HR-VLADA-GOSPODARSTVO-CILJEVI-Vlada PROJEKCIJE PRORAČUNA ZA IDUĆE TRI GODINE I OKVIRNA STRATEGIJA PROJEKCIJE PRORAČUNA ZA IDUĆE TRI GODINE I OKVIRNA STRATEGIJA RAZVITKA Gospodarski rast od 3 posto u idućoj godini do 5 posto 2004.,
smanjenje državne potrošnje i otvaranje 60.000 novih radnih mjesta, osnovni su ciljevi koje je Vlada sebi stavila u zadaću u okvirnoj strategiji razvoja i stabilnosti hrvatskog gospodarstva i proračunskim projekcijama za iduće tri godine. Vlada je odlučila radikalno smanjiti javnu potrošnju i time poboljšati osnovne pretpostavke za brži rast, zapisano je u dokumentima koje je Vlada, zajedno s prijedlogom proračuna za iduću godinu, uputila na raspravu u Sabor. Državna je potrošnja u odnosu na mogućnosti prevelika. Ako se ne smanji udio potrošnje u bruto domaćem proizvodu za oko 10 postotnih poena u iduće tri godine nećemo biti u stanju podići stopu gospodarskog rasta, upozorava ministar financija Mato Crkvenac. Stoga je u Vladine ciljeve zacrtan i onaj o smanjenju udjela rashoda državnog proračuna u BDP-u sa 34 posto koliko je iznosio u 1999. na 24 posto koliko bi trebao iznositi 2003. Smanjenje javne potrošnje poboljšalo bi osnovne pretpostavke za brži rast, a to su štednja i akumulacija. Dinamičniji rast dodatno bi trebali poboljšati i intenziviranje privatizacije (u koju bi
PROJEKCIJE PRORAČUNA ZA IDUĆE TRI GODINE I OKVIRNA STRATEGIJA
RAZVITKA
Gospodarski rast od 3 posto u idućoj godini do 5 posto 2004.,
smanjenje državne potrošnje i otvaranje 60.000 novih radnih
mjesta, osnovni su ciljevi koje je Vlada sebi stavila u zadaću u
okvirnoj strategiji razvoja i stabilnosti hrvatskog gospodarstva i
proračunskim projekcijama za iduće tri godine.
Vlada je odlučila radikalno smanjiti javnu potrošnju i time
poboljšati osnovne pretpostavke za brži rast, zapisano je u
dokumentima koje je Vlada, zajedno s prijedlogom proračuna za iduću
godinu, uputila na raspravu u Sabor.
Državna je potrošnja u odnosu na mogućnosti prevelika. Ako se ne
smanji udio potrošnje u bruto domaćem proizvodu za oko 10 postotnih
poena u iduće tri godine nećemo biti u stanju podići stopu
gospodarskog rasta, upozorava ministar financija Mato Crkvenac.
Stoga je u Vladine ciljeve zacrtan i onaj o smanjenju udjela rashoda
državnog proračuna u BDP-u sa 34 posto koliko je iznosio u 1999. na
24 posto koliko bi trebao iznositi 2003.
Smanjenje javne potrošnje poboljšalo bi osnovne pretpostavke za
brži rast, a to su štednja i akumulacija. Dinamičniji rast dodatno
bi trebali poboljšati i intenziviranje privatizacije (u koju bi
trebali ući i INA, HEP, brodogradilišta), stimuliranje stranih
direktnih investicija (koje bi godišnje mogle dosegnuti 750 do 800
milijuna dolara), te približavanje Hrvatske euroatlanskim i drugim
integracijama. A povećanje konkurentnosti trebalo bi realizirati
višegodišnjim rastom plaća manjim od rasta proizvodnosti.
Konkretno to u trogodišnjim projekcijama proračuna znači
zadržavanje mase plaća korisnika proračuna na nominalno istoj
razini. To pak znači da plaće u državnom sektoru mogu rasti jedino
pod pretpostavkom racionalizacije broja zaposlenih. Vlada stoga u
sklopu cjelovite i složene reforme javnog sektora najavljuje i
privatizaciju određenih sporednih usluga u javnom sektoru (npr.
čišćenja i održavanja), program kreditiranja malog i srednjeg
poduzetništva za višak zaposlenih u javnom sektoru, plan
umirovljenja, otpremnina i prekvalifikacija.
S druge strane prioritet je povećanje zaposlenosti. Vlada
prognozira da će se trend preokrenuti već u idućoj godini. Za
razliku od ove godine u kojoj je prognoziran pad ukupno zaposlenih
za 2,3 posto, Vlada predviđa povećanje zaposlenosti za 1 posto u
idućoj godini, u 2002. za 1,5 posto i 2003. za 2 posto godišnje. Do
2003. predviđa se otvoriti 60.000 novih radnih mjesta, a godinu
kasnije još 35.000. Stoga bi se već sredinom siječnja iduće godine
trebala izraditi "Politika i program intenzivnijeg zapošljavanja
tijekom razdoblja 2001.-2004.". Već sada poznata su područja
kojima Vlada pritom misli dati prioritet - 30-ak velikih poduzeća
koja mogu biti "lokomotive razvoja", poticanje malog i srednjeg
poudzetništva, turizma i usluga, poljoprivredno-prehrambenog,
šumsko-drvnog, tekstilnog kompleksa i sl.
U okvirnoj Vladinoj strategiji uz ostalo su zacrtani i planovi
bržeg rasta izvoza (oko 8,5 posto godišnje) od uvoza (oko 7 posto),
smanjenje deficita tekućeg računa platne bilace i njegov pad u BDP-
u sa 7,3 posto u prošloj godini na oko 4 posto u 2003., stabilnost
tečaja kune prema dolaru i sl. Zacrtana je i niska stopa inflacije,
s prognozom rasta cijena na malo iduće godine od 5 posto, a nakon
toga smanjenja na 3,5, odnosno 3 posto. Kalkulacija o 5-postotnoj
inflaciji u idućoj godini objašnjena je "usklađivanjem cijena
električne energije u sklopu procesa privatizacije HEP-a", iz čega
bi se moglo iščitati novo poskupljenje struje u idućoj godini.
Veliku pozornost Vlada kani posvetiti sređivanju stanja u
mirovinskom i zdravstvenom fondu i nužnim reformama tih fondova.
Analize, naime, pokazuju da su upravo ti fondovi posljednjih godina
bili generatori rasta javne potrošnje. O tome svjedoči i podatak da
se udio proračunskih transfera samo u mirovinski fond u prihodima
toga fonda popeo s 1 posto u 1994. na preko 33 posto u 1999.
Vlada stoga ističe da s uvođenjem drugog stupa mirovinske reforme
treba početi u siječnju 2002. bez odgađanja. Pritom će se iz
proračuna morati pokriti tranzicijski trošak koji će u 2002.
iznositi 2,5 milijardi kuna. Vlada pritom najavljuje da će se
tranzicijski trošak barem u početnim godinama gotovo u potpunosti
pokriti izdvanjem državnih obveznica, odnosno zaduženjem na
domaćem tržištu kapitala.
Uz fondove i sustavnu reformu zapošljavanja i plaća u javnom
sektoru, kao prioritetna područja fiskalnih reformi u iduće tri
godine Vlada navodi i dogradnju poreznog sustava, daljnje
snižavanje poreznog rasterećenja koje je potrebno provesti bržim
snižavanjem doprinosa za socijalno osiguranje, fiskalnu
decentralizaciju, uspostavu državne riznice i sl.
Fiskalne projekcije proračuna za iduće tri godine znače
zadržavanje rashodne strane na nominalno gotovo istoj razini,
odnosno njegovo realno smanjenje. Prema priloženim tabelama,
predviđa se da rashodi proračuna iduće godine iznose 50,855
milijardi, godinu poslije, odnosno 2002. iznosili bi nešto više -
52,477 milijarde, dok bi 2003. bili 50,945 milijardi kuna.
Pritom treba imati na umu i neke nove rashodne kategorije
proračuna, od povećanja broja korisnika dječjeg doplatka, za što u
idućoj godini treba povećati transfere za oko 800 milijuna kuna,
vraćanje duga umirovljenicima, što će idućih godina proračun
opteretiti za oko 2,2 milijarde kuna godišnje, dok 2002. obilježava
i tranzicijski trošak mirovinske reforme.