FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

KADA PREDSJEDNIK DRŽAVE MOŽE RASPUSTITI PARLAMENT? - ANALIZA

ZAGREB, 21. listopada (Hina) - Predloženim ustavnim promjenama kao jedno od važnijih pitanja nametnulo se u kojim okolnostima hrvatski predsjednik može raspustiti parlament.
ZAGREB, 21. listopada (Hina) - Predloženim ustavnim promjenama kao jedno od važnijih pitanja nametnulo se u kojim okolnostima hrvatski predsjednik može raspustiti parlament.#L# Za razliku od utvrđenog Nacrta ustavnih promjena, važeće ustavne odredbe precizno navode preduvjete koji se moraju ispuniti da bi predsjednik države mogao posegnuti za tom ovlasti, a za što se u svojim primjedbama na Nacrt zauzima i hrvatski predsjednik Stjepan Mesić. Ustav Republike Hrvatske, za koji se u prosincu navršava deset godina od njegova donošenja, propisuje da Predsjednik može raspustiti Zastupnički dom u slučaju kada se izglasa nepovjerenje Vladi ili kada u roku od mjesec dana (Zastupnički dom) ne prihvati državni proračun. Utvrđeni Nacrt ustavnih promjena, kojega je Zastupničkom domu podnio Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav, ne spominje okolnosti pod kojima se može raspustiti parlament, već samo navodi da to Predsjednik može učiniti na prijedlog Vlade i uz supotpis premijera, a nakon savjetovanja s predstavnicima parlamentarnih klubova zastupnika. Odbor je predvidio i alternativu tom rješenju, u kojoj se navodi da Predsjednik može raspustiti parlament u slučaju kada se ne može u skladu s Ustavom riješiti parlamentarna ili kriza Vlade. Naravno, i za to je potreban prijedlog Vlade i supotpis premijera te savjetovanje s predstavnicima klubova zastupnika. Na tu je alternativu bilo puno primjedbi i iz stranaka vladajuće koalicije i iz oporbe. Isticano je kako se time slabi uloga Sabora, a jača Vladina pozicija. Nakon toga premijer Račan je izjavio da Vlada neće inzistirati na unošenju takve odredbe u Ustav. Hrvatski predsjednik Stjepan Mesić u svojim primjedbama na predloženi Nacrt ustavnih promjena zauzeo se za postojeća ustavna rješenja u vezi s raspuštanjem parlamenta. Predloženom Nacrtu ustavnih promjena vrlo je slično rješenje iz francuskog Ustava, koje kaže da predsjednik države može raspustiti parlament nakon savjetovanja s premijerom i predsjednikom parlamenta, ali se ne navode uvjeti koji bi se trebali ispuniti da bi predsjednik mogao posegnuti za tom ovlasti. U Sloveniji predsjednik države parlament može raspustiti u dva slučaja - kada se u parlamentu ne može izabrati premijer, te kada je Vladi izglasano nepovjerenje. Takvo rješenje predviđa i njemački ustav. Važno pitanje koje su ustavne promjene potaknule jest i problem izvornih ovlasti predsjednika države. Ono ja pak u izravnoj vezi s načinom izbora, odnosno bira li se predsjednik na neposrednim izborima ili u parlamentu. U Njemačkoj, gdje se predsjednik bira u parlamentu, za većinu predsjednikovih akata potreban je supotpis kancelara ili nadležnog ministra da bi bili valjani. Njemački je slučaj zanimljiv i zbog toga što vrhovni zapovjednik vojske, kao što je to slučaj u većini zemalja, nije predsjednik države, već ministar obrane. (Hina) im/sšh vl

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙