ES-ŠPANJOLSKA-TOLEDO-Politika TOLEDO - GRAD MUZEJ I SPOMENIK SVJETSKE BAŠTINE piše: Renata Tomašević, posebna izvjestiteljica Hine iz ToledaTOLEDO, 5. listopada (Hina) - Zalijepljen na granitnoj ploči u oporom krajobrazu nove
Kastilje, opkoljen zidinama i zelenim vodama Taja, Toledo se oku posjetitelja otvara poput bajkovite slikovnice o kraljevima, princezama, vitezovima i crnim Maurima.
TOLEDO - GRAD MUZEJ I SPOMENIK SVJETSKE BAŠTINE
piše: Renata Tomašević, posebna izvjestiteljica Hine iz Toleda
TOLEDO, 5. listopada (Hina) - Zalijepljen na granitnoj ploči u
oporom krajobrazu nove Kastilje, opkoljen zidinama i zelenim
vodama Taja, Toledo se oku posjetitelja otvara poput bajkovite
slikovnice o kraljevima, princezama, vitezovima i crnim
Maurima.#L#
Danas grad muzej proglašen spomenikom svjetske baštine i pod
zaštitom UNESCO-a, Toledo unutar svojih bedema čuva umjetnička
bogatstva - plod koegzistencije muslimanske, židovske i kršćanske
kulture koje su se, bolje nego igdje drugdje u Srednjem vijeku,
ispoljile u jedinstvenim ljepotama.
Najprije rimska utvrda a zatim i prijestolnica vizigotskog
kraljevstva, Toledo je, čini se, bio predodređen da ponese sve
oznake kraljevskog grada. Arapi ga osvajaju 711. godine da bi ubrzo
preplavili gotovo cijeli Iberijski poluotok gdje su u "mračnom"
Srednjem vijeku održavali plamen antičke civilizacije.
Godine 1085. u doba Reconquiste (proces ponovnog osvajanja
kršćanskih teritorija) Toledo postaje sjedište kraljevstva
Kastilje i Leona, prijestolnica Španjolske od 1516., te vjersko
sjedište od 1561. kad se dvor preselio u novosagrađeni Estorial.
U 13. stoljeću Toledo je intelektualna prijestolnica koja je svoje
vrhunce dosegla Prevodilačkom školom Alfonsa X. Mudrog, zaduženom
da sva dotad očuvana znanja prevede na kastiljski jezik u čemu su
sudjelovali židovski i arapski znanstvenici.
Uvođenjem institucije Inkvizicije 1480., pojavom kuge i rastom
cijena ubrzano pada prag vjerske tolerancije. Za Španjolsku
prijelomna 1492. u kojoj su katolički kraljevi (Ferdinand II.
Aragonski i Izabela I. Kastiljska) osvajanjem Granade zadali
smrtonosni udarac maurskoj vladavini, a svojim sponzorstvom
Kolumbovu otkriću Amerike označili novo doba Europe, Židovska je
zajednica prva platila danak novome dobu - progonom iz zemlje.
Toledo je do njihova izgona bio grad s najvećom židovskom
populacijom (12.000), a već u 14. stoljeću krenuli su progoni
(stravičan pokolj 1355.).
Nakon kršćanskog ujedinjenja zemlje u Toledu su i dalje djelovali
Mozarabes, kršćani koji su prethodnih stoljeća živjeli pod
Arapima. Njihovih je ruku djelo većina spomenika Toleda.
Posjedovali su specifičnu vještinu gradnje u kojoj su kršćanske
elemente ispreplitali arapskim motivima. Slijepe arkade većine
crkava poprimaju tako arabizirane oblike, tornjevi, četvrtasti i
ukrašeni, neodoljivo podsjećaju na minarete a u građevnom
materijalu prevladava opeka.
Boja žute opeke, tonovi okera, zemlje, pješčanika, karamele,
prevladavaju svim spomenicima Toleda, bilo da se radi o tvrđavi
Alcazar podignutoj nakon što su kršćani osvojili Toledo a čiji je
prvi upravitelj bio Cid nacionalni junak opjevan u prvom zapisanom
kastiljskom epu.
Zemljanim je bojama obojana i peterobrodna monumentalna katedrala
dragulj ljepote koji u svojoj sakristiji čuva djela velikih
majstora El Greca, Tiziana, Van Dycka i Goye. U crkvi sv. Tome čuva
se najpoznatije platno El Greca: Pokop grofa Orgaza. Kuća i muzej El
Greca svjedoče da je slikar sa Krete, školovan u Italiji, zadivljen
neponovljivom svjetlošću Toleda, izabrao upravo taj grad za svoj
dom.
Žute je boje i cjelokupni pejzaž nove Kastilje.
Slika požutjele suncem spržene, žedne zemlje zacjelo je posljednja
što su iz Kastilje ponijeli Židovi kada su stisnuta srca krajem 15.
stoljeća napuštali višestoljetni dom. U kratkovidnoj
isključivosti, zaslijepljeni bogatstvom novootkrivenih
prekomorskih zemalja kršćani su vjerovali da se lako mogu lišiti
kaste obrtnika i trgovaca.
Godine 1609., ne sluteći tragične posljedice svoje odluke odrezali
su i drugu granu svoga gospodarstva, protjerali su maursko
stanovništvo tradicionalno vezano za poljodjelstvo. Mauri su
bježali u sjevernu Afriku a Sefardi, španjolski Židovi u današnje
zemlje Magreba, u Tursku, a doprli su i do naših krajeva, gdje je
njihova najbrojnija zajednica bila ona u Bosni. Možda je pjesma
"Arboles lloran Por lluvia", melankolično sjećanje na suhu i strogu
Kastilju. Poznavali su je sarajevski Sefardi čije su starije
generacije još uvijek govorile jezikom ladino.
(Hina) rt dh