HR-EU-SUMMIT-NICA-Vlada SUMMIT U NICI: KAKO OSIGURATI UČINKOVITOST PROŠIRENE UNIJE? Piše: Igor ILIĆZAGREB, 2. prosinca (Hina) - Odmjeravanje snaga malih i velikih, velikih međusobno, te eurozagovaratelja s euroskepticima ozračje je u
kojemu bi skorašnji europski summit u Nici trebao iznjedriti reformu europskih institucija koje bi otvorile put širenju EU na zemlje središnje i istočne Europe te Mediterana.
Piše: Igor ILIĆ
ZAGREB, 2. prosinca (Hina) - Odmjeravanje snaga malih i velikih,
velikih međusobno, te eurozagovaratelja s euroskepticima ozračje
je u kojemu bi skorašnji europski summit u Nici trebao iznjedriti
reformu europskih institucija koje bi otvorile put širenju EU na
zemlje središnje i istočne Europe te Mediterana.#L#
Tijekom trodnevnog pregovaračkog maratona, koji će se u Nici
odvijati od 7. do 9. prosinca, 15 članica Unije trebale bi se
dogovoriti o dalekosežnim reformama koje zemlje kandidati,
poglavito one iz prve skupine, očekuju s nestrpljenjem nadajući se
da bi im one otvorile vrata za pristupanje EU već 2003. godine.
No, unatoč glasnim najavama i očekivanjima, posebno francuskog
predsjedništva EU, da se summit u Nici pretvori u uspjeh koji će
dalje nadgraditi temeljne sporazume o Uniji, poput onoga iz
Maastrichta (1992) i Amsterdama (1997), realnost odnosa snaga i
različitost pogleda na ključna reformska pitanja su takvi da nije
nimalo isključeno da se velika očekivanja, kako članica EU tako i
zemalja kandidata, ne ispune.
Pregovori o reformama funkcioniranja institucija Unije vrtjet će
se oko četiri ključne teme. Čelnici 15 zemalja pokušat će se
dogovoriti kako u uvjetima proširenja Unije, a da bi se izbjegla
paraliza njezina funkcioniranja, rasporediti težinu glasova
pojedinih zemalja u Vijeću ministara, zatim na kojoj brojci
ograničiti sastav Europske komisije te na koja područja proširiti
glasovanje kvalificiranom većinom nauštrb prava veta. Također će
biti riječi o tome kako omogućiti onim zemljama članicama koje to
žele da se na pojedinim područjima brže integriraju od onih koji bi
neko vrijeme ipak još malo bili 'u čekaonici'.
VIJEĆE MINISTARA - SPORNI BROJ GLASOVA I PRAVO VETA
Kada je riječ o rasporedu težine glasova u Vijeću ministara (gdje
trenutačno Njemačka, Velika Britanija, Francuska i Italija nose
najveći broj glasova - po 10), Njemačka se zauzima da njezini
glasovi dobiju još veću težinu budući da u odnosu na tri preostala
'velika' partnera ima, od ujedinjenja, oko 20 milijuna više
stanovnika. Španjolska pak smatra da bi se po težini glasova
trebala pridružiti "velikoj četvorci", dok Nizozemska, s 15,8
milijuna stanovnika, drži da bi njezini glasovi trebali vrijediti
više od belgijskih, portugalskih ili grčkih, zemalja koje imaju oko
10 milijuna ljudi. Kao svojevrsni kompromis pojavila se ideja o
tzv. "dvostrukoj većini", prema kojoj bi većinsko odlučivanje u
Vijeću ministara moralo biti praćeno činjenicom da većina zemalja
koja je izglasala određenu odluku istodobno predstavlja većinu
stanovništva Europske unije.
Ono što nadalje muči članice jest pitanje na kojim još područjima
isključiti pravo veta. Sve se zemlje u načelu slažu da je za
izbjegavanje paralize u funkcioniranju Unije nužno proširiti broj
područja o kojima se odlučuje kvalificiranom većinom, no članice
nude različite popise iznimaka u kojima bi jednoglasnost ostala na
snazi.
Britanski premijer Tony Blair, suočen s valom kritika euroskeptika
u svojoj zemlji uoči izbora 2001., iskazuje čvrstu namjeru da ne
odustane od prava veta na pitanjima poreza i socijalnog osiguranja.
Slično razmišljaju Švedska, Irska i još neke zemlje. Francuska pak
želi zadržati pravo veta u području intelektualnog vlasništva i
financijskih usluga braneći takvo stajalište potrebom zaštite
kulturnog identiteta. Njemačka, uz potporu Austrije, u strahu od
vala ilegalnih imigranata, inzistira da se odluke o imigracijskim
pitanjima i davanju azila donose jednoglasno. Španjolska je
zabrinuta da će prijemom novih članica distribucija sredstava iz
tzv. kohezijskih fondova za pomoć u razvoju biti izmijenjena na
njezinu štetu. Italija je jedina iz kruga 'velikih' koja je javno
stavila do znanja da nema ni jednog područja za koje bi ona posebno
bila zainteresirana da ostane u sferi jednoglasnog odlučivanja.
EK - KAKO OSIGURATI RAVNOPRAVNOST I UČINKOVITOST?
Borba se vodi i oko težnje da se izbjegne inflacija broja
povjerenika u budućoj Europskoj komisiji, a time i mogući problemi
u učinkovitosti. Manje zemlje inzistiraju na zadržavanju načela
"jedna zemlja-jedan povjerenik", dok su petorica 'velikih'
iskazali spremnost da se odreknu mjesta drugog povjerenika ako
zauzvrat njihovi glasovi u Vijeću ministara dobiju veću težinu.
Drugi je njihov prijedlog da se opseg EK smanji na 12 s rotirajućim
načinom imenovanja povjerenika, čime bi svaka zemlja u određenom
razdoblju imala svog predstavnika u Komisiji.
"Ne očekujem da će summit u Nici riješiti sva ta suštinska pitanja
budući da je vrijeme za pregovore (međuvladina konferencija je
započela s radom u veljači 2000.) bilo prekratko da bi se ostvario
dobar kompromis. Premda je Francuzima jako stalo da njihovo
predsjedanje bude okrunjeno uspjehom, mislim da će biti usvojene
neke odluke no ne takve težine kakve imaju sporazumi iz Maastrichta
i Amsterdama. Pretpostavljam da će uskoro biti potrebni novi
pregovori o budućem funkcioniranju Unije", ocjenjuje Frederique
Berrod iz Centra za međunarodne i europske studije u Strasbourgu.
Pritom dodaje da bi summit morao poslati jasnu poruku zemljama
kandidatima kojom bi se izbjeglo njihovo razočaranje u slučaju
neuspjeha summita u Nici u usuglašavanju ključnih reformskih
pitanja.
Njemačka već poziva na sazivanje nove međuvladine konferencije
2004. godine koja bi raspravljala o dalekosežnim reformama EU.
Pariz pak daje naslutiti da takav poziv umanjuje izglede za uspjeh
summita u Nici kojim želi okruniti razdoblje svog šestomjesečnog
predsjedanja Unijom.
Predsjednik Europske komisije Romano Prodi, premda ne isljučuje
mogućnost neuspjeha summita, poručuje da dogovor mora biti
postignut da bi funkcioniranje Unije ostalo učinkovito. Pritom se
zalaže za veće ovlasti predsjednika u radu Komisije, kao i za
snažnije sudjelovanje Europskog parlamenta u donošenju odluka.
POVELJA O TEMELJNIM PRAVIMA
Predsjednici država ili vlada petnaestorice u Nici bi trebali
svečano usvojiti Povelju o temeljnim pravima koja je odobrena na
nedavnom neformalnom summitu u Biaritzu. Tome se posebno veseli
talijanski premijer Giuliano Amato koji je izrazio nadu da će ona
biti prvi korak ka budućem europskom ustavu, ideji od koje se
euroskepticima, posebice britanskim, diže kosa na glavi.
"To nikako ne znači zamjenjivanje, već nadopunjavanje nacionalnog
identiteta. EU time neće postati federalna superdržava", tvrdi
Amato.
No, ponajviše zbog britanskog pritiska, Povelja ipak zasad neće
imati obvezujuću zakonsku snagu.
(Hina) ii