ŠIBENIK, 30. studenoga (Hina) - Šibenska katedrala sv. Jakova ubraja se među malobrojne spomenike koji nisu mijenjani, što je bilo naročito često u baroku. Ona je izvanredan primjer gotičko-renesansne gradnje samo kamenom, napominje
se uz ino u obrazloženju koje je šibenski Konzervatorski odjel izradio prije nešto više od godine dana i proslijedio ga ICOMOS-u - Međunarodnom vijeću za muzeje i galerije.
ŠIBENIK, 30. studenoga (Hina) - Šibenska katedrala sv. Jakova
ubraja se među malobrojne spomenike koji nisu mijenjani, što je
bilo naročito često u baroku. Ona je izvanredan primjer gotičko-
renesansne gradnje samo kamenom, napominje se uz ino u obrazloženju
koje je šibenski Konzervatorski odjel izradio prije nešto više od
godine dana i proslijedio ga ICOMOS-u - Međunarodnom vijeću za
muzeje i galerije.#L#
Vrijednost šibenske katedrale sv. Jakova, koja je građena od 1431.
do 1536., jest u skladu oblika unatoč tomu što se miješaju razni
stilski govori te u savršenoj ravnoteži građevnih dijelova u
kompoziciji cjeline. Katedrala obiluje osebujnim i jedinstvenim
značajkama ne samo u arhitektonici svog doba nego i u cjelokupnoj
europskoj arhitektonskoj baštini.
Svaki dio katedrale autentično svjedoči o vremenu u kojem je
nastao, a malen broj zamijenjenih kamenih dijelova rađen je kamenom
iz istih kamenoloma i isključivo metodom faksimila, jer zbog
osebujne konstrukcije drukčije nije bilo ni moguće.
Katedrala sv. Jakova izvanredno je umjetničko dostignuće, koje je u
15. i 16. stoljeću bitno utjecalo na razvoj arhitekture i jedina je
monumentalna građevina izgrađena isključivo od jedinstvene kamene
građe. Također je jedina građevina u Europi prije XIX. st. - kad je
počela uporaba metalnih i armiranobetonskih konstrukcija - koja
nije zidana, nego su zidovi njezinih apsida, svi svodovi (brodova,
transepta, svetišta) i kupola sastavljeni jedinstvenom metodom
montaže prethodno klesanih kamenih dijelova povezanih na utor i
pero, koju je izumio Juraj Matejev Dalmatinac, primjenjujući
postupak u drvodjelstvu. Jedina je i po tome što je jedinstvom
kamene građe i montažnom metodom gradnje postignut savršen sklad
unutrašnjosti i vanjštine, identičnost arhitektonskog prostora i
arhitektonskog plašta.
Kao rezultat osebujna načina gradnje zabat glavnog pročelja
katedrale trolisnog oblika najstariji je i jedini u Europi koji
logički i organički nastaje kao projekcija trodijelnog prostora
crkve pred kojim se nalazi, sukladan oblikom i veličinom svodovima,
tako da ga nazivamo jedinim funkcionalnim trolisnim pročeljem.
Po nizu originalnih rješenja odnosa skulpture i arhitekture,
odnosno ikonografskih inovacija - kao što je niz od 72 skulpture
glava na vijencu apsida ili reljef Boga Oca s golubicom Duha i
anđelima na svodu krstionice (umjesto Krštenja Kristova) -
katedrala sv. Jakova je također jedinstvena i svojevrsna
kulminacija humanističkog duha i ranorenesansnih težnja u Europi.
Neobična je sudbina projekata ranorenesansnih pročelja u XV.
stoljeću da su one najranije ili najznačajnije ostale nedovršene
(firentinska katedrala, Brunelleschiev San Lorenzo i Santo
Spirito). Stoga je cjelovito ostvarenje građevine i pročelja
šibenske katedrale posebno vrijedno, to više što je njezina
trolisna fasada jedino funkcionalno rješenje tog tipa fasade u
Europi. Taj tip je "zaštitni znak" ranorenesansne sakralne
arhitekture, stoji uz ino u obrascima obrazloženja upisa
šibenskoga Konzervatorskoga odjela.
(Hina) pp mc