ZAGREB, 3. studenoga (Hina) - Pred saborsku raspravu o Prijedlogu ustavnih promjena koja je najavljena za 8. studenoga, HSLS će vjerojatno podnijeti amandman kojega će podržati i HSP. Naime, HSLS ne može prihvatiti ovlasti koje
Predsjednik Republike dobiva u raspuštanju Sabora. U tome ih u potpunosti podržava i HSP. Što se tiče druge sporne odredbe - nadzora nad obavještajnim službama - predsjednik Mesić je bliži opciji da se to pitanje uredi zakonom, a ne Ustavom. Stoga je moguće da se u dogovoru s Vladom i na tu odredbu podnese amandman. Predsjednik i dalje smatra da mu, politički gledano, pripada pravo operativnog nadzora nad cijelim obavještajnim sustavom.
ZAGREB, 3. studenoga (Hina) - Pred saborsku raspravu o Prijedlogu
ustavnih promjena koja je najavljena za 8. studenoga, HSLS će
vjerojatno podnijeti amandman kojega će podržati i HSP. Naime, HSLS
ne može prihvatiti ovlasti koje Predsjednik Republike dobiva u
raspuštanju Sabora. U tome ih u potpunosti podržava i HSP.
Što se tiče druge sporne odredbe - nadzora nad obavještajnim
službama - predsjednik Mesić je bliži opciji da se to pitanje uredi
zakonom, a ne Ustavom. Stoga je moguće da se u dogovoru s Vladom i na
tu odredbu podnese amandman. Predsjednik i dalje smatra da mu,
politički gledano, pripada pravo operativnog nadzora nad cijelim
obavještajnim sustavom.#L#
Zastupnica HSLS-a Dorica Nikolić naglasila je u izjavi za Hinu da
HSLS ne odustaje od zahtjeva da se briše sporni članak 104. U HSLS-u
smatraju da taj članak predsjedniku države, na prelasku u
parlamentarni sustav i dalje ostavlja ovlasti polupredsjedničkog
sustava.
"Trudimo se da idemo u parlamentarni sustav u kome Vlada odgovara
isključivo parlamentu, a ne više predsjedniku države. Ako su Vlada
i premijer odgovorni parlamentu, ne može se onda Predsjedniku dati
bezuvjetno diskreciono pravo raspuštanja parlamenta, nego to mora
biti određeno pod točnim uvjetima", objasnila je Nikolić glavni
zahtjev HSLS-a.
Uvjeti pod kojima bi šef države mogao raspustiti parlament, a na
kojima HSLS inzistira, određeni su drugim člancima (109b. i 113.),
napomenula je Nikolić, ponovivši da članak 104. treba brisati, jer
je to, naglasila je, "relikt polupredsjedničkog sustava".
S njom se u potpunosti slaže predsjednik HSP-a Ante Đapić, koji je
najavio da će podržati HSLS-ov amandman. Đapić ističe da su ustavne
promjene spuštene na dnevnu politiku, i "na način nedostojan razine
Sabora". Po njegovom mišljenju nastoje se zadovoljiti svi apetiti,
i sve taštine unutar vladajuće "šestorice", što ustavne promjene
čini duboko personaliziranim.
"Taštine, sukobi i interesi prelamaju se između premijera,
predsjednika države i Dražena Budiše, dok se predsjednik Sabora
mudro ponaša stojeći po strani", kaže Đapić.
Tvrdi da su ustavne promjene već donijele "bućkuriš" - niti
polupredsjednički, niti kancelarski, a najmanje parlamentarni
sustav.
Đapić vjeruje da je za takvo stanje glavni krivac SDP - jer, kaže,
kreira takav Ustav kojim pokušava zaštiti Vladu, odnosno
spriječiti stvaranje nove većine u parlamentu. "Ne pristajemo na
riješenje po kome, ako pada Vlada, pada i Sabor", kaže Đapić.
Pravaši zbog tog pitanja još ne znaju hoće li glasovati za ustavne
promjene, iako je u Prijedlog uvršten njihov uvjet - da se građanima
ostavi mogućnost da se obvezujućim referendumom izjasne o bilo
kojem pitanju, ukoliko se prikupi 10 posto potpisa (oko 350.000
građana).
"To je sada jedini zaštitni mehanizam kojim se kontrolira ponašanje
Vlade i predsjednika države", mišljenja je Đapić. Najavio je da bi
HSP mogao pozvati građane da referendumom odluče hoće li se
Hrvatskom državnom Saboru mijenjati ime. Podsjeća da je HSP prije
dvije godine, kada se raspravljalo o planu povratka Srba, u samo dva
tjedna prikupio 312.000 potpisa građana.
Amandmane koje najavlju HSLS i HSP predsjednik Odbora za Ustav,
Poslovnik i politički sustav Mato Arlović (SDP), koji je sada u
funkciji predlagatelja ustavnih promjena, nije mogao komentirati.
Odbor će se, rekao je Arlović, ako se stranke odluče na amandmane,
očitovati o njima prije rasprave u Zastupničkom domu.
Što se tiče amandmana koji bi mogao doći i od Predsjednika
Republike, a koji se odnosi na nadzor nad obavještajnim službama,
predsjednik ga u svakom slučaju neće uputiti sam, već u dogovoru s
Vladom.
Kako je Hini izjavio Predsjednikov savjetnik za unutarnju politiku
Igor Dekanić, predsjednik Mesić nema ništa ni protiv postojećeg
riješenja u Prijedlogu ustavnih promjena (predsjednik države
nadzire vojne sigurnosne službe), međutim, bliži je opciji da se to
pitanje uredi zakonom o nacionalnoj sigurnosti koji je pred
dovršetkom.
Na pitanje, ostaje li Mesić pri zahtjevu da u predsjedničke ovlasti
spada imenovanje šefa Ureda za nacionalnu sigurnost (UNS), preko
kojeg bi imao nadzor nad svom obavještajnom zajednicom, Dekanić je
uzvratio da se radi "o prevelikom detalju" koji će biti riješen
zakonom.
Politički gledano, odgovorio je, u Vladine ovlasti spada
operativno vođenje obavještajnog sustava, parlamentu pripada
zakonodavni nadzor, a predsjedniku države pravo operativnog
nadzora nad cijelim sustavom, zaključio je Dekanić.
(Hina) Danica Juričić sšh