ZAGREB, 22. listopada (Hina) - U završnicu američke predsjedničke utrke, koja će se najintenzivnije voditi danonoćnim reklamama na nacionalnim i lokalnim televizijskim i radio stanicama, potpredsjednik Al Gore i teksaški guverner
George Bush ulaze s oko 80 milijuna dolara na računima svojih kampanja.
ZAGREB, 22. listopada (Hina) - U završnicu američke predsjedničke
utrke, koja će se najintenzivnije voditi danonoćnim reklamama na
nacionalnim i lokalnim televizijskim i radio stanicama,
potpredsjednik Al Gore i teksaški guverner George Bush ulaze s oko
80 milijuna dolara na računima svojih kampanja.#L#
Iako, po podacima Savezne izborne komisije, Gore raspolaže s nešto
više od 41 milijun dolara, a Bush s nešto više od 35 milijuna dolara,
financijsku prevagu Teksašaninu nosi stranačka izborna
mašinerija, koja za razliku od protivničke Demokratske stranke Al
Gorea, može u posljednja dva tjedna kampanje uliti 54 milijuna
dolara.
Sama Demokratska stranka raspolaže s oko 23 milijuna dolara. Značaj
stranačke blagajne tim je veći jer izborni zakoni ograničavaju
predsjedničke kandidate na trošenje maksimalno 67 milijuna dolara
iz sredstava vlastitog izbornog stožera.
Iznos kojeg stranke mogu potroštiti na 'indirektnu' potporu
predsjedničkih kandidata reklamiranjem njihovih stajališta nije
ograničen i stoga velikom brzinom raste od jednog izbornog ciklusa
do drugog.
Procjenjuje se da bi predizborni rat reklamama mogao ove godine
odnijeti i do vrtoglavih 200 milijuna dolara do 7. studenoga kada
Amerikanci izlaze na predsjedničke izbore.
Na tržištima koja pokrivaju velike dijelove biračkog tijela, poput
Kalifornije i Floride, stranke u posljednjim danima planiraju
trošiti i više od milijun dolara tjedno na političke poruke i
reklame.
Rat spotovima u punom je jeku i dokoni promatrači izračunali su da
su njihove najveće žrtve posljednjih mjeseci stanovnici
Philadelphije u kojoj je emitirano više od šest tisuća spotova od
početka lipnja.
George Bush je osoba koja je za interese bogataša i velikih
korporacija pripravna zanemariti interese 'običnih' Amerikanaca i
njihova okoliša tako da najvećim industrijama-zagađivačima
dozvoli da sami reguliraju svoje obveze prema prirodi - osnova je
velikog broja poruka kojima Demokrati bombardiraju Amerikance.
Ako želite nekoga tko će protratiti sav proračunski višak i
pretočiti ga u bujanje ionako prenapuhane državne administracije
glasajte za Al Gorea, uzvraćaju Republikanci.
Ipak, za razliku od prethodne predsjedničke kampanje u 1996. godini
u kojoj su neka od najvažnijih pitanja bila moralne kvalitete Billa
Clintona i visoka dob Boba Dolea, u ovoj se utrci dvojica glavnih
protukandidata i njihovi tabori drže problema koji istinski utječu
na živote glasača.
Po istraživanju američkog centra "Brennan" Bush i njegova stranka
samo na televizijske reklame potrošili su do početka listopada 47
milijuna dolara, dok su Gore i Demokratska stranka potrošili 42
milijuna dolara.
U proteklom izbornom ciklusu u kojem je u 1996. biran američki
predsjednik, svi članovi Predstavničkog doma Kongresa te guverneri
saveznih država potrošeno je u utrkama više od milijardu i pol
dolara.
U rat reklamama posljednjih tjedana uključuju se i najutjecajnije
američke interesne udruge poput Organizacije za planiranje
obitelji koja tradicionalno podupire kandidate Demokratske
stranke ili pak Udruge proizvođača oružja vjerne Republikanskoj
stranci. Takve udruge planiraju u završnicu kampanje u vlastite
televizijske spotove za promociju predsjedničkih kandidata
utrošiti više desetaka milijuna dolara.
Dva tjedna prije predsjedničkih izbora teksaški guverner Bush i
dalje održava, po većini anketa, minimalno vodstvo pred sadašnjim
američkim potpredsjednikom Al Goreom.
(Hina) ps maš