ZAGREB, 8. studenoga (Hina) - Ustavni sud ukinuo je danas nekoliko odredbi Zakona o izvlaštenju, ustvrdivši kako su suprotne Europskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava, jer neosiguravaju neovisnu sudsku kontrolu odluka upravnih
tijela.
ZAGREB, 8. studenoga (Hina) - Ustavni sud ukinuo je danas nekoliko
odredbi Zakona o izvlaštenju, ustvrdivši kako su suprotne
Europskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava, jer neosiguravaju
neovisnu sudsku kontrolu odluka upravnih tijela.#L#
Konvencija dopušta da o nekom građanskom pravu odlučuje upravno
tijelo koje nije neovisno, ali samo ako je predviđena naknadna
kontrola neovisnog sudskog tijela s punom nadležnošću, što nije
slučaj sa Upravnim sudom Hrvatske.
Naime, po Zakonu o izvlaštenju, odluke o oduzimanju i naknadi za
oduzetu imovinu donosi nadležno upravno tijelo, no, na te je odluke
moguće pokrenuti samo upravni spor na Upravnom sudu, ali ne i
zatražiti sudsku zaštitu izvan upravnog spora. Takvo rješenje bi
odgovaralo Konvenciji kada bi Upravni sud bio sud pune nadležnosti.
No, po ocijeni ustavnih sudaca, on to nije jer ne utvrđuje činjenice
i ne izvodi dokaze samostalno, te neosigurava pravo na usmenu javnu
raspravu kada to stranka u postupku zatraži.
Stoga su suci ukinuli osporene odredbe koje prestaju važiti
posljednjeg dana 2001. Do tada bi zakonodavac trebao odlučiti hoće
li Upravni sud postati sud s punom nadležnošću ili će neki drugi sud
kontrolirati zakonitost odluka o izvlaštenju upravnih tijela i
Upravnog suda.
Ustavni je sud odbacio i prijedlog za ocjenom ustavnosti odredbe
Zakona o telekomunikacijama kojom se HRT-u zabranjuje emitiranje
teletrgovine, odnosno televizijske prodaje proizvoda.
Predlagatelj, zagrebačka tvrtka BiV, tvrdi da osporena odredba
ograničava poduzetnička prava, uvodi monopoli u korist lokalnih TV
postaja, te ograničava slobodu izbora medija preko kojeg bi
prodavala svoje proizvode.
Ustavni su suci ocijenili da "BiV" nije u nejednakom položaju na
tržištu jer ima mogućnost teletrgovine na televizijama kojima
koncesija dozvoljava takav oblik reklamiranja i prodaje
proizvoda.
(Hina) so so