ZAGREB, 25. rujna (Hina) - Hrvatska brodogradnja neće, nakon četiri godine, biti teret državnog proračuna već jedan od osnovnih pokretača razvoja, najavio je ministar gospodarstva Goranko Fižulić predočujući Vladi mjere za sanaciju
pet hrvatskih brodogradilišta. A mjere koje je Vlada u četvrtak prihvatila za pulski Uljanik, riječki "3. maj", Kraljevicu, Brodosplit i Brodotrogir i odnose se na razdoblje do 2003., "teške" su 4,2 milijarde kuna. Od toga se najveći dio, 1,5 milijardi kuna, odnosi na subvencije brodogradnji u ovoj i iduće tri godine, tu je i otpis 490 milijuna kuna potraživanja proračuna iz prošle godine, oslobađanje od plaćanja 245 milijuna kuna doprinosa iz ove godine, izmirenje duga dionicama iz portfelja HFP-a, reprogram, odnosno novo zaduživanje uz državna jamstva za vraćanje starih kredita.
ZAGREB, 25. rujna (Hina) - Hrvatska brodogradnja neće, nakon četiri
godine, biti teret državnog proračuna već jedan od osnovnih
pokretača razvoja, najavio je ministar gospodarstva Goranko
Fižulić predočujući Vladi mjere za sanaciju pet hrvatskih
brodogradilišta. A mjere koje je Vlada u četvrtak prihvatila za
pulski Uljanik, riječki "3. maj", Kraljevicu, Brodosplit i
Brodotrogir i odnose se na razdoblje do 2003., "teške" su 4,2
milijarde kuna. Od toga se najveći dio, 1,5 milijardi kuna, odnosi
na subvencije brodogradnji u ovoj i iduće tri godine, tu je i otpis
490 milijuna kuna potraživanja proračuna iz prošle godine,
oslobađanje od plaćanja 245 milijuna kuna doprinosa iz ove godine,
izmirenje duga dionicama iz portfelja HFP-a, reprogram, odnosno
novo zaduživanje uz državna jamstva za vraćanje starih kredita.
#L#
Te bi mjere trebale voditi završetku sanacije koja u Uljaniku
završava sa zadnjim danom ovog mjeseca, a u ostala četiri
brodogradilišta sa posljednjim danom ove godine.
A sanacija je započela početkom 1996. i, kako navode autori
Izvješća o stanju brodogradnje, obuhvaćala je ranije stvorene
gubitke i obveze, dok su brodogradilišta u tekućem poslovanju
ostvarivala nove gubitke i obveze što je izazivalo potrebu za novim
sanacijama. Podatci iz Izvješća govore da je kumulirani gubitak pet
brodogradilišta na kraju prošle godine iznosio 5,3 milijarde kuna
bez efekata sanacije, a s efektima sanacije 348 milijuna kuna.
Sanacijskim je procesom pak sačuvano 10.800 radnih mjesta. To je
oko 40 posto predratnog broja (1990. bilo je zaposleno 25.000
radnika). No, u Izvješću se upozorava da je i sadašnji broj
zaposlenih prevelik, pa Vlada za zbrinjavanje viška od oko 1.040
radnika u idućoj godini predviđa izdvojiti 51 milijun kuna.
Mjere predviđaju i 1,56 milijardi kuna proračunskih subvencija u
ovoj i iduće tri godine. Samo u ovoj godini subvencije bi bile 357
milijuna kuna, dok bi se brodgradilištima otpisalo više od 730
milijuna proračunskih potraživanja (487 milijuna potraživanja iz
prošle godine i 245 milijuna kuna neplaćenih doprinosa u ovoj
godini).
Podatci za prvo polugodište ove godine pokazuju da se korekcijom za
subvencije i neplaćene doprinose poništava gubitak
brodogradilišta. Naime, račun dobiti i gubitaka za prvo
polugodište pokazuje da bi gubitak brodogradilišta iznosio 211
milijuna kuna, ili 10 posto ukupnog prihoda, no, da bi se korekcijom
iskazala minimalna dobit od 1 posto (27 milijuna kuna). Najbolja je
situacija u pulskom Uljaniku, koji bi i bez subvencija iskazao
dobit, no, u ostalim brodogradilištima postojao bi nepovoljan
odnos u bilanci, a neka bi i nadalje iskazivala gubitke.
Stoga su se između nekoliko varijanti rješenja - brzog pronalaženja
strateškog partnera, stečaja ili nastavka sanacije, autori
Izvješća i Vlada odlučili za dodatne sanacijske mjere za pojedina
brodogradilišta. Jer brzo, do kraja godine, nije moguće
pronalaženje strateškog partnera, a stečaj bi na kraju "jako skupo
koštao" državni proračun. Tako bi primjerice stečaj "3. maja" donio
tek oko 48 posto namirenja vjerovnika, izgubilo bi se 2.600 radnih
mjesta, a obzirom na kredite koji su pokriveni državnim jamstvima
proračun bi to koštalo oko 98 milijuna dolara.
Stoga Vladine odluke predviđaju da se u slučaju "3. maja" 190
milijuna kuna potraživanja bivše Jugobanke, poslove likvidacije
poslovanja koje su preuzele pojedine hrvatske banke, prenesu na
Državnu agenciju za sanaciju banaka (DAB), da se za obvezu prema
frankfurtskom LHB (prijeratni kredit od 62 milijuna kuna) zamjene
za dionice nekih tvrtki iz portfelja Hrvatskog fonda za
privatizaciju, da se otpiše 24 milijuna dolara kredita kojega je
proračun platio u veljači ove godine, a da se novim kreditom uz
državno jamstvo prolongira oko 35 milijuna dolara inozemnih
zajmova koji stižu na naplatu do kraja ove godine.
Brodosplitu, koji ima velikih teškoća u održavanju likvidnosti,
također bi se potraživanje bivše Jugobanke (54,4 milijuna kuna)
prenijelo na DAB, otpisao bi se kredit od 45,5 milijuna kuna koje je
to brodogradilište dobilo 1997. od Ministarstva gospodarstva, dok
se za kredite s državnim jamstvom (98 milijuna dolara) predlaže
prolongiranje i zamjena drugim kreditima s dospjećem za dvije, tri
godine, a za premoštenje nelikvidnosti odobreno mu je jamstvo za
kredit od 31,5 milijuna dolara.
Poseban je pak slučaj Brodotrogira, relativno dobrog
brodogradilišta, koje za stečaj kandidira zbog obveze povrata
avansa zbog raskida ugovora za novogradnju 202. Ta je obveza prema
Ali Shipping Corporation od početnih 15,5 narasla na oko 40
milijuna dolara. Autori izvješća predložili su, a Vlada se
suglasila s potrebom da se iskoristi navodna spremnost toga
vjerovnika za nagodbu, odnosno izgradnju brodova za istog
naručioca po nižoj cijeni, a što bi se kompenziralo iznosom od 137,6
milijuna kuna iz državnog proračuna u iduće tri godine. Ako bi se o
tome uspjela postići nagodba, stečaj Brodotrogira bi se mogao
izbjeći, kažu autori Izvješća.
Vladine mjere trebale bi doprinijeti da brodogradilišta, nakon
sanacije, budu jača i spremnija za nastup na tržištu. Pet hrvatskih
brodogradilišta trenutno u knjizi narudžbi imaju 35 brodova
ugovorenih za isporuku u 2002. (tri u 2003.). To je oko 45 posto
njihovih kapaciteta, ali uz komercijalne aktivnosti i očekivano
usvajanje programa gradnje za domaće brodare, brodograditelji
predviđaju da će uspjeti prodati slobodne kapacitete.
Sanacijom bi se, smatraju autori Izvješća, omogućilo pripremanje
privatizacije bez nervoze i brzopletosti. A privatizacija bi,
najavljuje se, mogla započeti u idućoj godini. Za pripremu tog
procesa već su angažirani inozemni revizori i konzultanti čije se
studije očekuju koncem listopada ove i početkom iduće godine.
(Hina) bn ds