstvo za pravdu koje će činiti najuglednije osobe -
političari, pravnici, predstavnici nevladinih udruga i javni
djelatnici. Oni će morati prikupiti što više dokaza o zločinima
počinjenim kako u ime tzv. srpskih interesa, tako i protiv Srba. Svi
se ti podatci moraju iznijeti javnosti. Samo će tako svijest o
potrebi sudbenog progona za počinjene zločine prevladati nad
predrasudama. Po mom mišljenju, suđenje, barem kada je riječ o
odgovornim osobama, mora se provesti na području SRJ-a uz potpunu
suradnju s međunarodnim sudom. (...)
- Postoji opasnost da Crna Gora postane novo žarište napetosti.
Kako u Beogradu prihvaćaju stalne izjave crnogorskog predsjednika
Mila Đukanovića o pripremi te republike za izlazak iz jugoslavenske
federacije?
= Stajalište savezne vlade je jasno. Postoji spremnost dviju
republika za suradnju i dogovor o budućim odnosima. Važno je
osigurati poštovanje Ustava dviju saveznih entiteta i federacije,
provesti prikladne procedure i na referendumu donijeti odluku o
vlastitoj budućnosti i o budućim vezama. Savezna je vlada u svim
svojim odlukama u potpunosti poštovala interese kako Srbije, tako i
Crne Gore. Tako mora biti i ubuduće.
Zajednička će se država očuvati sve dok to budu htjeli građani koji
u njoj žive. Političke elite ne smiju svoje mišljenje proturiti kao
volju građana, one ju moraju poštovati. Po mom osobnom uvjerenju,
raspad SRJ-a doveo bi do novog 'potresa' na ovom području i ne bi bio
u interesu nijednog našeg susjeda, da ne govorimo o međunarodnoj
zajednici.
Naprotiv, mislim da već danas treba započeti s integracijom u nove
europske okvire."
ITALIJA
LA REPUBBLICA
28. XII 2000.
"Na Kosovu između mine i urana, no uzbuna je došla prekasno"
"'Prije otprilike dva mjeseca došla je jedna okružnica iz NATO-a. U
njemu se zapovijedalo prekidanje svake operacije u slučaju
pronalaska sumnjivih projektila. Mi smo našli dva na području Peći,
gdje se nalazi talijanski vojni kontingent. Povika oko
osiromašenog urana nije nas iznenadila, no očito je da zabrinjava
sve one koji rade na operacijama razminiranja na Kosovu'. Vito
Alfieri Fontana je inženjer iz Barija, odgovoran za 'demining' u
Intersosu, jednoj od nevladinih organizacija koje djeluju na
kosovskom teritoriju. Upravo se vratio u Italiju, s dokumentima,
mapama, fotografijama, zadovoljan radi iznenađujućih postignutih
rezultata, svjestan opasnosti od radijacije preko Jadrana. I
podiže uzbunu. 'Tko god da radi na tim teritorijima, zna da bi mu
život mogao biti kratak. No možda to ne znaju dobro talijanski
vojnici'.
Informacije ne dolaze lako ni u vrijeme mira, a da bi se napravio
slučaj potrebno je više od jedne sumnjive smrti, Fontana i to zna.
'Tek se sada stvara uzbuna. Morali su i mogli to prije vidjeti',
izjavljuje Fontana. (...)
Sablasti rata međutim ne nestaju. Nova uzbuna nastala radi zbivanja
u vezi DU-a (depleted uranium) nije samo povika onima koji su
proveli sate i sate na minskim poljima. Za dragovoljce za Balkan to
nije novo otkriće. Sada su pokrenute istrage i počela su
parlamentarna ispitivanja, no preko Jadrana već se odavno
razmišlja o mogućnosti da je pored sjetve ratnih materijala mogla
postojati i sjetva kemijskog oružja. Svijest je to koja je sazrela
možda i prije no što su nevladinim organizacijma došla ta pisma koja
su poslale vojne snage NATO-a. 'Okružnica KFOR-a', objašnjava
inženjer iz Barija, 'određuje postupanje s projektilima s
osiromašenim uranom. Zabranjuje dodir, potvrđuje pogibelji
možebitnog izlaganja. Spominje i mogućnost dugoročnih posljedica.
Posebice za civile'.
Svašta se može dogoditi na prostorima za razminiranje, unatoč
pomnoj pripremi i organizaciji osoblja i operacija. A iza spaljene
vegetacije koja se svako malo primjećuje na nekim rubnim
područjima, moglo bi biti bilo što: 'Prije samo tri tjedna u
Mitrovici smo našli jednu vrlo veliku zelenkastu mrlju, ogradili
smo području i stavili obvezne znakove', kaže Fontana.
Sablast 'nečasnog metala' ukazala se uz realnu pogibelj od
neeksplodiranih NATO-ovih bombi. Djelatnici rade na battle area
clearance, na češljanju i čišćenju područja kontaminiranih
smrtonosnim projektilima. Kazetnim bombama, koje se utope u teren.
Sačinjene su od jedne matične bombe, i grozda od dvije do tri
stotine malih bombi. Eksplodirajući se pretvaraju u sječiva i mogu
uništiti bilo koju stvar u radijusu od pet stotina metara'. Bilo
koju stvar.
Inženjer se razumije u te naprave. 'Moj izbor se rodio uslijed
iskustva u tom sektoru. Bio sam suvlasnik jedne tvornice u Bariju
koja je proizvodila protupješačke mine do 1993.. Potom sam u službu
nečeg korisnog stavio svoje iskustvo. Od kada sam počeo, do danas su
se stvari promijenile. Rezultati jasno govore. Izgledalo je da je
akcija protiv protupješačkih mina nešto očajničko, no , može ih se
savladati. Jasno, ako će ih nastaviti postavljati nikada neće biti
kraja'.
Nada i gorčina. Tko se vraća s Balkana osjeća oboje. Nada da će se
povratiti svi tereni, uključujući i one na granicama s Makedonijiom
i Albanijom, još uvijek obilježene crvenim točkama, gorčina radi
Kosova ugroženog uvijek novim opasnostima, unatoč velikoj snazi
volje njegovih ljudi.", piše Concetta Guido.
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
28. XII. 2000.
Američki se potporanj klima
"Baš tako ružičastom kako gospodarski vođe i političari
priželjkuju, konjunktura se za sada ne pokazuje. Ispitivanje
instituta njemačkog gospodarstva među odgovornima u udrugama grana
ipak pokazuje da je raspoloženje u industriji i trgovini i dalje
pretežno pozitivno. No polet se ne osjeća. Uvjerenost se uglavnom
oslanja na SAD - a to nije pouzdano. Tamo ima sve više naznaka
kriza.
Poslije burzovnoga lošeg stanja u drugoj polovici godine jasno je
da američko narodno gospodarstvo ne može trajno rasti tako silovito
kako su propovijedali proroci 'New Economy' kao novu spoznaju.
Unatoč liberaliziranoj svjetskoj trgovini i novim tehnologijama,.
gospodarstvo ostaje ciklički fenomen. Ako ovdašnje gospodarstvo ne
smije trpjeti zbog sjevernoatlantske Malezije, unutarnja
konjunktura mora skočiti.
Malo se od toga može primijetiti. Najveće pouzdanje za sada
pokazuju predstavnici izvoznih grana poput strojogradnje ili
elektrotehnike. Svoje su ponosne brojeve dobiti i prometa
proteklih mjeseci utržili uglavnom u inozemstvu, pa i u Sjedinjenim
Državama. I doma bi rado prodali više investicijske robe. Ali
potražnja je mala. Kemija, koja osobito osjetljivo bilježi
ciklička kolebanja, ocjenjuje svoj položaj čak nepovoljnijim nego
prije godinu dana.
Gospodarski optimizam nije domaći proizvod. Tužan dokaz za to je
bijeda u graditeljstvu. Njegove udruge žale se na daljnje
pogoršanje klime u tijeku ove godine. Drukčije rečeno: tvrtke
gotovo ni nemaju potreba za novim zgradama, stambena poduzeća imaju
premalu dobit a među privatnim ljudima vlada raskorak između želja
i mogućnosti.
Ipak nešto utjehe obećava to što se čini da raste privatna
potrošnja. Trgovina na malo poslije dugih sušnih godina opet
očekuje veću potrošnju. Po blagajničkom stanju tih poduzeća može se
očitati položaj prosječnog građanina. A ako treba krenuti
unutarnja potražnja da bi se gospodarstvo održalo u zamahu, to
ovisi o njemu samom" - zaključuje novinar lista dem.
FRANCUSKA
LE MONDE
28. XII. 2000.
Francusko predsjedanje Europskom unijom pokvarili su politički
neuspjesi u Nici
"Bez obzira ima li razloga za kritiku ili ne, nameće se zaključak:
Francuska za nekoliko dana završava svoje predsjedanje Europskom
unijom s okaljanim ugledom kod svojih partnera. Premda se ne mora
crvenjeti zbog kvalitativnih rezultata polugodišnjeg mandata -
koji bi se mogao usporediti s prethodnim predsjedateljstvima -
potonji je sigurno upropastio jadan politički rezultat summita u
Nici. Možda postoji opravdanje, kao što u knjižici s više od osam
stranica čini Quai d'Orsay, za izradu iscrpnog popisa u kojemu se
navodi što je Francuska poduzela i kakve je rezultate postigla, ali
to je knjigovodstveni pristup koji skriva ono bitno.
Pariz je sve uložio na pozitivan rezultat međuvladine konferencije
(CIG) koja je trebala reformirati europske ustanove, a to je gotovo
bjesomučno traženje nastavljeno po cijenu velikih diplomatskih
žrtava, prešućujući glavne zadaće u svezi s budućnosti i budućim
djelovanjem 'velike Europe' i uz opasnost da se pozitivni rezultati
prije i nakon Nice prikažu kao manje važni: ako se zamalo od drveta
nije vidjela šuma, za to su prilično odgovorni francuski
političari.
Nitko, naime, ne pobija da je u proteklom polugodištu europska
obrana ostvarila vrlo velik napredak, budući da Unija sada ima
stalna političko-vojna tijela koja će zapovijedati europskim
snagama za brzo djelovanje. K tome, 'građanska Europa' svakako je
jača s novim propisima (koji su prošli kroz sito europske nagodbe)
na području pomorske i prehrambene sigurnosti i s proglašenjem
Povelje o temeljnim pravima. Znatan je napredak, iz više razloga
neočekivan, postignut u svezi s oporezivanjem štednje i statusom
'europskih anonimnih društava', a prihvaćene su i smjernice
Socijalne agende. (...)
Taj popis a la Prevert, ističe paradoks: sve prednosti i
inicijative ne mogu izbrisati dojam da je susret na vrhu u Nici
okaljao francusko predsjedanje. Dakle, ako postoji 'neuspjeh' iz
Nice, on je političke naravi: jer, ako se Francuska morala
prilagoditi nedostatku ambicije i sklonosti partnera da sebično
brane vlastite državne interese, to puno govori o njezinoj vodećoj
ulozi u Europi.
Dakako, možemo, kao što to čini Quai d'Orsay, biti zadovoljni što je
europski susret na vrhu 'omogućio da se pronađe rješenje za sva
pitanja koja su bila na dnevnom redu CIG-a' i zatvoriti oči pred
činjenicom - uz časnu iznimku sustava 'pojačane suradnje'
(omogućuje 'prethodnici' da nastavi europsku integraciju a da je u
tomu ne mogu spriječiti zemlje koje nisu toliko 'poletne') - da je
rezultat iz Nice vijest bez važnosti i ambicije. (...)
Francuska je pokazala da se nije u potpunosti oslobodila povijesnih
predrasuda o Njemačkoj i da nije prihvatila da ova, zbog svog
demografskog i gospodarskog utjecaja, ubuduće ima prvenstvo u
Europi koje će zapravo biti još naglašenije nakon proširenja na
istok, sa zemljama koje su joj po naravi stvari bliskije. S razlogom
ili ne, glavni predstavnici francuske diplomacije nisu se smatrali
najboljim pokretačima novog francusko-njemačkog približavanja.
Taj je nedostatak barem isto toliko utjecao na uspjeh francuskog
predsjedanja, koliko i traženje konsenzusa po svaku cijenu koje je
nametala kohabitacija.
Pozivajući se na potrebu da se u času predsjedanja Unijom ne čuju
dva 'glasa iz Francuske', Lionel Jospin se povukao pred Jacquesom
Chiracom, kao da je prvenstvo Elizejske palače na području vanjske
politike sprječavalo premijera da očituje svoje europsko
uvjerenje! Tako su se dva čelnika izvršne vlasti, očiju uprtih u
predsjednički i parlamentarni kalendar u proljeće 2002., međusobno
kočila. Kada je francusko predsjedanje započelo, napuštena je
raspra o europskoj budućnosti, koja se doživljavala kao smetnja
uspjehu sporazuma iz Nice.
Tako su se petnaestorica bavila djelovanjem Unije pazeći da ne
utvrde njezinu narav i granice. U rasprama među šefovima država i
vlada, kojih je dio u prijepisu objavljen u 'Le Mondeu' (20. XII.),
Jacques Chirac je potvrdio: 'Za izgradnju Europe potrebni su volja
i zanos, a zanesenjaci su danas umorni'. Dok početkom sljedećeg
mjeseca dužnost predsjedateljice Unije preuzima Švedska, zemlja
koja ne skriva želju da se posveti 'djelatnoj konsolidaciji'
europskih stečevina, izbjegavajući i najmanju pojmovnu
inicijativu u svezi s budućnošću Europe, nedostatak ambicije možda
je najveća značajka proteklih šest mjeseci", piše Laurent
Zecchini.