CH-US-S-PROMJENE-Politika ŠV 16.XII.-NZZ-BUSHOVA POLITIKA ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG16. XII. 2000.Bush II., Amerika i svijet"'We have the House. We have the Senate. We have the White House. Which means we have the agenda'. Tom
DeLay, teksaški glavni zastupnik republikanske većine u zastupničkom domu, rijetko od svojega srca radi utočište za ubojice. Prvi put od 1952. Grand Old Party uistinu ima u svojim rukama tri najvažnija stupa savezne politike. Hoće li u iduće četiri godine američka politika stoga biti republikanska? Onaj tko samo s jednim elektorskim glasom više postaje predsjednikom bez većine u narodu, onaj tko senatom može vladati tek s odlukom iz pripetavanja, tko u zastupničkom domu vjerojatno ima premoć od osam glasova, kreće se prima vista po tankom ledu. Za velike uspjehe, čini se, nema temelja.Kako svijet izgleda za demokrate? Na prvi pogled i nije tako loše. Za izbore kongresa za dvije godine imaju bolje izglede. Mogli bi blokirati predsjednikovu politiku i postaviti mu na put sve veliko i malo kamenje koje leži po ulicama Washingtona. To počinje s kadrovskom politikom, koja bi se u senatu mogla tako otegnuti da već ni Bushov start ne uspije. Osim toga gospodarstvo bi moglo početi
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
16. XII. 2000.
Bush II., Amerika i svijet
"'We have the House. We have the Senate. We have the White House.
Which means we have the agenda'. Tom DeLay, teksaški glavni
zastupnik republikanske većine u zastupničkom domu, rijetko od
svojega srca radi utočište za ubojice. Prvi put od 1952. Grand Old
Party uistinu ima u svojim rukama tri najvažnija stupa savezne
politike. Hoće li u iduće četiri godine američka politika stoga
biti republikanska? Onaj tko samo s jednim elektorskim glasom više
postaje predsjednikom bez većine u narodu, onaj tko senatom može
vladati tek s odlukom iz pripetavanja, tko u zastupničkom domu
vjerojatno ima premoć od osam glasova, kreće se prima vista po
tankom ledu. Za velike uspjehe, čini se, nema temelja.
Kako svijet izgleda za demokrate? Na prvi pogled i nije tako loše.
Za izbore kongresa za dvije godine imaju bolje izglede. Mogli bi
blokirati predsjednikovu politiku i postaviti mu na put sve veliko
i malo kamenje koje leži po ulicama Washingtona. To počinje s
kadrovskom politikom, koja bi se u senatu mogla tako otegnuti da već
ni Bushov start ne uspije. Osim toga gospodarstvo bi moglo početi
zapinjati, što bi onemogućilo ispunjavanje Bushovih predizbornih
obećanja i potkopati njegovu vjerodostojnost. Demokrati bi mogli
pričekati dok im plodovi Bushove klimave pobjede ne padnu u krilo.
Sve je to moguće, no takvo je viđenje stvari, osobito omiljeno u
Europi, jednodimenzionalno. George Walker Bush i republikanci
agendu doduše ne određuju sami, no imaju 'bully pulpit', onu
govornicu koja im osigurava najveće slušateljstvo i dopušta im
definiranje mnogih političkih tema. Predsjedništvo ipak nije što
je nekada bilo. Ali Clinton je dokazao kako čak i pobijeđeni 'chief
executive' može djelovati iz defenzive. Pokazalo se da predaleko
otišla opstrukcija ne donosi političke dividende. Dok se demokrati
moraju pitati kako je došlo do toga da u doba mira i napretka nisu
dobiveni izbori koje se držalo sigurnima, Bush sada ima
neprocjenjivu prednost malih očekivanja. Nitko neće njegovih prvih
sto dana mjeriti s onima Franklina Roosevelta.
Bush će vjerojatno, u skladu sa svojim sklonostima i iskustvom,
najprije naglasiti unutarnju politiku. Reforma zdravstva, skrbi za
stare, obrazovanje, sve makro-nakane, ali i smanjenje poreza i
inicijative promicane u izbornoj borbi pod geslom 'suosjećajni
konzervativizam', u jednom će ili drugom obliku dospjeti na stol.
Moguće je da će se za neke dijelove reforme naći većina u kongresu -
nikakva općenita smanjenja poreza, nego posebna i ciljana, nikakve
povlastice za škole poslije izbora, nego pojedinačni pokušaji
poput onog u okrugu Columbije, koji je nedavno propao zbog Clintova
veta.
Teksašanin će platiti novac za pouku, njegov će dar za nadstranačku
integraciju procvasti ili će se sasušiti u surovom podneblju. U
svoj bi kabinet mogao uzeti demokrate - pogotovo one čiji bi odlazak
iz senata mogao okrenuti pat u korist republikanaca. No Washington
nije Austin, Teksas, savezni glavni grad daleko je manje ugodan.
Tko ili što je njegova oca 1992. stajalo ponovnog izbora? 'Read my
lips: no new taxes!', praćeno povećanjem poreza? Za prevladavanje
proračunskog manjka to je možda bilo njegovo dobro djelo, ali
njegov će sin pomno promisliti s kime će sada paktirati. Drugog se
mučenika obitelj Bush može odreći.
Hoće li drugi Bush uopće pronaći vremena za rafinirane unutarnje
političke šahovske poteze? Njegov mu prethodnik ne ostavlja miran
svijet. Iako kongres u vanjskoj politici ima važnu riječ, ipak je to
klasična domena predsjednika. Na Bliskom Istoku bukti intifada i
zaoštrava napetosti među prijateljima i neprijateljima Amerike.
Stanje u Izraelu je nestalno. Kako bi mogao izgledati kompromis s
Palestincima, bit će predmet izraelske izborne borbe. Sadam Husein
sada se može upustiti s drugim naraštajem Busha. U zadnje je vrijeme
povećao svoj manevarski prostor i urušio UN-ov nadzor svojeg izvoza
nafte. Odnos s Iranom zahtijeva raščišćavanje, ne samo zbog toga
što europski saveznici vode drukčiju politiku nego njihova vodeća
sila a Rusija lovi u mutnom.
U Europi se bude stare proturječnosti - prigovor glasi da
Amerikanci previše dominiraju a istodobno se premalo angažiraju. U
predizbornoj borbi Bushov tim nije prema Europi slao jasne signale.
Može se naslućivati da se s Cheneyom kao budućim podpredsjednikom,
Colinom Powellom kao možebitnim državnim tajnikom i Condoleezzom
Rice kao savjetnicom za sigurnost kao i s drugim osloncima Busha
oca, buduća američka vanjska politika ne može orijentirati samo na
osobe nego i na putokaze postavljene krajem osamdesetih godina.
Izjave iz ranoga ljeta čini se ukazuju na taj put. Sam Bush, ali
Cheney i Rice govorili su o novoj-staroj strategiji suzdržanosti
koja Ameriku više ne vidi kao vatrogasca u svim šumskim požarima ni
kao čuvara mira u žarištima nemira po cijelom globusu, nego će svoje
stvarne interese hladno procjenjivati. Budući da će se ta
preorijentacija općenito slagati i sa shvaćanjima jednoga Colina
Powella o primjeni vojne sile, iza toga se skriva više od čiste
retorike izborne borbe. I administracija Busha II. uskoro će
zaključiti da Bosna doduše ne dira vitalne interese Amerike, no
samostalno američko povlačenje s Balkana stavilo bi na kocku NATO i
američku ulogu kao europske sile. A to jesu vitalni interesi jedine
preostale supersile.
Svaki novi predsjednik određuje stanje i procjenjuje što se sada
uistinu mora dogoditi. Bush je primjerice u politici razoružanja
promišljeno predlagao da se daljnje i drastično smanjenje
strategijskog nuklearnog oružja na različitim razinama poveže s
izgradnjom obrambenog sustava. S Rusijom bi trebalo oštrije
pregovarati o ABM sporazumu. Otkazivanje sporazuma više ne slovi
kao svetogrđe. Ministar obrane Clintonove uprave, republikanac,
nedavno je izrazio nepovjerljivost prema planovima EU-a o
izgradnji struktura za svladavanje kriza i za obranu i upozorio na
smanjivanje NATO-ve vrijednosti. Pod Bushom će ti glasovi postati
glasniji a Europa se može pripremiti na neugodne rasprave, ako ne i
na zaoštravanje transatlantskih napetosti.
Transatlantske kohezijske sile bit će na kušnji i drugdje. Ne samo
na Bliskom Istoku nego i u Aziji, Amerika i Europa imaju različite
naočale. Dok jedni Kinu drže potencijalnim suparnikom, drugi
naslućuju tržište. Zemlje staroga kontinenta, iako nastupaju
povezano kao Europska unija, u Aziji nemaju ista stajališta.
Amerika je jamac ravnoteže snaga u pacifičkom prostoru. Bez njezina
sudjelovanja ne mogu se spriječiti veći sukobi između Kine i
Tajvana niti nositi stari tereti poput diobe korejskoga poluotoka.
Europa bi u vlastitom interesu učinila dobro kad bi opet postala
svjesnijom američke globalne perspektive i kad bi Bushovoj
administraciji dala medeni mjesec u kojemu doma neće moći uživati"
- zaključuje komentator lista H. K.