FR-AL-društva-Društvo-Strana pomoć-Političke stranke FRANCUSKA-LIBERATION OD 6.9.00. O KOMUNIZMU I ISTOČNOJ EUROPI FRANCUSKALIBERATION6. IX. 2000.Kako izići iz komunizma?"Da bismo procijenili sadašnje napore na demokratizaciji i
obnovi koje ulaže Kouchnerova uprava na Kosovu i Pakt o stabilnosti u jugoistočnoj Europi, možemo promotriti tijek demokratske tranzicije u svim postsocijalističkim europskim društvima. Izgradnja demokracije započinje organiziranjem slobodnih i jasnih izbora koji su dakako prva njezina provjera. No prvi rezultati tranzicije do naših dana mogli bi nas poučiti da slobodni i demokratski izbori nisu donijeli demokraciju, naprotiv, imali su protivan učinak zbog nedostatka prilagođene kulture.U stanovnika različitih socijalističkih zemalja na istoku prevladavalo je mišljenje da prethodni sustav nije bio dobar, napose u prošlom desetljeću koje je obilježila znatna gospodarska recesija. Tako se želja naroda temeljila na nezadovoljstvu, a najuvjerljiviji su bili programi koji su omogućavali da se pronađu i uklone razlozi poremećaja prethodnog sustava. Iznenadan slom socijalističke hegemonije posvuda u istočnoj Europi, koji je velikim dijelom bio posljedica gospodarskog neuspjeha, a ne
FRANCUSKA
LIBERATION
6. IX. 2000.
Kako izići iz komunizma?
"Da bismo procijenili sadašnje napore na demokratizaciji i obnovi
koje ulaže Kouchnerova uprava na Kosovu i Pakt o stabilnosti u
jugoistočnoj Europi, možemo promotriti tijek demokratske
tranzicije u svim postsocijalističkim europskim društvima.
Izgradnja demokracije započinje organiziranjem slobodnih i jasnih
izbora koji su dakako prva njezina provjera. No prvi rezultati
tranzicije do naših dana mogli bi nas poučiti da slobodni i
demokratski izbori nisu donijeli demokraciju, naprotiv, imali su
protivan učinak zbog nedostatka prilagođene kulture.
U stanovnika različitih socijalističkih zemalja na istoku
prevladavalo je mišljenje da prethodni sustav nije bio dobar,
napose u prošlom desetljeću koje je obilježila znatna gospodarska
recesija. Tako se želja naroda temeljila na nezadovoljstvu, a
najuvjerljiviji su bili programi koji su omogućavali da se pronađu
i uklone razlozi poremećaja prethodnog sustava. Iznenadan slom
socijalističke hegemonije posvuda u istočnoj Europi, koji je
velikim dijelom bio posljedica gospodarskog neuspjeha, a ne
unutarnjeg organiziranog otpora, ojačao je narodne težnje za
promjenom koje su zapravo bile milenarističke i utopističke. Ljudi
su vjerovali da će se, pođu li za čarobnom strujom demokracije za
koju se zalaže Zapad, odmah naći u novom i boljem svijetu. Politički
programi nisu bili usklađeni s ozbiljnim i temeljitim planovima za
strukturne promjene na političkom i gospodarskom području. Sada
znademo da su kandidati stranaka koje su se proglašavale
'demokratskim', većinom bili bivši komunisti koji su iz ovog ili
onog razloga iskoristili prigodu da bi prešli u oporbu, premda
režim koji su uspostavljali, barem u Albaniji, nije bio drugo doli,
kako rado kažem, 'demokratska diktatura'.
Uz uvođenje te oslabljene demokracije, drugi neobičan primjer tiče
se reforma koje su potrebne za gospodarski i društveni razvitak.
Njih su predvidjeli međunarodne i zapadne organizacije u korist
svih zemalja istočne Europe, radi prijelaza na tržišno
gospodarstvo. Njih je također nužno pratio stanovit broj
političkih i institucijskih reforma tzv. 'demokratizacije'.
Paradoks je te demokratizacije da se o prijedlozima za razvitak
nije nikada raspravljalo, barem ne u Albaniji, ali su se odluke o
njoj donosile i prihvaćale administrativno, što se čini prvim
znakom nedemokracije.
Još danas, u Albaniji i općenito u čitavom području, inicijativa
Pakta o stabilnosti uglavnom se negativno shvaća. Pakt o
stabilnosti uglavnom se doživljava kao povećanje novca koji će
međunarodna zajednica ubrizgati u to područje.
Političari i glasila osobito su bili revni u podupiranju takve
predodžbe. Takvo je pogrješno shvaćanje Pakta o stabilnosti štetno
jer ponajprije skreće pozornost s ozbiljnih gospodarskih,
političkih i socijalnih problema i u svakoj zemlji širi lažnu nadu.
Razočaranje koje često dolazi nakon toga, tako obeshrabruje da
oduzima svaku volju za promjenom u sadašnjim prilikama.
Istraživanjem prilika u Albaniji utvrdilo se da postoji psihoza od
protektorata, nepokretnost ljudskih i materijalnih snaga u zemlji,
pretjerana ovisnost o pomoći izvana, itd. To više što je upadljiv
primjer financijske krize iz 1997. pokazao da se nametnuti razvitak
ne može prihvatiti ako se ne povede računa o stanovitu
diferencijalnom raskoraku koji treba utvrditi za svaki pojedini
slučaj, na razini društvenih vrijednosti i kulturnog ponašanja.
Pitanje je jesu li razvitak i tranzicija bivših komunističkih
zemalja još uvijek mogući prema obrascima koje nudi Zapad, ili
treba pronaći način kako bi se preispitale društvene i kulturne
vrijednosti vlastite dotičnom društvu ili društvima", u rubrici
'Raspre' piše Albert Doja, doktor socijalne antroplogije.