FR-DE-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Društvo FRANCUSKA-LE MONDE OD 7.9.00.EUROPSKA UNIJA FRANCUSKALE MONDE7. IX. 2000.Europa u očekivanju Nice"Postoji li europski život nakon Nice? Odgovor je dakako potvrdan, ali nitko se
ne odvažvuje iznijeti predviđanja o tome kakav će on biti. Nešto više od tri mjeseca prije sjednice Europskog vijeća kojim će se završiti francusko predsjedanje, pregovori o reformama ustanova koje se smatraju uvjetom za proširenje Unije, u slijepoj su ulici, što je posvjedočio i susret u Evianu prošlog vikenda. Nijedna država članica nije još načinila ni najmanji korak koji bi ulijevao nadu u sretan završetak međuvladine konferencije. Francuski dužnosnici opetuju da ne žele 'loš sporazum' i ozbiljno počinju razmišljati kako nanovo pokrenuti europsku integraciju ako se sastanak u Nici završi neuspjehom.U čemu bi bio uspjeh? S francuskog je gledišta nužno da se petnaestorica slože oko triju točaka koje su ostavljene po strani na prethodnoj međuvladinoj konferenciji koja se završila ugovorom iz Amsterdama, t.j. oko sastava bruxelleskog povjerenstva (ograničen broj mjesta), proširenja glasovanja na kvalificiranu većinu (da bi se smanjila opasnost od veta s porastom broja članova)
FRANCUSKA
LE MONDE
7. IX. 2000.
Europa u očekivanju Nice
"Postoji li europski život nakon Nice? Odgovor je dakako potvrdan,
ali nitko se ne odvažvuje iznijeti predviđanja o tome kakav će on
biti. Nešto više od tri mjeseca prije sjednice Europskog vijeća
kojim će se završiti francusko predsjedanje, pregovori o reformama
ustanova koje se smatraju uvjetom za proširenje Unije, u slijepoj
su ulici, što je posvjedočio i susret u Evianu prošlog vikenda.
Nijedna država članica nije još načinila ni najmanji korak koji bi
ulijevao nadu u sretan završetak međuvladine konferencije.
Francuski dužnosnici opetuju da ne žele 'loš sporazum' i ozbiljno
počinju razmišljati kako nanovo pokrenuti europsku integraciju ako
se sastanak u Nici završi neuspjehom.
U čemu bi bio uspjeh? S francuskog je gledišta nužno da se
petnaestorica slože oko triju točaka koje su ostavljene po strani
na prethodnoj međuvladinoj konferenciji koja se završila ugovorom
iz Amsterdama, t.j. oko sastava bruxelleskog povjerenstva
(ograničen broj mjesta), proširenja glasovanja na kvalificiranu
većinu (da bi se smanjila opasnost od veta s porastom broja članova)
i uravnoteženja glasova u Vijeću (kako bi se bolje vodilo računa o
veličini pojedine države). Francuska je u dnevni red uvrstila
četvrtu institucijsku točku, 'pojačanu suradnju', tj. mogućnost da
neke zemlje članice idu dalje u integraciji. Ta je odredba
predviđena u Amsterdamskom ugovoru, ali ju prate takvi uvjeti da je
zapravo neprimjenjiva. Prema mišljenju Pariza, ti bi uvjeti,
naprotiv, morali biti dovoljno prilagodljivi kako države koje ne
žele napredovati u integraciji s petnaestoricom, ne bi mogle
blokirati čitav proces.
Pošto su dugo oklijevali da tu točku stave na dnevni red u Nici,
francuski su pregovarači od 'pojačane suradnje' načinili temeljni
kamen svoje strategije. Uspije li sadašnja međuvladina
konferencija, razdoblje nakon Nice moglo bi izgledati približno
ovako: sazvat će se nova međuvladina konferencija na zahtjev
Njemačke i njezinih pokrajina kako bi se utvrdila pravila
supsidijarnosti i točno odredile ovlasti različitih razina vlasti
(europske, državne, regionalne).
Kako god bilo, dvojba proširenje-produbljenje neće se riješiti;
pače će biti još oštrija u času kada prvi kandidati uđu u EU. Uz
opasnost da oslabi zbog sve različitijih interesa, EU će morati
preispitati svoje propise o radu kako bi prerasla u političku
zajednicu.
Tu bi mogla biti korisna 'pojačana suradnja'. Daleko od
konstitucijskih predodžba a la Joschka Fischer, one imaju
pragmatičnu važnost: europskim zemljama koje žele ići dalje u
integraciji u nekim pitanjima ili na nekim područjima, to se mora
omogućiti, a da ne ovise o zemljama koje nisu toliko poletne. U tim
bi se sektorskim suradnjama izdvojila manja skupina koju nazivaju
'pionirska skupina', 'prethodnica' ili 'čvrsta jezgra', a mogla bi
raditi na osnivanju novih specifičnih ustanova. Istodobno bi se
mogla voditi raspra o budućem europskom ustavu, ali su izgledi da
ona uspije s petnaestoricom, tj. dvadesetoricom ili dvadeset
petoricom, slabi.
Naprotiv, 'pojačana suradnja' omogućava 'prirodni' odabir
sudionika glavne skupine. Ova bi trebala biti otvorena svim
državama članicama EU-a koje su kadre i voljne da sudjeluju u
integriranim politikama. Ta - desetogodišnja - predodžba omogućava
također da se a priori ne postavlja pitanje odnosa između onih koji
su unutra i onih koji su vani, već da se iskustvu prepusti da utvrdi
te odnose, ukratko, dobra je jer ne požuruje naše partnere. No
nedostatak joj je što ne pojednostavnjuje - što je ublažen izraz -
europsku izgradnju koja je sve manje jasna i sve manje razumljiva
većini Europljana.
Ona ima još jedan nedostatak. Ona zamišlja da je problem koje bi
trebala zaobići, napola riješen. Jer države članice koje su
zadovoljne sadašnjim stupnjem integracije mogle bi proširenje
Unije na istok iskoristiti da odustanu od stečevina Unije; one su
dobro shvatile da bi 'pojačana suradnja' mogla biti neizravan način
da se pođe ususret političkoj, pa i federalnoj Europi. Ako im se ta
opasnost doista učini ozbiljnom, one će u Nici spriječiti 'pojačanu
suradnju' ili će povećati zapreke - kao u Amsterdamu - kako bi joj
oduzele sadržaj.
Premda pregovori u stvari nisu počeli, francusko je stajalište
jasno: ako se 'pojačana suradnja' ne prihvati, trebat će se
okrenuti prema radikalnijim rješenjima, poput onog koje je ponudio
njemački ministar vanjskih poslova Joschka Fischer, izvući
zaključke iz neuspjeha međuvladine metode, vratiti sve na
pregovarački stol i predvidjeti 'ugovor u ugovoru' za države
članice koje se ne mire sa zastojem, dakle sa slabljenjem europske
integracije.
To upozorenje, službeno upravljeno, djelomice je taktičke naravi;
može biti adut u rasprama kako bi se od suzdržanih država izvukao
minimalan sporazum o 'pojačanoj suradnji'. No ono govori o većem
problemu. Nije prerano, misle u Parizu, da se razmisli o razdoblju
nakon Nice, ako dođe do neuspjeha. Ne želeći izazvati 'spasonosnu
krizu' kojoj je sklon Jacques Delors, francuski dužnosnici ne žele
odbaciti ni tu mogućnost. Oni se pitaju kako će se tada nanovo
dijeliti karte. I s kime. Francusko-njemačka suradnja podvrgnut će
se gruboj kušnji ako europska zajednica doživi poraz, a proširenje
na istok se odgodi do grčkih kalenda, no živost zadnjih mjeseci
iznjedrila je neke zamisli koje bi bilo dobro provesti u
stvarnost.
Sretan završetak ili kriza? Alternativa je odveć pojednostavnjena.
Premda čelnici danas to odbijaju, najvjerojatniji rezultat
sjednice Europskog vijeća u Nici i francuskog šestomjesečnog
predsjedanja, mogao bi biti pola vuk, pola koza, koji će
zadovoljiti sve i nikog. I otvorena vrata slabo nadziranom
proširenju s neprilagođenim ustanovama", piše Daniel Vernet.