EU-LJUDSKA-PRAVA-Politika ŠPANJ. 4. IX. - EL PAIS - POVELJA O LJUDSKIM PRAVIMA U EU-U ŠPANJOLSKAEL PAIS4. IX. 2000.Prijeporna povelja"Izrada Povelje o temeljnim pravima u Europskoj uniji mogla bi na kraju postati frustrirajuće
iskustvo. Ako nešto zaista i bude sadržavala, mnoge će države poželjeti da ne bude djelotvorna, ostavljajući je bez pravne vrijednosti, kao običnu deklaraciju, ili još bolje - proklamaciju. Za takav domet bio bi dovoljan i mnogo kraći i bolji tekst. A za slučaj da se ipak može uporabiti i u sudskim procesima, a osobito na sudovima europskih zajednica, države koje su se tome najviše opirale, poput Velike Britanije, do sada su se trudile da je ostave bez pravog sadržaja. Konačnu će odluku donijeti šefovi država i vlada na listopadskome sastanku na vrhu u Biarritzu, ili na onome prosinačkom u Nici.Ne čini se razumnim to što se Europska unija upustila u ovaj poluustavnotvorni proces, a da nije znala na kakav put kreće. Dati na izradbu konvenciju pri čemu na vrlo originalan način sudjeluju predstavnici vlada, državnih parlamenata, Europskog parlamenta i Europskog povjerenstva, a da im nije jasno čemu će služiti rezultat njihova rada, nije baš najprikladniji način.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
4. IX. 2000.
Prijeporna povelja
"Izrada Povelje o temeljnim pravima u Europskoj uniji mogla bi na
kraju postati frustrirajuće iskustvo. Ako nešto zaista i bude
sadržavala, mnoge će države poželjeti da ne bude djelotvorna,
ostavljajući je bez pravne vrijednosti, kao običnu deklaraciju,
ili još bolje - proklamaciju. Za takav domet bio bi dovoljan i mnogo
kraći i bolji tekst. A za slučaj da se ipak može uporabiti i u
sudskim procesima, a osobito na sudovima europskih zajednica,
države koje su se tome najviše opirale, poput Velike Britanije, do
sada su se trudile da je ostave bez pravog sadržaja. Konačnu će
odluku donijeti šefovi država i vlada na listopadskome sastanku na
vrhu u Biarritzu, ili na onome prosinačkom u Nici.
Ne čini se razumnim to što se Europska unija upustila u ovaj
poluustavnotvorni proces, a da nije znala na kakav put kreće. Dati
na izradbu konvenciju pri čemu na vrlo originalan način sudjeluju
predstavnici vlada, državnih parlamenata, Europskog parlamenta i
Europskog povjerenstva, a da im nije jasno čemu će služiti rezultat
njihova rada, nije baš najprikladniji način.
Europska bi unija, u načelu, trebala imati takvu Povelju temeljnih
prava zbog nesigurnosti svojega proširivanja, a i zato što pravni
spisi EU-a uglavnom nisu sudski upotrebljivi kao pravno vrijedni
dokumenti na području zaštite temeljnih ljudskih prava (s nekim
izuzetcima, a riječ je o pravima o kojim se govori u sada važećim
sporazumima, kao što je postalo jasno u nedavno donijetim presudama
Europskog suda u Luksemburgu glede jednakosti muškaraca i žena na
radnome mjestu).
Neki su pokušali sastavljanje te povelje iskoristiti kako bi
Europska unija dobila, uz pomoć ljudskih prava kao instrumenta,
ovlasti koje inače ne bi mogla dobiti na neki drugi način (osobito
na području socijalne zaštite, poput onih koji već postoje u
španjolskome ustavu, pa Španjolska u tom pitanju nema nikakvih
primjedbi). Ali 'neizravno približavanje' zakonodavstava, čini
se, baš i nije donijelo nekakve novosti.
Jasno da bi bilo nekorisno, čak i pogrešno, da se uz pomoć ljudskih
prava Europskoj uniji daju ovlasti i zadatci koje joj države
članice nisu željele dati pri potpisivanju sporazuma, pa su već i tu
ograničenja ove vježbe sastavljanja povelje, a nalaze se i u
njezinoj prvoj inačici. Ali ubrzo su se gotovo svi složili i
zaključili da ta prava 'ne donose nikakve nove ovlasti i nikakav
novi zadatak za europske zajednice ni za Europsku uniju te da ne
mijenjaju ovlasti i zadatke određene sporazumima'. De facto,
posljednja integrirana skica povelje ispada manje ambiciozna nego
prijašnje inačice, pa su temeljna prava dobrim dijelom podvrgnuta
stanju na tom području pojedinim državama EU-a, iako su
osuvremenjena u skladu s novim informatičkim i genetičkim
tehnologijama.
Inače, temeljna ljudska prava u Europskoj uniji malo čemu služe bez
načina na koji bi EU mogao nekoga prisiliti da ih poštuje, kaže
pravnik Joseph Weiler sa sveučilišta Harvard. On izrazito sumnja da
će takva deklaracija poboljšati zaštitu temeljnih ljudskih prava
na području Europske unije ako iza svega toga ne bude postojao
birokratski aparat Europskoga povjerenstva, sa svojim
dužnosnicima i sa svojim glavnim upravama koji bi promicali zaštitu
ljudskih prava, a tu bi bio i uvijek važan rad Europskog suda u
Luksemburgu.
Osim toga, istodobno postojanje dvaju pravnih smjerova na putu
zaštite ljudskih prava u Europi, uz pravne sustave svake države
članice i ostalih, moglo bi biti previše rascjepkano.
Stvaranje novoga pravosudnog sustava koji bi dokrajčio Europski
sud - sud europskih zajednica sa sjedištem u Luksemburgu, mogao bi
delegitimizirati sadašnji paneuropski put zahvaljujući kojemu je
stvoren Sud za ljudska prava u Strasbourgu, a on ovisi o Vijeću
Europe. Iako je ponešto izgubilo na vrijednosti (zbog slučaja
Rusije i još nekih), Vijeće Europe i dalje je nužna i dobra
ustanova, jer i ono obavlja svoj zadatak u davanju poučavanju
bivših sovjetskih država pravnoj državi i demokraciji. Iako je nova
povelja, čija je izrada sada u tijeku, u načelu politički korektna i
privlačna za izgradnju Europe, koju često optužuju da joj nedostaje
politička dimenzija, na kraju bi mogla završiti kao dim na vjetru,
ili pak kao balast za odbacivanje", piše Andres Ortega.