DE-AUT-US-RU-mediji - dp-Politika DNEVNI PREGLED BR. 228 29. STUDENOGA 2000. NJEMAČKI RADIO - RDW28. XI. 2000.Pregled tiskaIz emisije na srpskom jeziku Iz pisanja današnjeg njemačkog tiska izdvojili smo komentare povodom ponovnog
ulaska Jugoslavije u OESS, i o odnosu EU prema Balkanu. 'Sueddeutsche Zeitung' iz Muenchena u svom komentaru u povodu ponovna primanja Jugoslavije u Organizacije za europsku sigurnost i suradnju posebnu pozornost posvetio je nastupu Vojislava Koštunice. List piše da je Koštunica trenutno rado viđen na europskim pozornicama - kao počasni gost on je prva liga. Prvo je blistao u Biarritzu pred čelnicima EU, a zatim je 'rasturio' Zagreb na europsko-balkanskom summitu, da bi na kraju i u Beču, pred okupljenim ministrima vanjskih poslova, pokazao dio onoga što zna. Od prevrata u Beogradu Koštunica ide iz ruku u ruku kao pehar - svatko bi se njime zakitio, svatko bi mu dao nešto dobro, rado i novac, na tom putu demokracije. Da se čovjeku zavrti u glavi od svega. Međutim, novi predsjednik Jugoslavije ostaje bistre glave. U Beču je ponovno pokazao da je talentiran političar. Organizacija za
NJEMAČKI RADIO - RDW
28. XI. 2000.
Pregled tiska
Iz emisije na srpskom jeziku
Iz pisanja današnjeg njemačkog tiska izdvojili smo komentare
povodom ponovnog ulaska Jugoslavije u OESS, i o odnosu EU prema
Balkanu.
'Sueddeutsche Zeitung' iz Muenchena u svom komentaru u povodu
ponovna primanja Jugoslavije u Organizacije za europsku sigurnost
i suradnju posebnu pozornost posvetio je nastupu Vojislava
Koštunice. List piše da je Koštunica trenutno rado viđen na
europskim pozornicama - kao počasni gost on je prva liga. Prvo je
blistao u Biarritzu pred čelnicima EU, a zatim je 'rasturio' Zagreb
na europsko-balkanskom summitu, da bi na kraju i u Beču, pred
okupljenim ministrima vanjskih poslova, pokazao dio onoga što zna.
Od prevrata u Beogradu Koštunica ide iz ruku u ruku kao pehar -
svatko bi se njime zakitio, svatko bi mu dao nešto dobro, rado i
novac, na tom putu demokracije. Da se čovjeku zavrti u glavi od
svega.
Međutim, novi predsjednik Jugoslavije ostaje bistre glave. U Beču
je ponovno pokazao da je talentiran političar. Organizacija za
europsku sigurnost i suradnju slavila je to što se Jugoslavija,
nakon 8 dugih godina rata i krize, vratila u tu organizaciju.
Koštunica je umješno iskoristio tu prigodu da predoči jedan veliki
problem u svojoj zemlji - napade albanskih pobunjenika u južnoj
Srbiji. Zahvaljujući se, on je u svom govoru napao albanski
terorizam na Kosovu i na drugim mjestima i zatim otišao iz Beča -
mnogo prije nego što je bilo predviđeno - na jug Srbije u krizno
područje.
Dakle, još prvog dana članstva u OESS-u se pokazalo da će
Jugoslavija sa sobom donijeti i brdo problema - Crna Gora, Kosovo, a
sada i Južna Srbija. Koštunca, kojeg toliko hvale, morat će
dokazati da će te probleme riješiti sredstvima OESS-a - dakle
mirnim putem, smatra 'Sueddeutsche Zeitung'.
'Frankfurter Rundschau' komentira odnos EU prema Balkanu i piše da
na kraju gorkog procesa učenja koji je započeo prvim ratom oko
nasljeđa Jugoslavije i koji je završen padom Slobodana Miloševića u
Beogradu - EU se stavila u ulogu zaštitnika zapadnog Balkana. Nakon
što je političkim nejednistvom, diplomatskom nespretnošću i vojnom
neodlučnošću navukla na sebe dio krivnje za ratove - EU sada
posljedice tih ratova sanira - Paktom stabilnosti, partnerstvima
među gradovima, sporazumima o asocijaciji i izgledima za ulazak u
europsku obitelj.
Europljani time stupaju na politički neispitan teren. Kao prvo -
moraju se osloboditi predodžbe da je ovdje, osim geografski, riječ
o nekoj kompaktnoj regiji. Titova višenacionalna država pokazala
se iluzijom. Riječ Balkan kao izraz za različite države spada u
povijesni arhiv. Slovenija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina,
Makedonija, Jugoslavija i Albanija, ali i Rumunjska i Bugarska - ne
samo da imaju pravo biti vrednovane na osnovi vlastita političkog i
privrednog napretka, već je upravo poštovanje prema svakoj od tih
zemalja uvjet za uspješnu regionalnu suradnju. Zato se EU mora
othrvati iskušenju da svoj angažman u regiji - u okviru Pakta
stabilnosti- zloporabi i sve strpa u isti koš, zaključuje
'Frankfurter Rundschau'.
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
27. XI. 2000.
Pregled tiska
Američki tisak o predsjedničkim izborima. Prilog Žorža Crmarića.
Tko će, na koncu, sljedeće četiri godine iz Bijele kuće upravljati
Sjedinjenim Državama - bit će odlučeno u sudbenim ustanovama, a
alternativa tom rješenju jest - kako napominje većina komentatora u
američkom tisku - priznanje dopredsjednika Gorea da je izgubio.
Čak i kada su izgubljeni s minimalnom razlikom, izbori su
izgubljeni, i došao je trenutak da dopredsjednik Gore to i prizna -
smatra bivši senator Bob Dole, koji je iskusio izborni poraz na
predsjedničkim izborima 1996. godine. U komentaru koji je objavio
današnji 'New York Times', on napominje da se Ustav ne bavi
'tijesnim pobjedama', jer pobjednik može biti samo jedan, kao što i
predsjednik može biti samo jedan'.
Prema tumačenju senatora Dolea - otkako su izbori održani prije tri
tjedna, dopredsjedniku je udovoljeno tako što su glasovi u
prijepornoj Floridi ponovno strojno prebrojavani; zatim su ručno
prebrojavani glasovi u onim okruzima koje je dopredsjednik tražio;
a Vrhovni sud Floride je učinio još jedan korak dalje i produžio rok
prebrojavanja glasova. Naglašavajući to - negdašnji čelnik
republikanske većine u Senatu zaključuje - 'jedino što Gore nije
dobio jest onoliko glasova koliko mu je bilo potrebno za pobjedu'.
Ukoliko dopredsjednik ne prizna poraz, uslijedit će 'sudski cirkus
neviđenih razmjera, televizijski spektakl pravničkog
nadmudrivanja; neprekidno, 24 sata dnevno' - tvrdi senator Dole i
dodaje: 'I na kraju svega toga, vjerojatno ćemo imati isti izborni
rezultat koji imamo i danas, ali uz naciju koja će biti još više
podijeljena, zbunjena i međusobno posvađana'.
Drukčijeg je, međutim, mišljenja komentator 'New York Timesa' Bob
Herbert. Odluku državne tajnice Floride Katherine Harris da
proglasi konačne izborne rezultate on opisuje kao munjevitu akciju
obustavljanja prebrojavanja kako u nastavku prebrojavanja
dopredsjedniku Goreu ne bi pristizali novi glasovi. Komentator
newyorškog lista se osvrće i na pozive koji se gospodinu Goreu
upućuju da - za dobrobit zemlje - prihvati rezultate koje je
objavila državna tajnica Floride, čime bi ujedno priznao i izborni
poraz. Komentator Herbert tvrdi da takav korak ne bi bio
'državnički', nego 'gubitnički'. On naglašava da su republikanci
otvoreno rekli da će poduzeti sve moguće mjere kako bi onemogućili
ulazak Ala Gorea u Bijelu kuću.
Među komentarima koje objavljuje današnji 'Washington Post' je i
onaj u kojem Charles Krauthammer primjećuje da je broj glasova s
kojima je guverner Bush pobijedio u Floridi - nešto više od 500 -
manji čak i od brojidbeno pretpostavljenoga ruba pogrješke.
Ustvari - smatra Krauthammer - pobjednika izbora nikada nećemo
saznati, te je apsurdno govoriti i o 'volji naroda', jer njegovu
volju nikada nećemo moći dokazati.
Pri takvim okolnostima jedini sljedeći korak jest poštivanje
zakona - zakona koji su važili na dan izbora, ne nekih novih i
mijenjanih - piše komentator 'Washington Posta'. On prigovara
izbornom stožeru dopredsjednika Gorea da se odlučio za pogrešnu
strategiju kada je krenuo putem ponovnog brojanja glasova, pa novog
prebrojavanja, zatim podizanja tužbi, pa sudskih obrana - a sve s
ciljem prikupljanja onoliko glasova koliko je nužno za pobjedu.
Drugi washingtonski list - 'Washington Times' - objavljuje
komentar Suzanne Fields koja svima onima kojima je 'puna kapa'
političkih niskih udaraca i naklapanja 'instant-analitičara'
poručuje da posjete izložbu o povijesti američkih predsjednika. Ta
će vam izložba obnoviti vjeru u predsjedničku instituciju - kaže
komentatorica koja s nekim od najvećih predsjednika u američkoj
povijesti uspoređuje guvernera Busha i dopredsjednika Gorea -
naravno, na štetu zadnje dvojice, a posebno Ala Gorea.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
28. XI. 2000.
Pregled tiska
"'The Times' veliku pozornost posvećuje EU-u, odnosno skorom skupu
na vrhu koji će biti održan u Nici početkom sljedećeg mjeseca. Taj
će skup odrediti budućnost Unije budući da će biti stvorena odluka
hoće li ona i dalje biti elitni klub ili će, u najradikalnijem
zaokretu od svog osnutka, otvoriti vrata bivšim komunističkim
zemljama, piše list. Objavljuje i razgovor s češkim predsjednikom
Vaclavom Havelom koji upozorava da bi odgađanje proširenja Unije na
zemlje istočne Europe išlo na ruku ksenofobima, šovinistima i
nacionalistima, te da bi u konačnici moglo ugroziti stabilnost
cijeloga područja. Prema procjeni lista, najnaprednije među
kandidatima - Poljska, Češka, Madžarska i Slovenija - mogle bi u
Uniji ući 2004. godine, dok se pridružba preostalih devetero
službenih kandidata - među kojima nije Hrvatska, ali ni ostale
zemlje sudionice nedavnog zagrebačkog summita - ne može očekivati
prije 2006. godine. Očekivana poplava Slovenaca i Madžara već je
počela znatnije oblikovati političku sliku na zapadu Europe, piše
list i navodi da je Austriji, Njemačkoj i Belgiji vidljiv porast
desničarskih stranaka koje su nesklone emigrantima.
Gotovo svi britanski dnevni listovi velikog formata pišu i o krizi
na jugu Srbije. 'The Times' navodi, pozivajući se na britanske
diplomatske izvore pri NATO-u, da se u Savezu užurbano radi na
pronalaženju prikladnih rješenja koja ne bi bitno narušavala vojni
sporazum prema kojem se VJ i redarstvo povukla iz tampon zone uz
samu granicu s Kosovom. Razmišlja se o uvođenju ophodnja u kojima bi
sudjelovali vojnici KFOR-a i VJ, a vodeći ljudi NATO-a drže i da je
važno da o stanju u kriznom području redovno izvješćuje
jugoslavenskoga predsjednika Koštunicu, budući da nemaju
povjerenja da će, kako kažu, on od jugoslavenskih časnika dobiti
najbolji savjet, piše list i dodaje da su na Zapadu za sada
zadovoljni umjerenim postupcima gospodina Koštunice".
Program na srpskom jeziku
Koliko je važno tko je novi predsjednik SAD? Već je narušen
autoritet i Georgea Busha mlađeg i Ala Gorea. Nakon glasovanja i
prebrojavanja, prvo strojnoga, a zatim i ručnog na nekim mjestima,
o rezultatu američkih predsjedničkih izbora sada odlučuju sudovi.
I dok svijet čeka tko će biti novi prvi stanar Bijele kuće,
postavlja se pitanje - je li to uopće važno. Autoritet i Ala Gora i
Georgea Buša mlađeg ozbiljno je narušen, a odnos snaga u Kongresu
toliko je ujednačen da nijedna strana ne može reći da ima čvrsti
mandat na vlasti. Imajući sve to u vidu, BBC-jev Matt Prodger traži
odgovor na pitanje - koliko zaista vrijedi predsjednički položaj.
"'Cirkus stiže u grad', kaže jedna pjesma. Stanovnicima Floride bi
se moglo učiniti da se demokratski cirkus koji je stigao u njihovu
državu, pretvorio u predstavu bez završnice. Izborni proces
preselio se u sudnice, i svi se samo nadaju da će biti završen na
vrijeme kako bi zemlja u predviđenom roku dobila novoga
predsjednika. A tko god to bio, shvatit će da ulaskom u Bijelu kuću
prava politička borba tek počinje. Zahvaljujući prilično
uravnoteženom odnosu snaga u zastupničkom domu i u Senatu, gdje
republikanci imaju tanke većine, mogući su veliki problemi za novu
upravu.
Pojedini analitičari ocjenjuju da će, zbog protuslovlja oko
izbora, novi predsjednik biti slab, i da neće moći uspješno
provesti svoju politiku u Kongresu spremnom na opstrukcije. Al Gore
je imao velike planove za starije ljude kojima bi uveo besplatne
lijekove, ali će sada skoro sigurno te planove morati zaboraviti.
Vjerojatno će isto biti s planovima Georgea Busha mlađeg da smanji
poreze. Gospodarski analitičar Ken Goldstein smatra da je snažna
uprava posebno važna za gospodarstvo:
= Svjedoci smo promjena u velikim kompanijama, postoji potreba za
financijskim reformama u Evropi... Kakav je američki položaj u
svemu tome? Postoji golema potreba za koherentnom politikom, ali
kako doći do takve politike kada imate 'kompromisnog' predsjednika
bez mandata i blokiran Kongres? Siguran sam da ćemo zbog toga u
sljedeće 4 godine imati manji gospodarski rast.
Drugi pak drže da je gospodarstvo u sigurnim rukama guvernera
narodne banke Alana Greenspana i da je u tom pogledu sasvim nebitno
tko je predsjednik. Ken Goldstein se ne slaže s time:
= Greenspan ne donosi odluke u oblasti ekologije, on ne odlučuje o
velikim kompanijama poput Microsofta, i hoće li će one biti
podijeljene na više manjih ili ne, što će biti s internetom i drugim
novim tehnologijama - to su sve odluke koje donosi Vlada. On možda
jest jedan od troje najmoćnijih ljudi na svijetu, ali nije
Superman.
Ovi predsjednički izbori ukazali su na jedno veliko pitanje koje
leži u samom srcu izbornog procesa - financiranje predizbornih
kampanja. Na ovogodišnju je potrošeno tri milijarde dolara, od čega
su veći dio dali bogati biznismeni i interesne skupine. Charles
Louis je osnivač Središta za javni integritet iz Washingtona, koji
već neko vrijeme traži reformu zakona o financiranju
političkih stranaka:
= 96 posto Amerikanaca političarima ne daje ni centa. 0,1 posto daje
po tisuću dolara, a oni koji zaista financiraju političare i
političke stranke su najmoćnije gospodarske snage u zemlji. Ako
uspijete dobiti nominaciju svoje stranke, to znači da ste već
uspjeli skupiti najmanje 30 milijuna dolara godinu dana prije
izbora, a to opet znači da ste u dobrim odnosima s nekim ljudima od
kojih ste dobili novac. I ako pozorno analizirate redovne
predsjedničke govore o stanju nacije vidjet ćete obraća li se
predsjednik u njima narodu ili svojim donatorima. Možete to
zamisliti kao veliko božićno drvce ispod kojeg su darovi za
određene skupine, a koje prilično lako možete povezati s time
odakle je došao novac.
Većina se velikih donatora kladi na oba konja, i to s manje-više
podjednakim ulozima. Politički komentator Gore Vidal smatra da to
ima iznimno negativan utjecaj na političare:
= Imamo izbore, ali nemamo politiku. U ovoj zemlji postoji samo
jedna politička stranka, stranka poslovne Amerike - 'Imovinska
stranka', i ona ima dva desna krila. Jedno se zove Demokratsko
krilo, drugo je Republikansko, jer u suštini isti ljudi
financiraju i Gora i Busha.
Charles Louis iz Središta za javni integritet ovako tumači motive
donatora:
= Glavni cilj moćnih interesnih skupina u Sjedinjenim Državama
obično je da se ništa ne dogodi. One ne žele nikakve nove propise,
ili nove poreze, one žele da stvari ostanu iste, i odgovara im
ovakvo stanje u kojem obje strane imaju tijesan mandat. U takvim
okolnostima narod neće jako tražiti promjene, a to njima odgovara.
Oni koji imaju novac mogu lobirati kod predsjednika ili
kongresmena. Charles Louis kaže da je 1968. u Washingtonu bilo 62
lobista, a da ih danas ima 20 000. Zadaća im je sprječavati
usvajanje mjera koje ne odgovaraju njihovim poslodavcima. Louis
izdvaja jedan takav slučaj:
= Možda je najpoznatiji primjer onaj Clintonov pokušaj reforme
sustava zdravstvene zaštite iz 1994. kada je 80 posto Amerikanaca
poduprlo ideju da 40 milijuna ljudi, koji do tada nisu imali
zdravstveno osiguranje, dobije takvo osiguranje. Onda su
osiguravajuća društva i manja poduzeća, koja su strahovala da će
ona morati platiti ta osiguranja, uložili između 50 i 100 milijuna
dolara na televizijske reklame i druge poteze i na kraju ubili plan,
koji zbog toga nije ni stigao pred Kongres. Te su snage suviše
jake.
Jedno od područja u kojima Ustav predsjedniku daje veliku ulogu
jest vanjska politika, jer je on i prvi diplomat svoje zemlje i
vrhovni zapovjednik njezinih oružanih snaga. Gore Vidal kaže da se
Richard Nickson tu posebno dobro snalazio:
= Richard Nickson, mudar, ali i čudan čovjek, rekao je da
Sjedinjenim Državama ne treba predsjednik za domaća pitanja jer tu
stvari idu same od sebe. Zemlji treba predsjednik za vanjsku
politiku, i tu su ga svi pogrešno shvatili. Mislili su da on ne voli
narod i da ne želi ništa imati s njim, a on je samo bio realan. On je u
suštini rekao: veliki poslovi upravljaju Sjedinjenim Državama i
predsjednik tu nije relevantan.
Tijekom ovogodišnje predizborne kampanje o vanjskoj politici se
nije mnogo govorilo, ali jest dovoljno da bi se uočile neke razlike
između dvojice glavnih kandidata. Robert Mac Gahan iz Instituta za
američke studije o tome kaže:
= Postoje razlike. Gore je toliko dugo zauzimao proizraelski stav
da će mu biti vrlo teško da na Bliskom istoku uvjeri još nekoga osim
Izraelaca da je iskreni posrednik, što je Clinton za sebe tvrdio.
Bush bi tu imao nešto više vjerodostojnosti i mislim da bi bio
prihvatljiviji. Što se Rusije tiče, goleme svote Međunarodnog
monetarnog fonda nestale su bez traga a Rusija je u ovom trenutku
vrlo nestabilna država. Bush bi mogao doprinijeti da američka
politika ponovo zauzme jedan razumniji pristup, obraćajući više
pozornosti na vlastite nacionalne probitke a ne na neke romantične
vizije reformiranja Rusije, kako bi ona više izgledala kao
Sjedinjene Države što je, po mom mišljenju, na kraći rok nemoguće
ostvariti.
Vanjska politika je već dugo jedna vrsta utočišta za predsjednike
koji kod kuće nisu u stanju učiniti mnogo toga. Bill Clinton se,
kada mu je propao plan za reformu zdravstva, okrenuo Sjevernoj
Irskoj i Bliskom istoku, pokušavajući ući u povijest kao veliki
mirotvorac, ako već ne može kao uspješan predsjednik. Ipak, najveću
osudu instituciji predsjednika predstavlja činjenica da više od
polovice izbornoga tijela u Americi odbilo glasovati, dok su oni
koji su glasovali sada podijeljeni više nego ikada ranije. Kada se
završe svi sudski postupci, i tko god da na kraju uđe u Bijelu kuću,
čekat će ga pitanje na koje nije lako naći odgovor - je li sve ovo
bilo vrijedno toga?
(BBC)
AUSTRIJA
DIE PRESSE
29. XI. 2000.
Mi stari Jugoslaveni
"Dvije jugoslavenske diktature već su potonule u moru krvi: ona
koja je počela kao srpsko-hrvatsko-slovenska federacija i svršila
kao beogradska kraljevska tiranija i ona Titova sazdana od ruševina
svjetskoga rata koju ni Miloševićevi tenkovi ni četnički teroristi
nisu mogli zadržati ona okupu. No čini se da Zapadu još uvijek nije
dosta: na velikom uzbuđenju europskih šefova država i vlada u
Zagrebu, države raspadnute Jugoslavije plus Albanija prisiljene su
na stvaranje zone slobodne trgovine. Svima - osim Slovenije koja je
već dalje - istodobno je podaren plemićki naslov 'potencijalnog
kandidata za pristup u EU'. Financijsku pomoć od ukupno 4,65
milijarda eura tim će zemljama Europska unija dati na raspolaganje
do 2006. - uključujući Srbiju koja je već ubrala 200 milijuna
trenutačne pomoći.
Sve se to odigravalo pod naslovom 'konferencija o zapadnom
Balkanu', jer se Zapad od raspada desetljećima tetošene i
unaprjeđivane jugoslavenske tamnice naroda do danas teško odlučuje
pronaći barem ime za zbrku naroda i jezika južno od Drave. Slovenija
je još pripadala carstvu Karla Velikog, Hrvatska je stoljećima bila
orijentirana na latinsku kulturu i prema Austriji, Madžarskoj i
Italiji. Svi čimbenici koji obilježavaju narod - kultura,
povijest, vjera, zemljopis - te dvije države odvajaju od Balkana.
Činjenica da Hrvatska sada, još prije nego što su zarasle rane
srpskog istrebljivačkog i uništavajućeg rata, treba opet biti u
istom čamcu sa Srbijom, poniženje je bez usporedbe.
No u Zagrebu je bio ponižen i predsjednik Crne Gore Đukanović. Kad
je u Beogradu još vladao Milošević, Zapad ga je podupirao u njegovim
planovima odvajanja. U Zagrebu je Crnogorac bio silom uguran u
jugoslavensko izaslanstvo. Ipak je smio sjediti pored predsjednika
Koštunice. Tamo je iza jugoslavenske zastavice nezbunjeno najavio
da će u Crnoj Gori u proljeće biti održan referendum o odvajanju od
Beograda. Potporu Zapada za to - isto kao Kosovari koje je u Zagrebu
predstavljao namjesnik UN-a Kouchner - može otpisati. Zapad nema
interesa za daljnje cjepkanje Balkana. Crnogorci i Albanci moraju
biti kuš. To je francuski predsjednik Chirac, čiji je senzibilitet
za osjećaje tuđih naroda vrlo dobro poznat od sankcija prema
Austriji, u Zagrebu posve jasno dao do znanja kad je ustrajao na
priznavanju postojećih granica. Nikoga to ne smije iznenaditi, jer
je Zapad Slovence i Hrvate ostavio na cjedilu još 1990./1991. kad su
težili za slobodom i demokracijom i zbog toga morali krvariti.
Zašto sada ne bi ostavio na cjedilu i Crnu Goru i desetljećima
tlačene kosovske Albance? A budući da se nitko uistinu ne zanima za
povijesne, kulturne ili etničke stvarnosti, sada se narode toga
prostora prisiljava na povratak u ista kola: zona slobodne
trgovine, regionalna suradnja, 'dobrosusjedska politika',
priznavanje postojećih granica, zajednička financijska pomoć,
zajednički status 'potencijalnih kandidata za pristup u EU' - sve
to prekrasno odgovara sanjama Zapada, ali ne i stvarnosti u
jugoistočnoj Europi.
Narode koji teže razdvajanju, Zapad opet na silu gura u isti tor s
Jugoslavijom" - piše Stephan Baier, dugogodišnji europski dopisnik
lista 'Die Tagespost' i autor više knjiga o proširenju na Istok.
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
28. XI. 2000.
Zapad obećava pomoć Balkanu
"Susret na vrhu između Europske unije i balkanskih država u Zagrebu
pratile su vrlo napete prilike. Među zidovima hotela
'Interkontinental' u kojemu se uz zaštitu šest i pol tisuća
redarstvenika i vojnika održao petosatni susret uglednih
predstavnika više od dvadesetak europskih zemalja, poglavari
država koje su nekada činile Titovu SFRJ, pokazali su očitu
nevjericu jedan prema drugom i svi zajedno prema Albaniji.
U Zagrebu su se predstavnici EU-a, međunarodnih organizacija i
pojedinih zemalja uvijek iznova bavili temom potpore još uvijek
krhkoj demokraciji u SRJ-u i obnovom njezine industrijske
infrastrukture. Zato možemo razumjeti vrlo osjećajne riječi vođa
Makedonije, Hrvatske i drugih balkanskih zemalja, koje su
podsjećale na do sada neostvarene planove za pružanje pomoći
njihovim gospodarstvima i potrebu većih financijskih injekcija u
regionalne gospodarske ustroje u cjelini.
Zapadnoeuropski stručnjaci drže da upravo Srbija - zbog svoje
veličine i povoljnog zemljopisnog položaja - ima najbolje uvjete
iskoristi pomoć EU-a. Već sljedećih tjedana, Srbija će dobiti
dvjesta milijuna eura kako bi se pripremila za zimu i kupila
potrebne lijekove. Deseti dio tog iznosa mora se potrošiti za
uklanjanje ostataka dunavskog mosta nedaleko od Novog Sada koji je
prije godinu dana srušilo NATO-ovo zrakoplovstvo.
Čelnici EU-a obećali su balkanskim zemljama da će im otvoriti
tržišta EU-a. Ukinut će se dobar dio carina za industrijske
proizvode, a manja će se ograničenja zadržati samo u tekstilnoj
industriji, u preradi ribe i u vinarstvu. U sljedećih se pet godina
planira uspostava slobodne trgovinske zone između zemalja u
zapadnom dijelu balkanskog poluotoka, tj. država koje su nastale na
području bivše SFRJ.
Ljubomoru i nepovjerenje koji su prevladavali u Zagrebu,
pojačavale su izjave nekih sudionika summita koje su se iznosile u
krivo vrijeme i na krivom mjestu. Tako je hrvatski predsjednik
Stipe Mesić vrlo strogo predložio Vojislavu Koštunici da uskoro
nađe pogodan trenutak da se uime Srbije ispriča za moralnu i
materijalnu štetu nanesenu Hrvatima 90-ih. Koštunica je odmah
odgovorio da će to učiniti kada iz Zagreba čuje ispriku za
protusrpske postupke ustaškog režima iz Drugog svjetskog rata.
Što se tiče crnogorskog predsjednika Mila Đukanovića, on je i uoči
ovog susreta, u Pragu, gdje se sastao s češkim predsjednikom
Vaclavom Havelom, potvrdio svoju nakanu da putem republičkog
referenduma u prvoj polovici sljedeće godine do kraja oslabi
državno-pravne veze sa Srbijom i nije dvojio da tu zamisao još
jednom opetuje na susretu na vrhu u Zagrebu. No premda je Đukanović
dobio naslonjač koji je tražio na summitu balkanskih vođa s
predstavnicima EU-a, poziv za susret nije dobio izravno, već preko
savezne prijestolnice, tj. Beograda", izvješćuje Aleksandr
Kuranov.
IZVESTIJA
28. XI. 2000.
Koštunica mijenja ton
"'Medeni mjesec' između Zapada i jugoslavenskog predsjednika
Vojislava Koštunice, kako se čini, ide svome kraju. U tome nema
ništa neobično. Neobično je zapravo nešto drugo - to što je 'medeni
mjesec' toliko potrajao. Nepomirljiva proturječja između Zapada i
Beograda u pristupu kosovskim prilikama, prije ili kasnije morala
su se pokazati.
I eto, dogodilo se. Prvi put je novi jugoslavenski predsjednik
progovorio s NATO-om na jeziku ucjene. On je zatražio da se
'zaustavi terorizam' albanskih postrojba koje imaju baze na Kosovu
i stalno upadaju na susjedna srpska područja. Ako mirovne snage ne
mogu (ili ne žele) uvesti reda, Koštunica prijeti da će poslati
postrojbe u 'razvojačenu zonu' koja ide duž upravne granice između
Kosova i Srbije u užem smislu riječi.
Prema prošlogodišnjim sporazumima između NATO-a i Jugoslavije,
srpske vojne postrojbe nemaju pravo djelovati unutar 'razvojačene
zone'. Tu mogu ući samo redarstvenici s 'lakim priručnim oružjem'.
No protiv albanskih postrojba koje upadaju iz Kosova, a arsenal im
nije ograničen samo na 'priručno oružje', redarstvenici su
nemoćni. Četvorica su redarstvenika ubijeni prošlog tjedna. Upravo
je taj izgred, koji je u Srbiji izazvao uznemirenost, i prelio čašu
Koštuničina strpljenja.
Dakako, nitko se na Zapadu ne plaši prijetnja iz Beograda. Ako se
Slobodan Milošević nije odlučio za izravan sukob s NATO-ovim
kopnenim snagama, onda to pogotovo neće učiniti 'demokrat i
pacifist' Koštunica. Srbi danas nemaju ni snage, ni mogućnosti - a
što je najvažnije ni volje - ratovati sa Sjevernoatlantskim
savezom. Ni za čitavo Kosovo ni za 'razvojačenu zonu' oko njega.
Tako da Koštuničine riječi nisu nikakva ucjena. To je prije
verbalna 'šok-terapija', očajnički pokušaj da se utječe na čelnike
zemalja NATO-a. Da ih izvijesti da prilike na Kosovu nisu normalne i
da albanski ekstremisti, bez obzira na nazočnost mirovnih snaga,
rade u pokrajini što hoće.
Nije tajna da je separatistička Vojska za oslobođenje Preševa,
Medveđe i Bujanovca (triju mjesta na jugu Srbije, gdje uglavnom
žive Albanci) podružnica glasovite Oslobodilačke vojske Kosova.
Ona je službeno raspuštena, no u stvari i dalje djeluje, jer je
sačuvala i ustroj i oružje i ambiciozne ciljeve - oslobođenje svih
'okupiranih albanskih područja'. Preševo, Medveđa i Bujanovac
najbliži je, ali nipošto ne jedini cilj. Prije ili kasnije, doći će
red na područja u Makedoniji i Crnoj Gori na kojima žive Albanci",
piše Maksim Jusin.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
28. XI. 2000.
EU pomaže Balkanu
"Neredi na Balkanu uvijek su imali europsku pozadinu, no ne i
europsko rješenje. Opsežna uključenost SAD-a i NATO-a zaustavila
je najozbiljniji balkanski sukob, onaj u Bosni, prije pet godina i
nametnule mir.
Prije godinu i pol, isti je transatlantski savez pripomogao
zaustaviti pokolj na Kosovu.
Ključ za dugoročnu stabilnost na Balkanu jest politička promjena,
ne vojna intervencija. Ta se promjena već odvija, kao što to
dokazuju novi vođe Hrvatske i Srbije.
A EU sada balkanskim zemljama nudi 'sporazume za stabilizaciju i
udruživanje'. Ti će sporazumi pružiti pomoć za razvoj kao i
obećanje bliže integracije s Europom. EU na Balkanu ulaže 4
milijarde dolara tijekom sljedećih šest godina.
Sporazumi zahtijevaju i temeljne gospodarske i političke reforme,
koje za cilj imaju ukorijeniti demokratske sustave vlada. Suradnja
s međunarodnim tijelima kao što je sud za ratne zločine također je
preduvjet.
Makedonija je već potpisala sporazum, dok Hrvatska pregovara o
potpisivanju istog. Pretpostavlja se da bi se i Srbija, koja se sada
preusmjerila prema reformama, također mogla pridružiti istom
vlaku. Još uvijek razdijeljena Bosna ili Albanija, u potpunosti
osiromašena i prožeta korupcijom, na to će čekati dulje.
Bosna je mnogo postigla, no njezini ponovno izgrađeni gradovi
prikrivaju još uvijek nazočnu nacionalističku politiku i duboko
ukorijenjene navike podmićivanja i korupcije. Budućnost Kosova i
dalje je upitna, a vojni sukobi između Albanaca i Srba još uvijek
izbijaju. Unutar onoga što je preostalo od Jugoslavije, sićušna
republika Crna Gora vjerojatno će, izgleda, ustrajati u svojim
nastojanjima da dobije veću neovisnost od Srbije. U Srbiji,
Slobodan Milošević se drži onoga što je preostalo od njegove
političke moći, kroz vodeći položaj njegove stranke.
Novo prihvaćanje Balkana od strane Europe moglo bi ublažiti sve ove
negativnosti, dajući jaki poticaj za reformu. Primjenjujući svoj
plan, EU mora raditi s međunarodnim paktom za stabilnost koji je
napravljen prema Daytonskom mirovnom planu, (...) i ne smije ga
smatrati suparničkim projektom. Svi postojeći potencijalni
sudionici trebaju sudjelovati u ovome, a uključenost SAD-a kao
mirotvorca i sudionika još je uvijek itekako potrebna.
Veća je uloga Europe, međutim, dobrodošla', stoji u uvodniku
lista.
THE NEW YORK TIMES
28. XI. 2000.
Sapunica realnosti koja zabavlja svijet
"Uđite u prosječni dom bilo gdje u Europi i vjerojatno ćete vidjeti
kako se na televiziji prikazuje američka sapunica. Sada, u dnevnim
sobama od Caithness-a do Kosova, Europljani gledaju novu američku
sapunicu. Nakon 'Dallasa' i 'Dinastije' sada imamo...
'Demokraciju'.
Glumci su poznati. Opet imamo moćne žene, jakih i pristranih srca,
koje nose jastučiće na ramenima(...)- državna tajnica Floride,
Katherine Harris je dostojna nasljednica Krystle Carrington. Tu su
i sjedokosi čelnici dinastija, koji promiču interese svojih kuća uz
senatorsko umijeće, kao da ni manje ni više nego provode u djelo
želju koje su im George Washington i ostali osnivači države osobno
prišapnuli u uho: James Baker. Warren Christopher.
Kako bi se s nekim mogli poistovjetiti i obični gledatelji, tu je i
sasvim obična osoba, koju ovdje igra Theresa LePore, izumiteljica
posebnih glasačkih listića koji se koriste u West Palm Beachu (koji
je i sam očita lokacija za tipičnu sapunicu). A sapunica nije
sapunica bez odvjetnika - koji su uvijek bili među najbolje
plaćenim glumcima u Americi.
Znači li ovo da SAD od sebe pravi predmet ismijavanja? Apsolutno ne.
Istina, moj prijatelj iz Farncuske poslao mi je e-mail u kojem me
pita treba li Europa poslati promatrače da nadgledaju izborni
proces, kao što su to Amerikanci činili od Kosova do Kazahstana.
Istina, mi Europljani ne možemo se načuditi pravu pojedinačnih
okruga da sami odluče o vlastitim izbornim procedurama. No osnovna
poruka je pozitivna: svaki je glas zaista važan.
I, svidjelo se to vama ili ne, sapunica je vjerojatno najbolji način
da se ova poruka prenese najvećem mogućem broju gledatelja. Npr.,
veoma ozbiljan primjer: 1970-tih godina američka mini-serija
'Holokaust' otvorila je oči novoga naraštaja i šire publike u
Zapadnoj Njemačkoj glede užasa holokausta. Unatoč brižnom i
idealističnom radu njemačkih povjesničara i pedagoga, američka
sapunica je bila ta koja je uspjela napraviti pravu stvar. Ako
budemo imali sreće, 'Demokracija' će također imati pozitivnog
učinka.
Ipak, jedan aspekt ove sapunice pomalo brine. To je uloga
televizije same u drami koju televizija prenosi svijetu.
Nevjerojatno je da je Al Gore u početku priznao svoj poraz i pobjedu
Georgea W. Busha u rano jutro 8. studenog nakon što je Fox TV, nakon
koje su isto učinile i druge televizijske postaje, objavila da je
Bush, kao rezultat glasovanja na Floridi, slijedeći predsjednik
SAD-a. Tako se tvrdi na televiziji, to je onda zasigurno istina. Tko
je Gore, tek dopredsjednik SAD-a, da protuslovi televiziji? I to
unatoč činjenici da je par sati ranije ista TV postaja njega
proglasila pobjednikom na Floridi.
Izvanredna moć televizije nije osobitost tek Amerike. To je tek
jedan dobar primjer univerzalne istine o modernoj politici koja je
neprestano ponavljala nacionalističke laži i režimsku propagandu.
(...)
Zatim, ključni trenutci srbijanske revolucije s ciljem zbacivanja
Miloševića također su se događali na televiziji. Prvo je ulazak u
beogradski parlament prikazan preko satelita na CNN-u, BBC-u
Sky-u, a zatim na trošnim polu-neovisnim provincijskim postajama u
samoj Srbiji. Nakon toga se odvijalo provaljivanje u stožer državne
televizije, koja je znakovito nazvana TV Bastille, a zatim se na toj
istoj TV postaji pojavio i novi predsjednik, Vojislav Koštunica.
To su bili trenutci koji su svima pokazali kako je gotovo, iako su
tradicionalna tijela vlasti još uvijek formalno ( a i praktično)
bila u rukama Miloševića. (...)
Tako u naše vrijeme imamo telediktaturu, telerevoluciju i
teledemokraciju. U savkom slučaju, televizija se nalazi blizu srca
moći. U svim naprednim industrijskim demokracijama, najvažniji
elementi u izbornoj kampanji su televizijska izvješća i rasprave
koje se prenose na televiziji. U školskim udžbenicima djeca bi
trebala učiti kako se do tradicionalne tri branše moći- izvršne,
zakonodavne i pravne sada nalazi i četvrta: televizija.
Pa ipak, postoji granica do koje ljudi uopće mogu naučiti nešto iz
udžbenika. Do ljudi najviše dopire ipak televizija. Tako nakon
'Demokracije' trebamo još jednu sapunicu koja će nam pokazati ono
što zaista čini televiziju(...). 'Televizija' bi mogla biti
najveća i najpoučnija sapunica od svih. No nju nam televizija
nikada neće prikazati", piše Timothy Garton Ash.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
28. XI. 2000.
Povratak Jugoslavije u OESS
"U bečkom Hofburgu u ponedjeljak je počeo osmi ministarski susret
55 zemalja članica Organizacije za sigurnost i suradnju u Europi
(OESS). On označava formalni povratak Jugoslavije u OESS nakon
promjene vlasti u Beogradu. Novi predsjednik Koštunica potpisao je
u Beču tri dokumenta koji obilježavaju OESS: Sporazum iz Helsinkija
(1975.), Povelju iz Pariza (1990.) i Povelju o europskoj sigurnosti
(Istanbul, 1999.). Koštunica je podsjetio da je Jugoslavija bila
jedan od utemeljitelja OESS-a.
Vrijeme ratova na Balkanu, kad je OESS suspendirao članstvo
Jugoslavije, Koštunica je sažeo suho ali bez cinizma: 'Mora da smo
tada počinili mnogo pogrješaka'. U svakom slučaju međunarodna se
zajednica pokazala nevoljkom i nesposobnom nepristrano promatrati
razvitak u Jugoslaviji.
Osam godina izolacije i samoizolacije prema Koštunici su bile duge
i zastrašujuće no njegova će zemlja to brzo nadoknaditi. Ustrajao
je na nepromjenljivosti granica na Balkanu. Po Koštunici se na
Kosovu razvio klasični terorizam, usporediv s onima iz šezdesetih i
sedamdesetih godina u zapadnoeuropskim zemljama. Da su se albanski
teroristi ugnijezdili na jugu Srbije. Pokušavali su iznuditi
političko rješenje koje u narodu nema većinu. Međunarodna mirovna
postrojba na Kosovu i UN-ova prijelazna uprava da su zakazale.
Sukob na Kosovu mogao bi zapaliti cijelu regiju i on očekuje pomoć
OESS-a kako bi spriječio najgore. Želi izravan dijalog s kosovskim
Albancima a ne posredovanje OESS-a.
Koštunica je priopćio da izravno iz Beča zbog tih problema putuje na
jug svoje zemlje. Stoga nema vremena razgovarati s američkom
ministricom vanjskih poslova Albright, koja je u ponedjeljak
također sudjelovala na ministarskom susretu OESS-a. Madeleine
Albright čestitala je u svojem govoru srpskom narodu što Koštunicu
može zvati svojim predsjednikom. Iako su zemlje članice potvrdile
načela OESS-a u Istanbulu prije kraja godine, mnogi su sukobi
ostali neriješeni. M. Albright obratila se Rusiji s konkretnim
zahtjevima: Moskva mora ispuniti svoja obećanja da će OESS-u
dopustiti humanitarnu i političko posredničku djelatnost u
Čečeniji, brže povući oružje i vojnu opremu iz Moldavije i Gruzije i
pridržavati se tako zvanih bočnih odredaba sporazuma o naoružanju u
Europi.
Ruski ministar vanjskih poslova Ivanov kritizirao je za njega
negativnu tendenciju pretvaranja OESS-a u organizaciju za ljudska
prav koja osim toga svoju pozornost usmjerava samo na Istok. Da
organizaciji nedostaje produbljeno razumijevanje za teškoće tih
zemalja. Ne smije se dogoditi da se promatra samo jedna skupina
država a druga ih samo nadgleda. Ivanov je branio najnovije izbore u
Bjelorusiji i osudio odbijanje mjerodavnih ureda OESS-a da ih
podupre odašiljanjem skupine promatrača. Nadalje bi se OESS u
prosudbi Rusije morao baviti desno ekstremističkim ili
neonacističkim tendencijama.
Na rubu konferencije moglo se čuti da se Rusija u posljednje vrijeme
ne ponaša baš kooperativno. Rusi su navodno predočili mnogo nacrta
tekstova koji drugim, zapadnim zemljama izgledaju kao manevar
skretanja. Sporo povlačenje ruskih oružanih snaga moglo bi odavati
staro, OESS-u neprilagođeno mišljenje po kojemu je utjecaj u nekoj
regiji povezan s nazočnošću postrojba. Prema ruskim inicijativama
OESS bi morao djelovati u španjolskoj Baskiji i Sjevernoj Irskoj.
Prema nepotvrđenim izvješćima, probleme stvara i odlomak u
zaključnom dokumentu koji se bavi zaštitom djece od oružanih
sukoba. Zemlje OESS-a trebaju se obvezati da će novačenje djece i
mladeži ispod 15 godina progoniti kao ratni zločin. Zaključci OESS-
a donose samo konsenzusom.
U Beču okupljena izaslanstva usvojit će dokument koji će
proizvodnju i trgovinu ručnog vatrenog i lakog oružja podvrgnuti
režimu nadzora. Obuhvaća oružje sve do teških strojnica, nosivih
protutenkovskih ili protuzračnih raketa i topova. Prema prosudbama
UN-a, širom svijeta u tu kategoriju pripada najmanje 500 milijuna
komada oružja. Sporazum predviđa mjere za borbu protiv ilegalne
trgovine, ubrzavanje nadgledanja arsenala i uništavanja oružja
poslije nekog sukoba. Bit je planirana razmjena informacija o
proizvodnji, uvozu i izvozu. Zahvaljujući oznakama, u buduće bi se
mogao pratiti put svakog pojedinog komada oružja" - izvješćuje
novinar lista B. A.
FRANCUSKA
LE COURRIER INTERNATIONAL
23. XI. 2000.
Kada će se pojaviti novi Kissinger?
"Koliko god bio velik unutarnji poremećaj uzrokovan američkim
predsjedničkim izborima, pravi problemi pred kojima će se odmah
naći budući čelnici ponajprije su međunarodne naravi. Nije
pretjerano reći da je politički genij Billa Clintona kroz čitavo
razdoblje njegova osmogodišnjeg mandata išao ruku pod ruku s
hinjenom ravnodušnošću prema međunarodnim problemima. No ako je
imao političke mogućnosti i ako je prosudio da se obveza ne da
izbjeći, Bill Clinton je pokazao dosljednost i odlučnost: tako je
stalno spašavao predsjedničku dužnost Borisa Jeljcina u Rusiji,
pratio izraelsko-palestinski mirovni proces, održavao otvorene
odnose s Pekingom, pošto je ipak dvije godine izgubio u otezanju,
podupirao učvršćenje demokracije u Meksiku i u protekcionistički
raspoloženom Kongresu odlučno branio otvaranje američkog
unutarnjeg tržišta i rušenje nekih carinskih zapreka.
No Clinton je često vanjsku politiku promatrao tek kao neobičan
nastavak unutarnje politike, pa stoga i kao potpuno sporedan i
taktički čimbenik svog predsjednikovanja. Tako smo imali
nedosljednu i gdjekada pogibeljnu politiku. (...)
Što napokon reći o 'double containmentu' koji je uvela Madeleine
Albright prema Rusiji - premda demokratskoj - i prema Europskoj
uniji, čiji se planovi o vojnoj integraciji stalno osuđuju,
koristeći frustracije i nestrpljenje Srednje Europe i turske
vojske? Obnova orijaškog, bezvoljnog i loše zamišljenog NATO-a,
još uvijek je jedna od najprjepornijih ostavština Billa Clintona
koji je to odgovorniji što ne vjeruje ni riječi od onoga za što su ga
zadužili da čini.
Napokon, Clinton je naslijedio problem neposlušnosti vojnih
zapovjednika prema političkoj vlasti koji je sve veći: drzovitost
jednog Wesleyja Clarca na Kosovu koja je sa zakašnjenjem
sankcionirana, jednaka je napadima histerije zapovjednika
ekspedicijskog korpusa u Vijetnamu od 1964. do 1974. Na koncu će se
doznati tko je, poznavajući stvar, naložio bombardiranje kineskog
veleposlanstva u Beogradu. I zašto. Jer, jasno je da nalog nije
došao od predsjednika Sjedinjenih Država i da neke snage, u
Washingtonu, kao i u Tokiju i u Taipeiju, nisu htjele da kineski
premijer Zhu Rongji uspije u gospodarskoj obnovi i uvede Kinu u
Svjetsku trgovačku organizaciju (WTO).
Unatoč tom, u cjelini ne baš zadovoljavajućem rezultatu, Clinton
odlazi gotovo kao slavodobitni pobjednik, odlučivši se za zadnju
porugu koja se može shvatiti dvojako: njegov posjet Hanoju i
Saigonu može se promatrati kao glas srca jednog šezdesetosmaša koji
napokon želi posvjedočiti svoju sklonost prema narodu koji se u
velikoj većini borio protiv imperijalističke i konzervativne
Amerike, kao što se može promatrati u sklopu protukineske
strategije 'containmenta', koju je nadahnula američka i japanska
desnica koja od Vijetnama želi načiniti područnu silu koja će uz
pomoć Indije, Japana i Tajvana obuzdavati politiku Pekinga.
Takva se potpora uskoro više neće priznavati. Americi će trebati
jasnije i odvažnije odluke: morat će računati s pravom političkom i
gospodarskom vezom s Latinskom Amerikom, kako bi pobijedila izazov
Venezuelca Chaveza, pogibeljnijeg od Castra koji je na zalazu;
prihvatiti pravi dugoročni dijalog s kineskom silom koja će biti
sve manje komunistička i sve manje neprijateljski raspoložena
prema Tajvanu; dati priliku europskoj obrani, kako bi se racionalno
rabila vojna moć zemlje, a saveznici preko Atlantika prihvatili
proturaketni štit koji neće biti potpuno na njihovu štetu;
izgraditi na Bliskom istoku pravu protuintegrističku koaliciju
koja će riješiti različite saudijske ucjene i omogućiti Iranu,
Iraku i Siriji da se vrate na pravo mjesto.
To je izbor protuimperijalističkog realizma. Bio je to svojedobno
izbor Nixona i Kissingera. Besmisao je na prvi pogled u tome što mu
se moramo vratiti nakon osam godina šezdesetosmaškog
predsjednikovanja koje je više lutalo nego što se općenito misli",
piše Alexandre Adler u stalnoj rubrici 'Bilješke'.
LIBERATION
28. XI. 2000.
Par na rubu živčanog sloma
"Već nekoliko dana, njemački diplomati i novine otvaraju brzometnu
paljbu po francuskom predsjedanju Unijom. 'Predsjedanje koje je
bilo više francusko, nego predsjedateljsko', 'loše pripremljene
sjednice', žale se u Berlinu uoči susreta na vrhu u Nici na kojemu bi
se trebale reformirati europske ustanove. 'Die Zeit' bio je jedan
među prvima koji je potegnuo mač iz korica, objavivši fotografiju
ministra za europska pitanja Pierrea Moscovicija s natpisom
'Ponosit čovjek': sa svojim ugodnim glasom, bio bi bolji za vođenje
noćnih radijskih emisija, rugao se tjednik. Napis se s istim žarom
okomio kako na 'doista umjereni jakobinizam' Lionela Jospina, tako
i na Jacquesa Chiraca, 'Europljanina koji razmišlja nacionalno'.
Zatim su se sva velika njemačka glasila počela svađati oko plijena.
Tako za 'Spiegel' Francuska ima dara 'zagovarati slogu tako što ne
da drugima da govore' o problemima. Primjerice, kada je riječ o
proširenju tema o kojima se glasuje kvalificiranom većinom
(umjesto jednoglasnog odlučivanja), predsjedateljstvo je
dotaknulo samo sporedna pitanja, kao što su ružičasta ili modra
boja europskih obrazaca, prigovara 'Spiegel'.
Ono što francuski diplomati nazivaju 'kampanjom u tisku', temelji
se na stvarnoj razdražljivosti njihovih njemačkih kolega. Jedna od
privih pripremnih sjednica za Nicu koja se održala u srpnju u
Bruxellesu, toliko ih je rasrdila ('Više od pola sata čekali smo
prijevod na njemački, 'Samo smo razmijenili poznata stajališta, a
predsjedateljstvo nije dalo nijedan novi prijedlog') da je
ministar Joschka Fischer bojkotirao dvije sljedeće sjednice i na
njih poslao svoju desnu ruku, državnog tajnika Guentera Pleugera.
Pariz je za osvetu 'dužnosnika' Pleugera dočekao s prijezirom, a
Moscovici ga je u listopadu primio u Parizu u audijenciju koja je
trajala 45 minuta, za koju su u Berlinu rekli da je bila 'tako loše
pripremljena da nije imala nikakve svhre'. Sam kancelar Schroeder
toliko je siguran u francusko predsjedateljstvo da se ovih dana
sastaje sa svim glavnim šefovima država i vlada Unije, kao da
paralelno vodi svoje vlastito predsjedateljstvo.
'Francuzi i Nijemci već se nekoliko mjeseci međusobno dovode do
očaja', zaključuje promatrač u njemačkoj vladi. Od velikog
federalističkog govora Joschke Fischera do dužnosti načelnika
glavnog stožera za europsku obranu koju je jedan Nijemac ugrabio
Francuzu ispred nosa, popis zadjevica je dojmljiv: gomilanje
njemačkog nuklearnog otpada u Den Haagu, različita stajališta o
diplomatskom priznavanju Sjeverne Koreje, kriza kravljeg ludila,
zahtjev za novom revizijom europskih ugovora do 2004., za koji se
činilo da će ugroziti francusko predsjedanje.
No problem broj jedan i dalje je želja Njemačke da bude priznata kao
velika zemlja EU-a: s 82 milijuna stanovnika, ne želi biti
izjednačena s Francuskom koja ima 59 milijuna. 'Tražimo samo da se
simbolično povede računa, a ne da se bitno mijenja odnos snaga',
zauzima se Berlin koji kaže kako je 'otvoren' za različite
mogućnosti. Čini se da čak i simboličan pad od tri glasa pričinja
Francuzima užasnu bol. 'Jednostavno, od XVIII. stoljeća Francuzi
imaju dojam da gube utjecaj', komentiraju u njemačkoj vladi.
Svjestan problema, Schroeder nije htio odveć pokrenuti svoju
javnost oko tog pitanja ni davati mu previše nade.
Unatoč nespretnostima koje su se nagomilale zadnjih mjeseci, dvije
su zemlje i dalje svjesne svoje uloge 'pokretača Europe'. O mnogim
su pitanjima koja su na dnevnom redu u Nici - 'pojačana suradnja'
između osam država članica i smanjenje broja povjerenika - gotovo
izjednačile stajališta. 'Bogu hvala, tu je i euro' koji će Pariz i
Berlin prisiliti da uvuku pandže, kako neuspjeh u Nici ne bi
sankcionirao novi pad europske valute, uzdišu u kancelariji. Za
tako dobar stari 'par' kao što je francusko-njemački, ovo obećanje
o pomirbi čini se ipak prisilno", piše Lorraine Millot.