US-FR-DE-GB-mediji - dp-Politika DNEVNI PREGLED BR. 222. 20. STUDENOGA 2000. BRITANSKI RADIO - BBC18. XI. 2000,Pregled tiskaNjemačka, Francuska, Velika Britanija, tri najveće zemlje članice Europske unije, osigurat će više od polovice
od 60 tisuća planiranih europskih snaga za djelovanje u kriznim stanjima koje će početi s radom u 2003. godine, piše 'The Financial Times'. Očekuje se da će ministri obrane zemalja članica Unije na svom sastanku u ponedjeljak u Bruxellesu obećati ukupno oko 120 tisuća vojnika i vojnoga osoblja. Kada će europske intervencijske snage postati istinski stvarnost ovisi o tome koliko će Unija biti u stanju poboljšati svoju tehničku opremljenost. Prošlogodišnji rat na Kosovu iznio je u ovo doba visoke tehnologije na vidjelo tehnološko zaostajanje i neopremljenost europskih vojska. Europi su potrebna tehnološki savršenija oružja i oprema na moru, kopnu i u zraku, prenosi list riječi jednog neimenovanog dužnosnika unije. Nazočnost generala NATO-a u bruxelleskom sjedištu Europske unije, koji su tamo došli kako bi pomogli pri finalizaciji planova i ustanovljavanju zajedničkih europskih intervencijskih snaga, nemalo je uznemirila tamošnje eurokrate, nastavlja na istu temu 'The Financial Times'. Ono što eurokrate najviše brine jest to da
BRITANSKI RADIO - BBC
18. XI. 2000,
Pregled tiska
Njemačka, Francuska, Velika Britanija, tri najveće zemlje članice
Europske unije, osigurat će više od polovice od 60 tisuća
planiranih europskih snaga za djelovanje u kriznim stanjima koje će
početi s radom u 2003. godine, piše 'The Financial Times'. Očekuje
se da će ministri obrane zemalja članica Unije na svom sastanku u
ponedjeljak u Bruxellesu obećati ukupno oko 120 tisuća vojnika i
vojnoga osoblja. Kada će europske intervencijske snage postati
istinski stvarnost ovisi o tome koliko će Unija biti u stanju
poboljšati svoju tehničku opremljenost. Prošlogodišnji rat na
Kosovu iznio je u ovo doba visoke tehnologije na vidjelo tehnološko
zaostajanje i neopremljenost europskih vojska. Europi su potrebna
tehnološki savršenija oružja i oprema na moru, kopnu i u zraku,
prenosi list riječi jednog neimenovanog dužnosnika unije.
Nazočnost generala NATO-a u bruxelleskom sjedištu Europske unije,
koji su tamo došli kako bi pomogli pri finalizaciji planova i
ustanovljavanju zajedničkih europskih intervencijskih snaga,
nemalo je uznemirila tamošnje eurokrate, nastavlja na istu temu
'The Financial Times'. Ono što eurokrate najviše brine jest to da
NATO na mala vrata kroz nove zajedničke europske obrambene snage
uvodi u europske ustanove kulturu tajnovitosti. Strah im je samo
povećala činjenica da je povjerenik Europske unije za zajedničku
vanjsku i obrambenu politiku Javier Solana nema tome dugo i sam
glavni tajnik NATO, početkom ove godine, uveo propisnik po kojem je
ograničen pristup dokumentima koji se odnose na sigurnosna i
obrambena pitanja. Protivnici su to nazvali vojnim pučem i svratili
pozornost na činjenicu da se odredbe tog propisnika kose s
temeljnim odredbama amsterdamske povelje iz 1997. godine koja
jasno ističe pravo javnosti da dobije na uvid sve dokumente o radu
ustanova Europske unije, uključujući i dokumente koji se odnose na
pitanja sigurnosti i obrane.
U dosad gotovo neviđenom unutarinstitucionalnom sukobu Europski
parlament prošloga mjeseca odlučio je podnijeti tužbu Europskom
sudu protiv tih odredaba. Ta je optužba uslijedila nakon što su već
podignute parnice u nekim zemljama članicama - Nizozemskoj,
Švedskoj i Finskoj - zemljama koje su se i protivile potpisivanju
propisnika o ograničenom pristupu dokumentima. Ali europski
diplomati ustrajni su u tvrdnji da je propisnik nužan kako bi se SAD
i NATO uvjerilo da je Europska unija u stanju čuvati službene
tajni.
Prema mišljenju nekih organizacija za zaštitu građanskih prava i
propisnik koji je Solana izgradio u tajnom dogovoru sa sadašnjim
glavnim tajnikom NATO Georgeom Robertsonom nije tu isključivo da bi
štitio vojne tajne, već omogućio NATO-u i izvaneuropskim zemljama,
a tu se misli ponajprije na SAD, da stavljaju veto na to koji
europski dokumenti smiju, a koji ne smiju biti dani na uvid javnosti
dok oni koji brane i zagovaraju propisnik pak tvrde da je on nužan
želi li Europska unija ostvariti svoj potencijal svjetske
velesile.
17. XI. 2000.
Pregled tiska
"Na naslovnim stranicama britanskih listova, kako se i moglo
očekivati, svoje mjesto su našli američki izbori. 'The Guardian'
objavljuje kako su američki izbori prošloga tjedna zauzeli daleko
više mjesta u britanskim novinama negoli i jedna druga tema. Čak 5
puta više nego prosvjedi protiv visokih poreza na gorivo, pošto je
bio britanski problem o kojem se u ovom tjednu najviše pisalo.
Isti list na stranici komentara i raščlamba piše o Haaškom sudu u
osvrtu na knjigu pod naslovom 'Ostani ruka osvete'. List u naslovu
kaže kako bi svijet od Balkana u nasljeđe mogao dobiti sud za ratne
zločine koji je učinkovit. U knjizi se podsjeća kako su u prošlosti
zemlje koje su predlagale i osnivale sudove za ratne zločine, tim
istim sudovima uskraćivale svoju potporu kada bi ih počeli držati
za politički neprikladne, ili kada bi zasmetali pri dovršetku
ratova i novim početcima bivših neprijatelja. List piše kako će u
slučaju Haaškog suda ključno biti ono što će se dogoditi u Srbiji u
nekoliko idućih mjeseci. List piše kako je sada najteže odrediti
pravi odnos između potrebe da se pomogne Koštunici, tako što se ne
naglašava da se odmah izruče osumnjičeni i potrebe da se Milošević
izvede pred sud. Rad Haaškog suda na ostalim prostorima bivše
Jugoslavije ovisi od onoga što će se dogoditi u Srbiji. List piše
kako bi se otežao položaj Hrvatskoj vladi kada bi htjela predati
neke optuženike iz Hrvatske, ako postane očito da se ništa ne događa
u Srbiji.
Današnji 'The Guardian' upozorava kako bi novi b-h zakon o slobodi
informacija mogao biti neugodan za Veliku Britaniju. Prema
prijedlogu tog zakona, podatci o razmještanju vojnika i poslovnim
ugovorima bit će dostupni javnosti ako takve informacije ne nanose
štete. Kako piše list, zakon stupa na snagu u vrijeme kada Britanija
ima znatan broj vojnika u BiH, od kojih su neki aktivno uključeni u
hvatanje osumnjičenih za ratne zločine. Očekuje se da će zakon
istodobno omogućiti uvid u ugovore o obnovi Sarajeva i pomoći da se
otkrije korupcija. Novi zakon će osigurati da svatko može doći do
činjenica, znanstvenih i tehničkih savjeta na temelju kojih su
donošene odluke. List piše kako u Britaniji podatci o poslovnim
ugovorima obično ostaju tajna, ako se vjeruje da bi njihovo
otkrivanje nekome nanijelo štetu. Prema bosanskom zakonu iste
informacija će biti automatski dostupne ako tvrtka koja je u
pitanju u roku od 15 dana ne objasni zašto će njihovo objavljivanje
nanijeti štetu".
(BBC)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
19. XI. 2000.
Deytonski sporazum treba modificirati, rekla je Pauline Neville-
Jones, bivša dužnosnica britanskog Ministarstva vanjskih poslova,
sudionica Daytonskih pregovora. Razgovor vodila Kimeta Bytyci.
= Sve do nedavnih promjena u Beogradu, mislim da je bilo dosta
razloga za zabrinutost. Ali nakon ovih promjena postoji određeni
optimizam. Daytonski sporazum je završio sukob na terenu, ali nije
samim tim stvorio jedinstvenu zemlju, spremnu za preuzimanje svoje
pune odgovornosti. Razlozi za to su višestruki, uključujući
unutrašnje razlike i stalne nesuglasice između narodnosnih skupina
i njihovih poglavara, ali isto tako i zbog vanjskog čimbenika, tj.
nemira stvorenih iz Beograda pod Miloševićevom vlašću, koji je
prenio nestabilnost i sukobe po cijelom području. Nakon promjena u
Beogradu, pri čemu ostaje da se vidi kakve će promjene Koštunica
donijeti, postoji prigoda Srbiju kako bi se počela stabilizirati i
zauzeti odgovarajuće stajalište prema susjednim zemljama uz
uspostavu demokratskoga i stabilnog režima kod kuće. Ako se to bude
dogodilo, onda će to imati stabilizirajući učinak za susjednu
Bosnu. Znači, ja sam mnogo više optimist, iako umjereni, kada je
budućnost cijelog ovog područja u pitanju. Naravno tek dolazi
golema zadaća u smjeru uspostave odgovarajućih odnosa sa svijetom i
Europom, kao i u smjeru gospodarskoga napretka.
- Jedan od prijedloga ove konferencije u povodu Daytonskog
sporazuma, jest prijedlog g. Holbrooka za ujedinjenje vojske Bosne
i Hercegovine. Kako Vi vidite mogućnost da ovo postane stvarnost u
dogledno vrijeme?
= Ja ne mislim da će to biti lako, ali vjerujem da je to važno jer to
je u biti ono što sam spomenula kao neprijateljstvo između dvije
strana. Vi ste u pravu što ste podvukli pravo pitanje - koliko će to
biti teško. Mislim da će biti potrebno dosta vremena. Sve dok
postoji trenutno stanje, mogućnost da Bosna uspostavi bitnije
odnose s NATO-om ili elemente jedinstvene zemlje, su zanemarujući.
Zato je ovo pitanje od primarnoga značenja, i meni je drago što
Amerikanci podnose ovu inicijativu. Znači, odgovor na ovo pitanje
je: bit će teško, ali je jako bitno i očekujem da će vremenom imati
učinke.
- Spomenuli ste važnost stava i odnosa Koštunice prema Bosni.
Njegov stav je do sada pak bio poznat kao potporni za bosanske Srbe.
Kakve promjene mislite da će on donijeti sada kada je na vlasti?
= Jasno, on je poznat kao nacionalist, i u tome ima dugi rekord, a to
se vidi i u nekim stvarima o kojima on govori. Ali, mislim da je on
uradio nešto bitno, a to je što je najavio priznavanje Daytonskog
sporazuma i odvajanje Bosne od Srbije, t.j. nezavisnu Bosnu kao
cjelinu po sebi. Ovo je jako bitno, jer pokazuje da se njegovi
pogledi oko prava Srba ne prostiru dotle da bi ugrozili postojeće
međunarodne dogovore i sporazume.
- Vi ste bili izravno uključeni u Daytonske pregovore. Gledajući
unatrag, gdje vidite propuste tijekom ovih pregovora i što bi se, po
Vama, moglo bolje uraditi da bi se spriječili dalji sukobi?
= Samokritičnost je ono na što uvijek trebate biti spremni. Ja ne
bih uopće pokušavala dokazivati da je Daytonski sporazum bio
perfektan. Mislim da je s odmaka od pet godina teško reći koliko je
stanje bilo ključno i kritično u to vrijeme i govoriti o spremnosti
zapadnih poglavara u pronalaženju rješenje za koje su oni još i tada
shvaćali da je daleko od perfektnog. Mi smo tada bili odlučni
postići sporazum, ako je to moguće. Jedna od kritika Daytona jest da
mi nismo trebali nikako uključiti Miloševića kao partnera u
pregovore, jer mu je to dalo legitimitet i ugled na međunarodnoj
pozornici, čega je on trebao biti lišen. Osobno mislim da je Dayton
bio početak njegova pada, ali to je drugo pitanje. Kada je Zapad u
pitanju, nama je tada bilo jasno da sve dok ne uključimo Miloševića
kao primarnog u bosanskom ratu, sporazum se neće postići, niti će se
sukob završiti. A mi smo bili odlučni to postići da bi zaustavili
ubojstva koja su se nastavljala i zbog nemogućnosti da se to stanje
tada stavi pod nadzor. Ono što je najžalosnije kada je ovaj sporazum
u pitanju, jest način na koji je zemlja podijeljena na dva dijela s
jako malo veza među njima. Je li se to moglo izbjeći? Mislim da bi
trebalo istaknuti da je bilo jako teško Holbrooku koji je bio
poticatelj ovog sporazuma naći temelje za pregovore s Miloševićem
ako se ne bi pristalo na dogovor koji bi davao visoki stupanj
autonomije srpskom entitetu, unutar plana Kontaktne skupine. Znam
da to njega stoji dosta nelagode posebice kada je Kongres u pitanju,
gdje se smatra da ovaj sporazum nije nikada trebao biti postignut.
Nažalost ovaj sporazum stavlja na pozornicu dojam podjele i do
određenog stupnja legitimira nespremnost obiju strana na suradnju.
Mislim da je to područje gdje Daytonski sporazum traži
modifikaciju. Griješi se ako se misli da se Dayton ne može
modificirati. On se naravno može modificirati dogovorom između
strana, što je nakon promjene stanja u Beogradu moguće. To ne znači
da to mora biti urađeno odmah, ali mislim da je to pitanje koje se
vremenom može razmotriti.
- Još jedna kritika: u Daytonske pregovore nisu uključeni kosovski
Albanci?
= Točno je da Kosovo nije bilo eksplicitno uključeno ni u sporazum
niti u naknadne primjene za provedbu i izjavu na Londonskoj
konferenciji. Mi smo svjesni toga. Mislim da je jasno da smo tada
bili iscrpljeni što je važan čimbenik na pregovorima, jer se
dostiže točka kada se više ne može ići dalje. (...)
- Uskoro će se održati još jedna konferencija. Iako ne daytonske
važnosti, svakako bitna za buduće odnose na Balkanu, a to je
zagrebački summit. Prema dosadašnjim informacijama na ovaj summit
neće biti pozvani kosovski Albanci, dok bi predsjednik Crne Gore
Đukanović bio član Koštuničina izaslanstva. Mislite li da je ovo
mudra odluka u ovom trenutku?.
= Ovo su svakako osjetljiva pitanja. Mislim da su vlade odlučile
tamo pozvati samo predstavnike suverenih država. Ja to ne vidim kao
bitnu činjenicu, jer problemi ostaju kakvi su. Sumnjam da će
zagrebački summit biti prigoda gdje će se rješavati ovakva pitanja.
Mislim da će više biti karaktera izjava sudionika da je sada prilika
za novi početak za Balkan. Ta deklaracija ne zanemaruje pitanja
koja se moraju riješiti. Tako da ja ne bih dala posebno značenje
zagrebačkom sastanku ili činjenici tko je tamo pozvan.
(RFE)
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
18. XI. 2000.
Korak bez alternative
"Postupak je čudan. Izborno povjerenstvo u Bosni i Hercegovini pod
vodstvom OESS-a suspendira izabrane narodne predstavnike i još k
tomu odlučuje da se ispražnjena mjesta neće iznova popunjavati.
Kazne usmjerene ponajprije protiv srpskih i hrvatskih nacionalista
mogle bi se ocijeniti kao ispravak nezgodnog izbornog rezultata.
Još i više. Nameće se sumnja da međunarodna zajednica na taj način
želi ispraviti rezultate izbora što je u područjima kojima
dominiraju Hrvati i Srbi, dopustila da su ekstremisti postali
najjačim strankama. I Visoki predstavnik Wolfgang Petritsch kao o
OESS prije izbora jasno su stali na stranu multikulturno usmjerenih
nenacionalističkih stranaka.
U područjima pod dominacijom muslimana (Bošnjaka) to im je uspjelo.
Tamo su socijaldemokrati najjača stranka. Ipak se postavlja
pitanje je li dopušteno poslije izbora provoditi ispravke izbornih
rezultata i time krivotvoriti volju naroda. Kad bi bilo tako,
demokratski razvitak u Bosni i Hercegovini bio bi medvjeđa usluga.
Birački se narod ne može savijati prema nečijim željama.
Zapravo ostaje dosadan okus. Međunarodne su organizacije trebale
djelovati još prije izbora. Dojam da su zatvarale oba oka kako bi se
izbori proveli bez većih sukoba, jamačno ne vara. No i oni koji sada
poput američkog veleposlanika u UN-u Richarda Holbrookea drže da je
ektremističke stranke trebalo zabraniti još prije izbora, ne
popravljaju stvar.
Ne mogu se kažnjavati riječi ili izjave nakane, nego djela i očita
kršenja Daytonskoga sporazuma. Postupak OESS-a možda je drastičan.
No za državnopravno osigurani postupak nema druge alternative. Oni
koji poput Srpske demokratske stranke (SDS) žele krivotvoriti
rezultate izbora, moraju računati sa sankcijama. I liberalni
političari kao što je Haris Silajdžić pretrpjeli su štetu. Ali
politički postupak OESS-a pogađa u živac samo srpske i hrvatske
ekstremiste. Prijetnja Hrvata da će odbiti svaku suradnju možda
budi emocije - ali besmislena je i na posljetku će naštetiti samo
hrvatskom stanovništvu" - drži komentator lista Erich Rathfelder.
***
Hrvatski nacionalisti prijete bojkotom
"Prijetnjom da će bojkotirati državne ustanove, hrvatski
nacionalisti u Bosni i Hercegovini odgovaraju na sankcije
proglašene protiv Hrvatske demokratske zajednice (HDZ). U četvrtak
je prizivno povjerenstvo za izbore pod vodstvom Organizacije za
sigurnost i suradnju u Europi (OESS) odlučilo poništiti 10 od 11
mjesta u županijskoj skupštini koju je HDZ dobio na izborima 11.
studenoga. Ta će mjesta ovo izborno razdoblje ostati nepopunjena.
OESS optužuje HDZ da se nije pridržavao izbornih pravila, jer je HDZ
usporedno s izborima nezakonito održao referendum o pravima
hrvatske manjine u državi.
OESS je postupio i protiv drugih stranaka. Tako je 'Stranci za
Bosnu' (PBiH) bivšeg predsjednika vlade Harisa Silajdžića
uskraćeno jedno mjesto u parlamentu bošnjačko-hrvatske federacije
kao i jedno u županijskoj skupštini. Silajdžića optužuju da je
doveo u pitanje Daytonski sporazum time što je osporio pravo
postojanja Republici srpskoj.
I muslimanska je nacionalna stranka SDA pretrpjela štetu. Optužena
je da je u Tešnju još na dan glasovanja dijelila promidžbene
materijale. Stranka je kažnjena gubitkom jednoga mjesta u
županijskoj skupštini. Drastične su kazne za Srpsku demokratsku
stranku (SDS) u Srebrenici. Navodno je u naknadnim općinskim
izborima bilo prijevara. Predsjednici izbornog povjerenstva
udaljeni su s položaja, stranci je oduzeta polovica mjesta u
gradskom parlamentu.
OESS je osim toga zatražio od Srpske demokratske stranke da poduzme
potrebne korake kako bi političare, koje je već sankcioniralo
prizivno izborno povjerenstvo, udaljila s njihovih položaja. Radi
se o osobama osumnjičenima za sudjelovanje u ratnim zločinima 1995.
kad su srpske postrojbe pobile više od sedam tisuća Bošnjaka. SDS je
u Srebrenici dobio 34 posto glasova" - izvješćuje Erich
Rathfelder.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
18. XI. 2000.
Bosna treba vremena
"Bosna i dalje mora poput teško bolesnog pacijenta do daljnjega
ostati priključena na uređaje za održavanje života. Obrat u
Hrvatskoj i pad Slobodana Miloševića u Srbiji prije najnovijih su
izbora probudili nade u odlazak nacionalasta u Bosni.
No višenarodna država ne može se bez daljnjega uspoređivati sa
susjedima. Prošlo je pet godina od rata s 200 tisuća mrtvih a još
uvijek se drži da su tisuće u masovnim grobnicama. Mirovni sporazum
iz Daytona dovršio je doduše prije pet godina rat, ali istodobno je
cementirao fronte između narodnosnih skupina stvorene oružanom
silom.
Nacionalisti su nekoć vodili zemlju u rat a ni danas nemaju interesa
da se te fronte razbiju. Sabotira se svaki napor da se cjelovitoj
bosanskoj državi udahne život. Nacionalisti među Srbima, Hrvatima
i muslimanima u Bosni uvijek su jedni drugima išli na ruku i
održavaju klimu straha koja služi jedino očuvanju vlasti.
Stanovništvo uzalud čeka posao ili perspektive pa stoga i pet
godina poslije rata još uvijek masovno traži sreću u prognanstvu.
Bilo bi kobno kad bi predstavnici međunarodne zajednice sada
frustrirano odustali. Zapad bi brzim uhićenjem ratnih zločinaca
ubrzao mirovni proces. Izgradnja ustanova ipak je manje
spektakularna i treba joj vremena. Europa mora uzeti to vrijeme,
jer stabilni Balkan treba i stabilnu Bosnu" - drži komentator lista
Stephan Israel.
FRANCUSKA
L'EXPRESS
16. XI. 2000.
Izbori podjele
Pišući o bosanskohercegovačkim izborima održanim 11. XI.,
novinarka lista Sylvaine Pasquer, među ostalim, kaže: "Prvi
rezultati izbora potvrđuju jak utjecaj nacionalista.
Višestruki su izbori bili gotovo isto toliko zamršeni kao
predsjednički izbori u Americi. Pod pokroviteljstvom OESS-a
(Organizacija za europsku sigurnost i suradnju), birali su se
zastupnici za središnji parlament, za skupštine obaju entiteta,
hrvatsko-muslimanskog i srpskog, nastalih Daytonskim sporazumom,
za predsjednika Republike Srpske i, napokon, za općinske
zastupnike u Srebrenici, bivšoj muslimanskoj enklavi gdje su Srbi
1995. nakon zauzeća počinili pokolj.
Povrh toga, ekstremisti iz HDZ-a (Hrvatska demokratska zajednica)
upravili su izazov međunarodnoj zajednici organizirajući
protuzakoniti 'referendum'. Cilj mu je bio osigurati hrvatskoj
manjini vlastite ustanove, što je zapravo prvi korak k osnutku
trećega entiteta. Ekstremisti iz HDZ-a stalno sanjaju o tome pošto
ih je susjedna Hrvatska napustila, a promjena izbornog zakona
prijetila je znatnim gubitkom utjecaja. Dakako, oni se već hvale da
su pobijedili. (...)
U Federaciji, na područjima s muslimanskom većinom, općinski
izbori održani u travnju potvrdili su slabljenje Stranke
demokratske akcije (SDA), koja je na vlasti deset godina, u korist
socijaldemokrata. Potkopana korupcijom, nepotizmom i skandalima,
ona, k tome, nije uspjela pokrenuti gospodarstvo. Njezin
utemeljitelj i vođa Alija Izetbegović zacijelo je još uvijek
ugledna osoba, ali neki intelektualci u Sarajevu misle da bi 'barem
trebao svjedočiti' na Međunarodnom sudu u Den Haagu.
Nacionalisti se 'međusobno jačaju', primjećuje bivši general Jovan
Divjak, čelnik udruge Izgraditi Bosnu i Hercegovinu
prosvjećivanjem. No nije dovoljno da se jedan ekstremizam povuče da
bi drugi nestali. U Republici Srpskoj, SDS (Srpska demokratska
stranka), koju je prije deset godina utemeljio Radovan Karadžić
optužen za ratne zločine, proglašava pobjedu na svim izborima.
Nedvojbeno je izveo izvanjsko uljepšavanje, zamijenivši neke
najzloglasnije vođe. No nijedan njegov čelnik nije do sada jasno
osudio prošle zločine ni tužne rekorde ostvarene u 'etničkom
čišćenju' koje su pod njihovim zapovijedanjem provele paravojne
snage. (...)
Proljetos je uspjeh socijaldemokrata oživio san o jedinstvenoj
Bosni. Barem u bosanskoj prijestolnici gdje je Dayton - kojim je
prekinut sukob pod NATO-ovim vojnim okriljem - bio tema stalnih
napada, sve do mišljenja da je on jedna među glavnim zaprekama za
ujedinjenje zemlje. Kao predsjednik domoljubne stranke, bivši
general Sefer Halilović, zapovjednik bosanskog stožera u ratu,
otvoreno traži 'primjenu međunarodnog prava. Jedina zakonita
država je ona koja je postojala do rata'. Je li to utopija? 'Za
petnaestak godina, više neće biti entiteta, već regije', tvrdi
Svetlana Fabijanić, članica izvršnog vijeća SDP-a i dopredsjednica
Foruma bosanskih žena. Do tada, 'znajući što nas čeka, gotovo se
bojim pobjede na izborima', rekao je nedavno Zlatko Lagumdžija.
Njegova stranka po broju glasova malo prednjači ispred SDA. Unatoč
svemu, rezultat je ispod onoga što su očekivali međunarodni
predstavnici u Bosni. (...)
S izaslanstvom PEN kluba iz Sarajeva, Slavko Šantić proveo je ove
godine pet do šest mjeseci putujući diljem zemlje i susrećući se s
Bosancima u oba entiteta. Njegov je zaključak: 'Puk se osjeća
izdan. Svugdje priželjkuje promjene, ali većina ih priznaje da
nakon deset godina laži, straha i siromaštva, više nikome ne
vjeruju. Golema većina mladih koji su na rubu društva, potpuno su
nezainteresirani za politiku. 'Jedina stranka koja ih prihvaća bez
obzira na nacionalnu pripadnost i dalje je SDP. Tu ih je osam i pol
tisuća. Čvrsta jezgra budućnosti."
LE COURRIER INTERNATIONAL
16. XI. 2000.
Ususret američkom bonapartizmu
"Amerika nimalo tragično ne shvaća sadašnju napetost oko izbora.
Naprotiv, u naciji okorjelih igrača, ovaj neočekivani nastavak
oduševljava kladitelje, zabavlje sve koji su se zbog bezživotnosti
programa držali podalje od izbora i, očito, jako ide na ruku našim
kolegama u tisku i našim rođacima na radiju i televiziji koji se
odveć ne mršte na zamisao o događaju koji im počinje pribavljati
rekordno visoku čitanost. K tome, unatoč čestim udarcima koje trpi
Nasdaq, unatoč stanju na Bliskom istoku, unatoč cijeni nafte koja
ne daje naznake većeg pada, u Sjedinjenim Državama i dalje vlada
zanos Clintonovih godina: zemlja nikada nije bila tako bogata ni,
čini se, tako moćna.
Je li naš začuđen pogled europskih roditelja bistriji, ili je samo
više europski? Jasno vidimo da je središte američkog političkog
sustava doživjelo težak neuspjeh i da to upozorenje nije imalo
posljedica, ali je zadnje koje potiče na reforme. Dakako, sustav
nije toliko ugrožen nejednakostima kako se misli: dvojica
kandidata uistinu su rame uz rame i, ako završno prebrojavanje
pokaže razliku manju od sto tisuća glasova (od sto milijuna
birača), može se reći da je pretegnulo tisuću glasova na Floridi.
Takav bi rezultat imao teške posljedice da se dvije Amerike nađu u
posvemašnjem i međusobnom neprijateljstvu. To se nije dogodilo.
Busha kojeg podupire Colin Powell i Gorea kojemu pomaže Joe
Lieberman, a sada i bivši državni tajnik Warren Christopher, ne
razdvaja ideološki jaz. Kada je riječ o zemljopisnom širenju
njihova prijepora, gdje se urbanizirani sjeveroistok i demokratska
Kalifornija protive republikanskom jugu i zapadu, ono odražava jak
dualizam samo zato što se u izboru zastupnika ne vodi računa o
glasovima manjinske stranke: ljevica zapravo nije presudna u malim
državama u središtu i na jugu zemlje (odakle dolaze Clinton i Gore:
Arkansas i Tennessee), a desnica još upravlja New Yorkom i nije
izgubila nadu u Reaganovoj i Nixonovoj Kaliforniji.
No ta paraliza sustava koja ipak ozbiljno miriše na izbornu
prijevaru ili je bila vrlo blizu prijevari, govori o nedovoljnom
samonadzoru političkog procesa koji ima u sebi nešto što
zabrinjava. Ponajprije, nepostojanje istovrsnih pravila za
prebrojavanje glasova od strane dosta moćnog saveznog izbornog
povjerenstva, podsjeća nas na nedopustiv prežitak sustava
autonomije pojedinih saveznih država. Možda će napokon sazrijeti
prilike za izradbu dopune Ustava koja će omogućiti da se
predsjednik bira na općim izravnim izborima. Daleko od toga da
kažnjava male države, kako se prečesto čuje, takav će sustav,
naprotiv, vrednovati svaki glas, svaki grad, dođe li do čvrste
borbe, što se sve češće događa. (...)
Naime, Amerika koja napreduje, iz više je razloga, od novih
latinskoameričkih i azijskih useljenika do mladih poduzetnika
novog gospodarstva, plebiscitarno glasovala za Clintona koji je
organizirao jačanje njezine moći. Toj protudržavnoj Americi
središte je New York koji je osigurao dojmljivu senatorsku pobjedu
njegovoj supruzi. Onoj drugoj, Americi tradicionalnijeg
gospodarstva, velikih poljodjelskih prostora, osiromašenih
bijelaca, ali i crnih srednjih klasa, laskao je Gore, a pokrenuo ju
je Bush: ona, zanimljivo, traži veći utjecaj države (često
represivan) glasujući za republikance koji ne žele ni poreze ni
saveznu vlast u unutrašnjosti zemlje. Oba su kandidata tražila
sintezu, ali je nisu ostvarili, pa se rad sustava poremetio.
Tocqueville je vjerovao da će Amerika na koncu prihvatiti oblik
bonapartizma, možda u nešto blažem obliku. No izbori 2004. koji će
biti prava najava nove poslijeimperijalistčke Amerike, napokon će
nam reći prema čemu se kreće ta pomalo klimava država i ta poduzeća
koja pucaju od snage, ali se međusobno udaljavaju. Svi glasoviti
ratni pobjednici iz prošlosti - Washington (rat za neovisnost),
Andrew Jackson (rat 1812.), Zachary Taylor (rat s Meksikom),
Ulysses S. Grant (secesionistički rat), Teddy Roosevelt (rat sa
Španjolskom 1898.) i Dwight Eisenhower (Drugi svjetski rat), na
koncu su izabrani na temelju konsenzualnih kandidatskih lista.
Hoće li taj zaokret prema bonapartizmu označiti admiral McCain,
junak rata, ali i poraza iz Vijetnama, ili pak Hillary Clinton,
veliki strateg muževih pobjeda?", piše Alexandre Adler.
LE MONDE
19. XI. 2000.
Francuska će osigurati 20 posto europskih snaga za brzo djelovanje
"Njemačka, Francuska, Velika Britanija i Italija četiri su zemlje,
članice Europske unije (EU), koje su se obvezale da će dati veći
prinos organiziranju europskog zbora za brzo djelovanje do 2003.
Ministri obrane petnaesterice kane o tomu razgovarati 20. XI. u
Bruxellesu, u prigodi tzv. konferencije o sudjelovanju snaga, prvo
na neslužbenom susretu, a zatim s ministrima vanjskih poslova, u
vijeću EU-a za opće poslove. Sutradan se trebaju sastati s kolegama
iz zemalja nečlanica EU-a koje su kandidati ili su članice NATO-a, a
osigurale bi dodatne snage.
Na europskom susretu na vrhu u Helsinkiju, u prosincu 1999., šefovi
država i vlada utvrdili su zadaću do 2003: za šezdesetak dana moći
rasporediti europske snage za brzo djelovanje najmanje na godinu
dana, koje će biti kadre očuvati mir, voditi humanitarne operacije
i skloniti svoje i druge državljane čiji je život ugrožen.
Prema procjeni stožera, da bi zadovoljile različite predviđene
zadaće, snagama će trebati 'zaliha' od devedeset do sto tisuća
ljudi (od čega bi se šezdeset tisuća rasporedilo na kopnu), koje bi
podupiralo tristo do tristo pedeset borbenih zrakoplova i
osamdeset ratnih brodova. Riječ je o zadaći koju treba podijeliti
na zemlje koje će u tim snagama sudjelovati na dragovoljnoj bazi i
prema vlastitim mogućnostima, kako bi se povelo računa o
suzdržanosti koju bi u pojedinom slučaju mogle pokazati neke zemlje
poput Danske ili Austrije. EU ne želi imati prosječnu europsku
vojsku - sastavnice će zadržati odoru svoje države - koja će se
trajno temeljiti na ljudstvu i opremi koji bi jednom zasvagda
prihvatili svoje zadaće i od njih ne bi odstupali.
20. i 21. XI. u Bruxellesu, svaka će zemlja morati službeno utvrditi
svoje obveze u svezi sa sudjelovanjem u političko-vojnom
zapovjednom lancu - odboru za politiku i za sigurnosti (COPS),
vojnom odboru i u stožeru EU-a - koji je utvrđen u Helsinkiju, a
postupno će se početi osnivati u proljeća 2001. (...) S osamnaest do
dvadeset tisuća ljudi (od čega dvanaest tisuća na kopnu), udio
Francuske uglavnom će činiti nosač zrakoplova Charles de Gaulle,
nuklearna podmornica za napadaje, protuzračna fregata, tri broda
za potporu, dva broda za prijevoz pontona, špijunski sateliti
Helios, 75 borbenih zrakoplova, dva leteća radara Awacs i kopnene
snage sa stacionarnom i lako pokretnom brigadom. To je dvadeset
posto ukupnog ljudstva europskih snaga za brzo djelovanje, kako je
nekim zastupnicima kazao francuski ministar obrane Alain Richard.
Stožer EU-a u Bruxellesu mora od ožujka 2001. imati stotinjak
časnika koje će petnaesterica trajno ovlastiti, a čija je zadaća
razmjerno teška.
U stvarnosti, treba urediti odnose s velikim NATO-ovim
zapovjedništvima, istražiti i rješavati krize tijekom i nakon
brzih akcija kakve su se poduzimale te planirati možebitne
operacije. Pet zemalja (Njemačka, Belgija, Španjolska, Francuska i
Luksemburg) ima takvo iskustvo pošto su na Kosovo poslale stožer
europskog korpusa koji su osnovale. No to je bio tek prvi korak
ograničen na uporabu kopnenih snaga na šest mjeseci pod NATO-ovim
zapovijedanjem", piše Jacques Isnard.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
17. XI. 2000.
Razrješenje važnih europskih pitanja u Nici?
"Na svome uobičajenom sastanku na vrhu koji je održan ovoga tjedna,
francuski i njemački čelnici najavili su svoju odlučnost da
osiguraju uspjeh EU-a u završnom oblikovanju svoga plana za
reformu, na sastanku u Nici koji će se održati sljedećega mjeseca.
Sastali su se uz mnogo cinizma, i to s dobrim razlogom. Sada je već
nekoliko godina očito da je veliki dio ustanova EU-a potrebno žurno
ponovno ispitati ako se želi prihvatiti desetak ili više novih
zemalja - članica, i to tako da se izbjegne paraliza. (...)
15 zemalja članica obećalo je kako će biti spremne prihvatiti
novopridošlice do kraja 2002. godine, a prvih je šest koje već
pregovaraju i pripremaju se, nestrpljivo. To su Češka, Poljska,
Madžarska, Slovenija, Estonija i Malta.
Neće nužno biti primljene sve odjednom, kao skupina, no one
predstavljaju početak velike preobrazbe koja će na kraju
uključivati 30 ili više zemalja, čitavu Europu(...). Ovo je početak
velike, proširene Europe.
Očekivanja su se tako produljila, od kolapsa sovjetskog bloka 1990.
godine, da se povijesno uzbuđenje istrošilo. Još uvijek ostaje
pitanje kako će nova Europa funkcionirati, kakva će biti njezina
budućnost, no samo njezino postojanje kao entiteta je neupitno.
Ovo se nametnulo zapanjujućom jasnoćom na 24. europskom sastanku
Trilateralne komisije koji je održan tijekom prošloga vikenda.
Neki od 150 najvećih biznismena, političara, akademika i krojača
politike raspravljali su o budućnosti svoga kontinenta kao i
odnošajima diljem Mediterana u kontekstu koji podrazumijeva
zajedničko poduzetništvo.
Dva britanska 'euroskeptika' zvučala su jednostavno arhaično kada
su se suprotstavila daljnoj integraciji, iako su izrazili svoju
odanost sadašnjem stupnju integracije. Jedan se oštro suprotstavio
zamisli da se zajednica uputila prema 'nepoznatom odredištu' i
kazao je kako je od ključne važnosti da bude jasno kako nije moguće
da ona postane državom.
No kontinentalci su izrazili zadovoljstvo planom za nastanak novog
međunarodnog stvora(...). Ozračje nije navješćivalo dramatični
sukob, nego kretanje u smjeru koji je već određen, iako sam cilj još
nije definiran.
Izazovi postoje. Redarstvo je moralo izići na milanske ulice kako
bi nadziralo dvoje demonstracije protiv Trilateralne komisije, od
kojih je jednu organizirala ekstremna desnica koja ističe
nacionalizam, dok je jednu organizirala ekstremna ljevica protiv
globalnog gospodarstva. Ove su se dvije skupine, koje su zapravo
istinski rubne, na kraju sukobile.(...)
Diljem svijeta - u Seattleu, Pragu, Davosu, Haagu - bilo je glasnih,
uvelike neusklađenih prosvjeda protiv globalizacije, djelovanja
Svjetske banke, velikih tvrtki, manje-više svih sila koje zapravo
mijenjaju svijet. Sudionicima daju osjećaj sudjelovanja, no ne
sprječavaju zaista razvoj sadašnjega stanja jer ne nude nikakve
alternative.
To je zbog toga što ne vide prihvatljivu alternativu Europi koja se
razvija i koja se ujedinjuje na takav način da je međunarodna
skupina kao ona Trilateralna u pogledu tih pitanja gotovo
jednoglasna. Žele jaku, učinkovitu Europu zbog onoga što ona može
značiti za njihove zemlje kao i protutežu supersili SAD-a.
Ne namjeravaju biti marginalni. Jako su se dobro zabavljali
gledajući spektakl SAD-a dok se muči odlučujući tko će biti njezin
budući predsjednik. Ipak, nisu se zavaravali idejom kako neodlučno
glasovanje i prepirke koje je ono potaknulo znači da će Amerika sada
postati nemoćna.
Postoji potreba za SAD-om koji je u potpunosti uključen u svijet uz
jasnu ideju na koji način želi upotrijebiti svoju moć, kao i potreba
za jačanjem moći Europe koja se može ostvariti samo jačanjem
ustanova.
Tako bi nakon nekoliko godina izbjegavanja teških pitanja,
europski summit u Nici mogao razriješiti blokadu i započeti veliku
promjenu. Do tada, svi bi trebali znati ime izabranog američkog
predsjednika, a neobično razdoblje napetosti pasti će u zaborav.
Umjesto toga, ljudi će pitati što nova Europa znači za SAD", piše
Flora Lewis.
THE NEW YORK TIMES
16. IX. 2000.
Smanjivanje moći ruske vojske
"Ruska odluka da smanji broj svojih vojnih snaga za 600.000 ljudi
tijekom sljedećih pet godina ohrabrujuće je realistična.
Ohrabrujući je i obnovljeni poziv Vladimira Putina na drastična
smanjenja broja ruskih i američkih nuklearnih raketa. Rusija si
više ne može priuštiti održavanje snaga imperijalnoga opsega koje
je naslijedila od Sovjetskog Saveza. Prijelaz na manju, bolje
opremljenu silu omogućit će učinkovitiju obranu od ikakvih stranih
prijetnji i smanjit će rizik koji za demokraciju mogu predstavljati
nezadovoljni, premalo plaćeni vojni dužnosnici.
Rusija u sklopu svojih vojnih snaga između četiri i pet milijuna
muškaraca i žena, uključujući i redovne snage obrane kao i vojnike
Ministarstva unutrašnjih poslova. Pa ipak, većina vojnika ima
toliko malu plaću da od nje ne mogu živjeti, nekima se ona uopće ne
isplaćuje, smještaj i hrana su neprikladni, izobrazba je drastično
smanjena a oprema je zastarjela.
Rusija polako smanjuje količinu svoga naoružanja kao i nuklearni
arsenal na realističnije razine. Utjecajni generali opirali su se
ovim smanjenjima a civilni su se čelnici nadali kako će održavanje
vojne supersile moći očuvati diplomatski utjecaj Moskve. No nemoć
pri pokušajima da se vojne sile održe na razini jednakoj onoj
Sovjetskog Saveza pokazuje samo slabost. Loše opremljene i slabo
uvježbane vojne postrojbe izgubile su prvi ruski rat u Čečeniji
(...).
Smanjivanje broja osoblja, koje je Putin objavio ovoga tjedna,
djelomice je reakcija i na te događaje. Novac koji će na ovaj način
biti ušteđen, zajedno s planiranim povećanjima proračuna, Moskvi
će omogućiti tri puta veća ulaganja u preostale vojnike. Ovo bi
trebalo rezultirati dovoljno jakom silom koja bi mogla bez problema
odbiti ikakve vanjske prijetnje koje bi se mogle pojaviti duž
ruskih granica u Kavkazu, Središnjoj Aziji ili Sibiru.
Putin je pozvao slijedećeg američkog predsjednika i na smanjivanje
broja nuklearnih raketa na obje strane, na između oko 1000 i 1500 u
svakoj od zemalja. Trenutno svaka ima više od 5000 nuklearnih
raketa (...). Daljnja smanjivanja koče rasprave glede američkih
planova vezanih uz raketnu obranu. Čak i u slučaju da se to pitanje
razriješi, Pentagon se protivio smanjenju broja nuklearnih raketa
SAD-a ispod 2000 do 2.500. Rusija si ne može priuštiti održavanje
tako velikog broja strateških nuklearnih snaga. Ako Moskva nastavi
s radikalnim smanjivanjima, Pentagon bi trebao iznova procijeniti
broj nuklearnih raketa koji je SAD-u zaista potreban.
Doba u kojem su Moskva i Washington trošili na milijarde dolara
natječući se tko će biti superiorniji u opremljenosti
konvencionalnim i nuklearnim oružjem na sreću je iza nas. Ruska
odluka da će se orijentirati prema stvaranju manje, modernije
vojske zdrava je odluka a njezina spremnost da se broj nuklearnih
raketa još smanji zaslužuje američko ohrabrenje", stoji u uvodniku
lista.
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
14. XI. 2000.
Watergate na austrijski način
"Joerg Haider, čelnik stranke krajnje desnice čije je uključenje u
vladu potaknulo diplomatske sankcije protiv Austrije početkom ove
godine, suočen je s najdubljom krizom u svojoj karijeri.
Teškoće se javljaju na tri područja: navodi kako je njegova
Slobodarska stranka platila redarstvene doušnike da im dostave
tajne dokumente s podatcima o političkim protivnicima doveli su do
sve šire istrage čelnih dužnosnika stranke, uključujući i samog
Haidera. Tijekom listopadskih izbora, stranka je doživjela najveći
izborni poraz od 1986. godine. A početkom ovoga mjeseca, premoreni
ministar za infrastrukture postao je treći od šest članova kabineta
Slobodarske stranke koji je dao otkaz, tvrdeći kako su 'njegove
baterije prazne'.
Ponestaje li Haiderovoj Slobodarskoj stranci energije?
Na vrhuncu svoje moći, stranka je u veljači oformila koalicijsku
vladu s konzervativnom narodnom strankom, nakon što je osvojila
više od četvrtine glasova na državnim izborima. Reagirajući na ovo,
14 partnera Austrije u EU-u zamrznulo je diplomatske odnošaje s
Bečom. SAD je nametnuo politiku selektivnih odnošaja,
kontaktirajući s austrijskm dužnosnicima samo kada je to bilo u
interesu Washingtona.
Dok se raspravljalo o normalizaciji odnošaja, potkraj ljeta
pojavili su se navodi kako je Slobodarska stranka sustavno
špijunirala svoje protivnike dolazeći do tajnih policijskih
dosjea.
Aferu nazivaju 'austrijskim Watergateom'. Ipak, ovo Haidera nije
zaustavilo da krene u protunavalu koja zemlju drži u napetosti.
Prošloga tjedna političar, koji je poznat po tome što je hvalio
austrijsko nacističko razdoblje, kazao je kako će poduprijeti nove
izbore, potičući mišljenja kako bi mogao pokušati svrgnuti vladu
povlačeći svoju stranku iz vladajuće koalicije. Političke je
promatrače još jednom iznenadio kada je sazvao poseban stranački
kongres, koji bi trebao biti održan sutra, u Koruškoj (...) čiji je
Haider guverner.
Haider je za jedan tjedni časopis izjavio kako je 'sve otvoreno' i
da 'posebne okolnosti zahtijevaju posebne reakcije.' Časopis je
ovo interpretirao da će Haider, koji se je sa nacionalne političke
pozornice povukao u svibnju, kongres iskoristiti kako bi otpočeo
'pohod na Beč'- prvi korak prema njegovom konačnom cilju - mjestu
kancelara. Ipak, u nedjeljnom je talk- showu Haider kazao kako
namjerava ostati u Koruškoj, dodajući, međutim, kako sebe vidi kao
'cement' koji koaliciju drži na okupu.
'Moglo bi doći do iznenađenja', kazao je politički znanstvenik
Sveučilišta u Innsbruscku, Anton Pelinka, govoreći o sastanku
Slobodarske stanke. 'No ako se bavimo spekulacijama, igramo
njegovu igru.'
Pelinka tvrdi kako Haider koristi element nesigurnosti kako bi
odvratio pozornost s drugih poteškoća Slobodarske stranke. Iako
Haider više nije službeni čelnik stranke, u Beču ne postoji sumnja
kako on još uvijek kontrolira stranku iz svoje regionalne baze u
Koruškoj.
Haiderova politička osmrtnica u prošlosti je pisana već mnogo puta.
No vješti populist naučio je preokrenuti ono što se čini porazima u
pobjede. 'Uvijek sam upozoravao na to da ga se ne treba
podcjenjivati', kazao je Armin Thurnher, urednik bečkog tjednika
'Falter'. 'Već je bio na dnu i uskrsnuo u veoma kratko vrijeme.
Vjerujem kako Haideru neće doći kraj još jako dugo.'
Kako su navodi o tzv. 'špijunskoj aferi' postajali sve ozbiljniji,
Haider je ljutito objašnjavao kako se radi o proizvodu 'bolesnih
umova nekolicine novinara' tvrdeći kako je upravo on 'političar
kojeg u Austriji najviše špijuniraju'. Još jedan dužnosnik
Slobodarske stranke optužio je istražitelje da koriste metode koje
podsjećaju na Gestapo.
Skandal koji okružuje Slobodarsku stranku potaknut je navodima
Josefa Kleindiensta, nekoć člana užeg Haiderova kruga, bivšeg
policajca. U listopadu je Kleindienst objavio knjigu s naslovom
'Priznajem', u kojoj opisuje načine na koje je Slobodarska stranka
koristila svoje simpatizere u policiji kako bi kupila potencijalno
štetne informacije glede političkih protivnika.
Tužitelji su pokrenuli istrage protiv Haidera kao i drugih viših
članova stranke, uključujući i Ministra pravosuđa, Dietera
Bohmdorfera. U inače pozitivnom izvješću o Austriji koji je utrlo
put za normalizaciju odnošaja zemalja EU-a s tom zemljom, ministar
pravosuđa istaknut je zbog pristranosti.
Iako je nametanje sada ukinutih sankcija često osuđivano, i u
Austriji i u inozemstvu, politički znanstvenik Pelinka tvrdi kako
su one 'imale veoma jakog utjecaja na Austriju, jer je EU pojasnila
kako se , unatoč njihovom ukidanju, Slobodarska stanka ne smatra
prihvatljivom europskom strankom.'
Kako bi se pokazalo da Austrija nije ekstremistička zemlja, Beč je
konačno izradio planove s ciljem davanja kompenzacije ljudima koji
su radili kao robovi u nacističkoj Austriji, a počelo se s
rješavanjem i drugih prijepornih pitanja.
Zemlje EU-a ukinule su sankcije nametnute Beču u rujnu, a SAD je
normalizirao svoje odnošaje prošloga tjedna. Ipak, Pelinka tvrdi
kako EU sada treba osmisliti jasnu proceduru za ekstremističke
stranke.
Čak i bez 'špijunske afere', Slobodarska stanka suočena je s
preprekama: dvoji teški područni izbori u skorim mjesecima kao i
podijeljenim stajalištima u parlamentu glede proračuna, koji bi
mogao razoriti krhku koaliciju s Narodnom strankom jednom
zauvijek", piše Lucian Kim.