ZAGREB, 26. listopada (Hina) - Slijedom medijskih napisa da je Odbor za unutranju politiku i nacionalnu sigurnost odbio Vladin Prijedlog zakona o policiji, a što je danas opovrgnuo i MUP, donosimo zaključke toga Odbora sa sjednice
održane 24. listopada, a kojima se zakonski tekst prihvaća, dok se primjedbe iz rasprave upućuju Vladi koja bi ih do drugog saborskog čitanja trebala uvrstiti u konačni zakonski tekst.
ZAGREB, 26. listopada (Hina) - Slijedom medijskih napisa da je
Odbor za unutranju politiku i nacionalnu sigurnost odbio Vladin
Prijedlog zakona o policiji, a što je danas opovrgnuo i MUP,
donosimo zaključke toga Odbora sa sjednice održane 24. listopada, a
kojima se zakonski tekst prihvaća, dok se primjedbe iz rasprave
upućuju Vladi koja bi ih do drugog saborskog čitanja trebala
uvrstiti u konačni zakonski tekst.#L#
Kao glavnu zamjerku na predloženi tekst Odbor je naveo
izostavljanje odredbe o mogućnosti parlamentarnog nadzora na radom
Ministarstva unutarnjih poslova. Odbor stoga predlaže da se u
prijedlog ugrade odredbe po kojima bi MUP tom Odboru podnosio
jednogodišnje ili šestomjesečno izvješće o svom radu. Time bi se,
drže u Odboru, zaokružio parlamentarni nadzor nad radom policije,
jer taj Odbor sada nadzire samo rad SZUP-a i sustava civilne
zaštite.
Prema predloženom tekstu za provođenje novoga zakona ministar
unutarnjih poslova trebao bi donijeti 14 pravilnika i sedam drugih
pratećih propisa kojima bi se detaljnije uredilo pojedine ovlasti,
a i Vlada bi trebala donijeti nekoliko uredbi.
Odbor predlaže da se ti podzakonski akti svedu na što manji broj, te
da se određena pitanja reguliraju zakonom. Također predlaže da se i
ovlasti policije u što većem broju nađu u zakonskom tekstu.
Odbor smatra da bi ministar morao zatražiti njihovo mišljenje
prilikom imenovanja pomoćnika ministra, odnosno ravnatelja
ravnateljstva policije. Prigovara da u zakonu nije razrađen
unutarnji nadzor, ističući potrebu određivanja tijela ili osobe
koja bi provjeravala prijave protiv policijskih službenika.
Odbor podržava namjeru Vlade da se tim zakonom depolitizira
policija, a podržava i decentralizaciju kroz policijske postaje.
Podržana je i promjena policijskih nazivlja, kojom se umjesto
"redarstvo" uvodi "policija i policijski službenik".
No, Odbor nužnim drži razjasniti, da li bi posebna policijska
postrojba trebala biti stalna ili bi se osnivala prema potrebi.
Naime, u zakonskom se tekstu predlaže da Vlada na prijedlog
ministra može osnovati posebnu policijsku postrojbu, koja bi za
obavljanje određenih policijskih zadaća (borba protiv
organiziranog kriminala, antiterorizam i sl.) djelovala u cijeloj
državi.
Članak 23., kojim policija može privoditi vojne osobe, Odbor drži
da ne spada u materiju zakona, te bi ga trebalo brisati. Također bi
trebalo precizno utvrditi koje državno tijelo, osim suda, može
izdati pisani nalog za uhićenje, odrediti mjesto gdje se uhićena
osoba može dovesti, te utvrditi ovlasti policije za uhićenje bez
naloga. Odbor drži da nije utvrđen trenutak kada policajac mora
upoznati uhićenika s razlozima uhićenja, te rok do kojega može
trajati ograničenje kretanja.
Također nije razjašnjeno ni što se događa sa sredstvima dobivenim
od prodaje privremeno oduzetih predmeta, niti su određeni uvjeti
kada se privremeno oduzeti predmet može prodati, drže u Odboru.
Odredbe o uvjetima za primanje u policijsku službu trebalo bi
razraditi, drže u Odboru, ističući da javni natječaj treba biti
temelj za primanje u policijsku službu, ne samo policijskih
službenika, nego i nekih dužnosnika.
Što se tiče ograničenja prava na štrajk policajaca, Odbor traži
službeno tumačenje odredbi Zakona o radu, koje se na to odonese, te
da li su ta ograničenja ustavno osnovana. Odbor također smatra da bi
u prijedlogu trebalo detaljnije odrediti što se smatra pod
nedoličnim ponašanjem policajca u i izvan službe. Budući se
prijedlogom zabranjuje policajcima samostalna gospodarska
djelatnost izvan redovitog radnog vremena, a ministar to može
iznimno odobriti, Odbor smatra da je to u koliziji, te da treba
preciznije odrediti koje su to djelatnosti i način njihovog
obavljanja.
(Hina) nz/tr sšh