HR-MIR-DEMOKRACIJA-UN-Politika ŠPANJ. EL PAIS - 21. VIII. - UN-OVE MIROVNE AKCIJE ŠPANJOLSKAEL PAIS21. VIII. 2000.UN-ove mirovne misije i demokracijaBengt Saeve-Soederbergh, glavni tajnik Instituta za demokraciju i pomoć pri izborima
iz Stockholma piše o održavanju izbora i UN-ovim mirovnim operacijama. U članku, između ostaloga, stoji:"Operativci UN-a na zadacima održavanja mira opet su svačija meta. Od zemalja koje razdiru ratovi poput onih u Siera Leoneu ili u DR Kongo do prijelaznih uprava na Kosovu i Istočnome Timoru, sposobnost UN-a da postigne neki odlučni preokret u sukobima opet je ozbiljno dovodena u pitanje.I dok uspjesi u Siera Leoneu pozornost usmjeravaju na nužnost (što se više puta ponavljalo tijekom rata u Bosni) da operativci UN-a moraju imati i potporu vojnih snaga kako bi mogli uspostaviti mir, važno je da se ne izgube iz vida i ostali izazovi, jednako važni, s kojima se danas suočavaju potencijalni pregovarači. Osobito je važna politička dimenzija nekog sukoba - i kao uzrok i kao mogući lijek - kao izuzetno važan čimbenik koji, unato tome, često zanemaruju.Budući da se sada sukobi odvijaju unutar država, veliki je izazov
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
21. VIII. 2000.
UN-ove mirovne misije i demokracija
Bengt Saeve-Soederbergh, glavni tajnik Instituta za demokraciju i
pomoć pri izborima iz Stockholma piše o održavanju izbora i UN-ovim
mirovnim operacijama. U članku, između ostaloga, stoji:
"Operativci UN-a na zadacima održavanja mira opet su svačija meta.
Od zemalja koje razdiru ratovi poput onih u Siera Leoneu ili u DR
Kongo do prijelaznih uprava na Kosovu i Istočnome Timoru,
sposobnost UN-a da postigne neki odlučni preokret u sukobima opet
je ozbiljno dovodena u pitanje.
I dok uspjesi u Siera Leoneu pozornost usmjeravaju na nužnost (što
se više puta ponavljalo tijekom rata u Bosni) da operativci UN-a
moraju imati i potporu vojnih snaga kako bi mogli uspostaviti mir,
važno je da se ne izgube iz vida i ostali izazovi, jednako važni, s
kojima se danas suočavaju potencijalni pregovarači. Osobito je
važna politička dimenzija nekog sukoba - i kao uzrok i kao mogući
lijek - kao izuzetno važan čimbenik koji, unato tome, često
zanemaruju.
Budući da se sada sukobi odvijaju unutar država, veliki je izazov
uspostave mira upravo u stvaranju održivog unutarnjeg političkog
poretka. Drugim riječima, naša razmišljanja moramo više
usredotočiti na to kako da ojačamo unutarnju političku situaciju
krhkih država i kako da stvorimo političku stabilnost. Baš to je
najveći izazov na Kosovu i na Istočnom Timoru, a UN-ove misije
suočavaju se s izazovima pomoći pri obnovi društava koja su nedavno
uništili žestoki sukobi.
U posljednjih deset godina UN je za svoje misije razvio gotovo
jednak operativni postupak: održati neku vrstu izbora tijekom prve
godine, sve do najviše 18 mjeseci od početka misije. Najčešće se
pokušava sve to izvesti za manje od godinu dana, a zatim se brzo
predaje nastavak procesa lokalnim vlastima. Osim toga, nastoji se
postići da UN-ovo osoblje i strane postrojbe brzo odu iz zemlje.
Tako se sada na Kosovu vrši veliki pritisak na OESS, organizaciju
koju je UN odredio da provede izbore. Trebali bi biti održani u
listopadu ove godine, bez obzira na to je li Kosovo za njih spremno
ili nije. Sličan pritisak postoji i za brzo održavanje izbora na
Istočnom Timoru, gdje je UN-ov prijelazi upravitelj izjavio da bi
odlaganje izbora za razdoblje poslije 2001. godine bilo 'teško'.
Nema sumnje, u pitanju su ozbiljni izazovi. U mnogim slučajevima
pritisak da se izbori održe brzo potiče želja da se ukloni
nedostatak političke legitimnosti koji podrazumijeva postojanje
međunarodne uprave na nekome području.
Pritisak da se 'djeluje što brže' i da se brzo održe izbori ne uzima
u obzir stvarnost, da održavanje izbora u nestabilnoj situaciji
lako može dugoročno minirati stvaranje prave demokracije.
Ne iznenađuje nas zato činjenica da prerano održani izbori često
postižu posve suprotan učinak. Izbori održani u Angoli 1992., čiji
su rezultati omogućili Jonasu Savimbiu da se vrati ratovanju, ili
izbori održani u bosanskoj Federaciji 1996. i 1998., koji su
poslužili za učvršćivanje tvrdolinijaške, nacionalističke struje
na vlasti, dva su najočitija primjera.
Kao što smo već često vidjeli, tolika žurba može dovesti do goreg
rezultata nego da su izbori bili odgođeni sve dok se neki elementi
pluralističkog sustava i stvarna, funkcionalna država ne učvrste.
Izbori održani npr. u Burundiju, gdje je trebala biti izabrana
vlada koja bi odražavala podjelu vlasti, zapravo su naveli neke
skupine stanovništva da se podijele po etničkoj pripadnosti i
poslužili su kao katalizator za rasni genocid.
U državama koje razdire rat, političke stranke često su slabo
prikrivene inačice oružanih skupina koje u izbornoj borbi vide
način za nastavljanje svoje dominacije. Etnički se sukobi, npr.,
reproduciraju u obliku političkih stranaka kojima je potrebna ta
etnička isključivost. U takvim uvjetima, održavanje izbora prije
uspostave građanskih normi nužno uzrokuje povećavanje potpore
ekstremistima i stranačkoj isključivosti.
Podupirati proces mijenjanja nekoga siromašnoga društva,
traumatiziranog i rastrganog ratom, do stvaranja funkcionalne
demokracije zahtijeva više od nazočnosti nekoliko stotina
službenika Ujedinjenih naroda u razdoblju od 18 mjeseci. Možemo
popiti instant-kavu, ali ne možemo nekom čudesnom formulom
stvoriti instant-demokraciju. Ako međunarodna zajednica želi
stvaranje demokracije u državi s malo, ili bez ikakve demokratske
tradicije, treba priznati da je to što traži zapravo politička,
društvena i gospodarska pretvorba toga društva. (...)
U tome kontekstu, na izbore se ne treba gledati kao na vrhunac
mirovnog procesa, nego kao na početak dugoga procesa
demokratizacije, često vrlo krivudavoga, koji će dovesti do
uspostave održive demokratske vlade. U biti, to znači pomoći
državama da se pripreme za veliku pretvorbu. I kad dugoročni
kompromis nije moguć, čak se i kratkoročna strategija mora
usredotočiti na pomaganje i razvoj sposobnosti za lokalno
vodstvo.
I kao što kaže William Shawcross u 'Oslobodi nas zla' (Deliver Us
From Evil), svojoj nedavnoj studiji o UN-ovim operativcima diljem
svijeta, 'međunarodna zajednica može države staviti na put
tranzicije, ali stvarna tranzicija ovisi o lokalnim vođama i
političkoj klasi'. (...)".