CH-RU-TRAGEDIJE-Politika ŠVIC 26.VIII.-NZZ-RUSI ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG26. VIII. 2000.Budućnost Rusije nije u vojsci"Među izjavljenim ciljevima prije pet mjeseci izabranog ruskog predsjednika Putina je i ponovno stvaranje
nekada nedodirljivog glasa njegove zemlje kao vojne velike sile. U jednom ukazu kojega je potpisao s tim u svezi rečeno je da Rusija mora dobiti 'status svjetske pomorske sile'. Toj bi svrsi očito trebali poslužiti i ovoga mjeseca započeti, najveći manevri sjeverne flote u zadnjih deset godina. Potonuće atomske podmornice 'Kursk' i tragična smrt njezine 118-člane posade tu su demonstraciju snage pretvorili u katastrofu. Bespomoćni vlastiti pokušaji spašavanja, početna zavaravajuća informacijska politika i puno prekasno prihvaćena inozemna pomoć otkrivaju diskrepanciju između visoko postavljenih zahtjeva i žalosne stvarnosti ruskih pomorskih oružanih snaga.Rusija je zbog svojeg velikog nuklearnog arsenala nedvojbeno još uvijek velika vojna sila. No službeni zahtjev da se u svim vojnim područjima drži korak sa supersilom Amerikom, od raspada sovjetskog imperija očita je iluzija. Da bi se to spoznalo dovoljno je usporediti godišnje financijske troškove oružanih snaga. Oni
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
26. VIII. 2000.
Budućnost Rusije nije u vojsci
"Među izjavljenim ciljevima prije pet mjeseci izabranog ruskog
predsjednika Putina je i ponovno stvaranje nekada nedodirljivog
glasa njegove zemlje kao vojne velike sile. U jednom ukazu kojega je
potpisao s tim u svezi rečeno je da Rusija mora dobiti 'status
svjetske pomorske sile'. Toj bi svrsi očito trebali poslužiti i
ovoga mjeseca započeti, najveći manevri sjeverne flote u zadnjih
deset godina. Potonuće atomske podmornice 'Kursk' i tragična smrt
njezine 118-člane posade tu su demonstraciju snage pretvorili u
katastrofu. Bespomoćni vlastiti pokušaji spašavanja, početna
zavaravajuća informacijska politika i puno prekasno prihvaćena
inozemna pomoć otkrivaju diskrepanciju između visoko postavljenih
zahtjeva i žalosne stvarnosti ruskih pomorskih oružanih snaga.
Rusija je zbog svojeg velikog nuklearnog arsenala nedvojbeno još
uvijek velika vojna sila. No službeni zahtjev da se u svim vojnim
područjima drži korak sa supersilom Amerikom, od raspada
sovjetskog imperija očita je iluzija. Da bi se to spoznalo dovoljno
je usporediti godišnje financijske troškove oružanih snaga. Oni
su, čak i ako se uzme u obzir veća kupovna moć ruskog 'obrambenog
dolara', u slučaju SAD-a deset puta veći.
Pa makar bi Rusija svoj san, da kao u vrijeme Brežnjeva bude
priznata kao supersila, materijalno još i mogla nekako ostvariti,
Putinova je ambicija daleko od stvarnosti. Jer u XXI. se stoljeću
snaga neke zemlje neće u prvom redu određivati prema količini
njezinog atomskog oružja ili veličini ratne mornarice, nego
ponajprije njezinom gospodarskom sposobnošću, njezinom
društvenom dinamikom i integracijskom snagom, njezinom
demokratskom stabilnošću, kakvoćom njezina školstva i kulturnog
zračenja. Američki politolog Joseph S. Nye te čimbenike utjecaja
naziva 'soft power'. Neprijeporna je činjenica da Rusija na tom
polju još pokazuje veće manjke nego na području vojnih projekata.
Povijest Sovjetskog saveza nedvojbeno je pokazala da i tako velika
vojna sila bez solidnog gospodarskog temelja i sposobnosti
socijalne obnove prema demokratskim pravilima igre stoji na
staklenim nogama. Komunističko carstvo se, nakon što je odavno
nestalo njegovo prvotno ne baš beznačajno duhovno-političko
zračenje, doslovno naoružalo na smrt. Putin koji Rusiju želi voditi
do nove veličine demokratskim uvjetima, rado govori o nužnosti
'jake države'. No ta oznaka može značiti mnogo toga. Je li Putin
shvatio čimbenike 'soft powera' u stvaranju jake države u
suvremenom i opširnom smislu?
Na to pitanje do sada nema jasnog odgovora. Kruti novi kremaljski
gospodar od svojeg je meteorskog uspona do nasljednika bolesnog i
neuračunljivog Jeljcina znatnom dinamikom pokrenuo niz
inicijativa, kojima se uz sve proturječnosti bez daljnjega može
pripisati stanovita reformska logika. Putinova akcija s najviše
posljedica, pod njegovim vodstvom prije godinu dana započeti i još
nezavršeni rat u Čečeniji, svakako ne otkriva nikakav dublji uvid u
vrijednosti i način funkcioniranja prosvijećenog građanskog
društva i demokratske pravne države. Po uzoru na staru sovjetsku
silu, ruski predsjednik pokušava riješiti isto tako akutan kao i
višeslojan, teškim povijesnim hipotekama opterećen problem, samo s
bezobzirnom primjenom grube sile.
Nitko Rusiji ne osporava pravo da se prikladnim sredstvima bori
protiv terorizma i banditizma koji su također u igri u borbi Čečena
protiv ruske vladavine koju su im krvavo nametnuli još carevi. No
pohod totalnog razaranja cijelih gradova i sela sa stotinama tisuća
prognanih civila i tisućama mrtvih na obje strane, nikada neće
dovesti do trajnoga mira u svjerenokavkaskoj kriznoj regiji.
Pri tomu je uz više dobre volje s moskovske strane moglo biti
suptilnijih i neusporedivo jeftinijih opcija za smirivanje sukoba.
No budući da je novi pohod očito imao središnju ulogu u izbornoj
računici predsjedničkog kandidata Putina i njegovih zaštitnika, te
mogućnosti nikada nisu temeljito ispitane. Osobito razočarava što
Putijn ni nakon svojega izbora nije pokazao ni snagu ni
dalekovidnost da se u Čečeniji dosljedno angažira za mir koji taj
naziv i zaslužuje. Izabrani čečenski predsjednik Mashadov s kojim
navodno postoje kontakti, ali koji s Moskvom želi razgovarati samo
o potpunoj kapitulaciji, spreman je za ozbiljan dijalog.
Moguće bi Putin i po tom pitanju bio potaknut samo na preskakanje
vlastite sjene ako se - slično kao sada poslije nesreće 'Kurska' - u
javnom mišljenju stvori dovoljno kritičkog pritiska. Za razliku od
prvog čečenskog rata sredinom devedesetih godina, kojega je
predsjednik Jeljcin morao dokončati zbog tada oštrih kritika u
medijima i općinstvu, u ruskoj se javnosti do sada pojavio tek slab
otpor protiv propagandistički bolje usklađene nove vojne akcije na
Kavkazu.
Tek će idući tjedni i mjeseci pokazati hoće li iskustva u svezi s
tragedijom 'Kurska' kod podanika i vladajućih u Rusiji imati za
posljedicu ustrajan učinak emancipacije i pouke. Možda u taj učinak
pouke pripada čak i sve veće shvaćanje da u stvarnosti ni jedna
zemlja na Zapadu ne prijeti današnjoj Rusiji. To bi pak zapravo u
narodu i u Kremlju trebalo stvoriti svijest o tomu da jedina stvarna
prijetnja na Sjevernom moru dolazi od nepouzdanog sigurnosnog
stanja aktivnih ili zaustavljenih atomskih reaktora ruske
mornarice. Tomu pripada i često samo u nuždi odloženi radioaktivni
otpad.
Da bi se unaprijedilo takvo civilno razmišljanje, bilo bi korisno
kad bi Rusija i sile NATO-a - koje se danas službeno nazivaju
partnerima - u buduće odustale od toga da svoje podmornice uzajamno
vrebaju u Barentsovom i drugim svjetskim morima. Da se na tom
području primjenjuje više otvorenosti i povjerenja, ruski admirali
možda ne bi tako dugo oklijevali da napokon prihvate norvešku i
britansku pomoć u spašavanju" - zaključuje komentator lista R. M.