FR-SEPARATIZAM-USTAV FR-N. OBSERVATEUR - 27. VII. KORZIKA FRANCUSKALE NOUVEL OBSERVATEUR27. VII. 2000.Krila i pandže"Pravo je, pisao je Giraudoux, najveća škola mašte. Vješt pravnik zapravo zna kako izmišljati polazeći od zamršenih
elemenata problema, i doći do rješenja koja omogućuju pomirbu suprotnosti. Kad je o tome riječ, sporazum koji je vlada predložila korzikanskim parlamentarnim zastupnicima najbolji je primjer darovitosti i smisla za maštovitost pravnika iz okruženja francuskoga premijera.Neovisno o ostalim nesuglasicama, osobito u vezi s organizacijom uprave na Korzici, glavni je problem u priznavanju zakonodavnih ovlasti korzikanske skupštine. Jer taj se problem tiče same srži francuske republike, takve kakva je određena Ustavom.Jer, kad neki korzikanski zastupnici u francuskome parlamentu zahtijevaju da korzikanska skupština dobije neovisne zakonodavne ovlasti, time zapravo potvrđuju da samo francuski parlament može odlučiti o tome kakvi će se zakoni primjenjivati na tom otoku, drugim riječima, na tom dijelu francuske republike. A baš to njihovo shvaćanje posve je nepomirljivo s onim na kojemu se, sve do
FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
27. VII. 2000.
Krila i pandže
"Pravo je, pisao je Giraudoux, najveća škola mašte. Vješt pravnik
zapravo zna kako izmišljati polazeći od zamršenih elemenata
problema, i doći do rješenja koja omogućuju pomirbu suprotnosti.
Kad je o tome riječ, sporazum koji je vlada predložila korzikanskim
parlamentarnim zastupnicima najbolji je primjer darovitosti i
smisla za maštovitost pravnika iz okruženja francuskoga
premijera.
Neovisno o ostalim nesuglasicama, osobito u vezi s organizacijom
uprave na Korzici, glavni je problem u priznavanju zakonodavnih
ovlasti korzikanske skupštine. Jer taj se problem tiče same srži
francuske republike, takve kakva je određena Ustavom.
Jer, kad neki korzikanski zastupnici u francuskome parlamentu
zahtijevaju da korzikanska skupština dobije neovisne zakonodavne
ovlasti, time zapravo potvrđuju da samo francuski parlament može
odlučiti o tome kakvi će se zakoni primjenjivati na tom otoku,
drugim riječima, na tom dijelu francuske republike. A baš to
njihovo shvaćanje posve je nepomirljivo s onim na kojemu se, sve do
danas, temelji ta francuska republika. Francuska revolucija je,
treba se podsjetiti, ponajprije bila prijenos suvereniteta.
Suverenitet je s kralja prešao na cijelu naciju. Zakoni se mogu
primjenjivati na cijelome francuskom teritoriju zato što su ti
zakoni izraz suvereniteta francuskoga naroda. Prema tome, zakoni
mogu nastajati samo u francuskome parlamentu, koji predstavlja sve
francuske državljane, bez razlika među njima, pa i one na Korzici.
Istina, mogu postojati zakoni koji se primjenjuju samo na nekim
dijelovima francuskoga teritorija, kao što smo to vidjeli u slučaju
Korzike 1982. i 1991. Ali i o tim zakonima može glasovati samo
francuski parlament.
Prema tome, kad bi jedan dio toga teritorija, neka lokalna
skupština, koju biraju samo građani toga teritorija, bila poseban
nositelj zakonodavnih ovlasti, to bi značilo da francuska
republika prestaje biti jedna i nedjeljiva.
Postala bi neka vrsta neofederalne države sastavljene od
teritorijalnih cjelina sa specifičnim zakonodavnim ovlastima. I
dalje bi bila francuska republika, ali bitno promijenjena.
Vještina vladinih pravnika vidi se upravo u izbjegavanju
priznavanja autonomnih zakonodavnih ovlasti korzikanskoj
skupštini, ali dajući joj ovlasti za prihvaćanje zakona koje donosi
francuski parlament. U prvom razdoblju, do 2004., korzikanska će
skupština moći, uz dopuštenje francuskoga parlamenta, na
područjima i pod uvjetima koje parlament odredi, odlučivati o
derogacijama zakona kako bi zadovoljila neke posebnosti Korzike.
Rezultati ovih pokusa zatim će se ocjenjivati u Parlamentu. Prema
tome, neće biti nikakvog prijenosa suverenih zakonodavnih prava
korzikanskoj skupštini, pa čak ni autonomnih ovlasti.
U sljedećoj etapi zamišljeno je da korzikanska skuština može
prilagođavati neke zakone koje je francuski Parlament već odobrio,
npr. na području zaštite okoliša, urbanizma i prometa. Ali takve bi
promjene zahtijevale i promjenu Ustava. Drugim riječima, to znači
da nije riječ o obećanju Vlade, nego o običnom predviđanju
mogućnosti koje bi se pojavile do 2004. godine.
No, iako je posve 'virtualan', ovaj prijenos ovlasti na korzikansku
skupštinu ipak je problematičan. Radi li se o priznavanju vlastitih
ovlasti korzikanskoj skupštini, kako to tumače neki korzikanski
parlamentarni zastupnici? Ili o običnom pravu na prilagođavanje
zakona za posebnu korzikansku situaciju, poput ovlasti koje ima
vlada na području donošenja odredaba koje se moraju odmah izravno
provesti?
U vladinu prijedlogu jasno je rečeno da se radi o pravu na donošenje
odredaba koje su izravno primjenjive. Osim toga, one ovise i o
nadzoru Državnoga vijeća. No, pod okriljem prava na prilagodbu,
neće li se tako moći bitno promijeniti svaki zakon?
Na taj bi način nove ovlasti korzikanske skupštine bile vrlo
zamršene: 'Modificiram zakon i zapravo ga donosim, pogledajte moja
krila. Prilagođavam zakon i vladam, pogledajte moje pandže'.
(...) Osim na Korzici, ovaj će pokus biti vrlo važan i za sve ostale
regionalne vlasti u Francuskoj. Korzikanci su se previše često
žalili da ih Francuska ostavlja na cjedilu. A eto, sada je Korzika
pokusni teren za ustavne promjene. Nisam baš siguran da je to
najbolji laboratorij. Kako bilo da bilo, rezultati će sigurno
utjecati na budućnost naših ustanova", piše Robert Badinter.