AT-E-KOMENTARI-Kazalište-Politika FR-MONDE.29.7.ANTIGONIN DUH NAD E FRANCUSKALE MONDE29. VII. 2000.... a nad Europu se nadvio Antigonin duh"Polinik i Eteoklo nisu se držali sporazuma koji im je nametao izmjenjivanje na vlasti.
Uslijedio je građanski rat, a braća su ubila jedan drugoga u bitki. Kreont se dočepa vlasti i zapovijedi da pobunjeni brat nema pravo na grob, kako bi time upozorio sve moguće pobunjenike. Antigona, njihova sestra, ne prihvati zapovijed pa, poštujući 'nepisani zakon', pokopa brata. Kreont je uhiti, odbaci njezine razloge i osudi na smrt. Kreont i Antigona: poema o višim državnim obzirima i etici.Sofoklova tragedija fascinira zapadnu civilizaciju već 2500 godina. Stotine su se 'pronašle' u Antigoni i svaki je put drukčije opjevale: krhka nenaoružana djevojka, nije se borila za kralja poput Djevice Orleanske, niti za muža poput Fidelio, a niti za svoj narod poput Judite. Njezina jedina snaga počiva na njezinu vjerovanju po kojem se 'nepisane zakone' ne smije kršiti. Ona ne vjeruje ni u jednu ideologiju nego jednostavno objašnjava zašto je tako postupila i zašto nije mogla postupiti drukčije pa makar je za to sve morala žrtvovati. Ona je junakinja bez premca: jaka jer je
FRANCUSKA
LE MONDE
29. VII. 2000.
... a nad Europu se nadvio Antigonin duh
"Polinik i Eteoklo nisu se držali sporazuma koji im je nametao
izmjenjivanje na vlasti. Uslijedio je građanski rat, a braća su
ubila jedan drugoga u bitki. Kreont se dočepa vlasti i zapovijedi da
pobunjeni brat nema pravo na grob, kako bi time upozorio sve moguće
pobunjenike. Antigona, njihova sestra, ne prihvati zapovijed pa,
poštujući 'nepisani zakon', pokopa brata. Kreont je uhiti, odbaci
njezine razloge i osudi na smrt. Kreont i Antigona: poema o višim
državnim obzirima i etici.
Sofoklova tragedija fascinira zapadnu civilizaciju već 2500
godina. Stotine su se 'pronašle' u Antigoni i svaki je put drukčije
opjevale: krhka nenaoružana djevojka, nije se borila za kralja
poput Djevice Orleanske, niti za muža poput Fidelio, a niti za svoj
narod poput Judite. Njezina jedina snaga počiva na njezinu
vjerovanju po kojem se 'nepisane zakone' ne smije kršiti. Ona ne
vjeruje ni u jednu ideologiju nego jednostavno objašnjava zašto je
tako postupila i zašto nije mogla postupiti drukčije pa makar je za
to sve morala žrtvovati. Ona je junakinja bez premca: jaka jer je
ranjiva.
Nedavno su europske zemlje reagirale impulzivno, poput Antigone,
na sudjelovanje desničarske populističke stranke u austrijskoj
vladi. Viši državni razlozi kažu da su u krivu. U ovo doba 'deala',
Antigona je histerična, a njezini 'nepisani zakoni' kod su neke
sekte. Ali 'nepisani zakoni' - ta domena smještena na rub ljudskih
prava i njihove artikulacije u ustavu - glavni su element razvoja
svakoga ljudskog društva. To je utopijska domena u kojoj od veselja
skaču pjesnici i filozofi. Kako bismo došli do Deklaracije o
ljudskim pravima bez Propovijedi na gori iz Novog zavjeta,
Montaigneova Eseja o kanibalima, Ovidijevih Metamorfoza,
Swiftovih Gulliverovih putovanja ili Mozartove Čarobne frule?
Castoriadisov 'Veličanje beznačajnosti', Maaloufovi 'Razbojnički
identiteti', Saidovi 'Kultura i imperijalizam', Sloterdijkova
'Pravila humanog parka', Cacciarijeva 'Sklad i nasilje' te 'Vita
activa' Hannah Arendt, tek su kratak izbor pothvata koji bi trebali
ispitati i odrediti te granice između utopije i stvarnosti, i to u
sve opsesivnijem ritmu činjenice o čudesnim mutacijama koje trpi
naše društvo. I baš zato što pisani zakoni ne mogu pratiti
turbulentne promjene u društvu, etički 'nepisani zakoni' koje
formuliraju mislioci i umjetnici, postaju sve važniji.
S tim se suočava društvo kojim vladaju mediji, koje poništava
Antigonin duh strašnim pričama o onome što zovemo sankcijama, o
plebiscitima koji zvuče poput zagonetaka sfinge iz Tebe, o akcijama
na takozvanim pozornicama, a ne o pozornicama koje potiču na
akciju, o 'love-parade' a ne o 'ljubavi na daljinu'.
Humanizam živi u 'sjećanju', a umjetnost je privilegirani partner u
stvaranju tog mozaika sjećanja. To je zato što je umjetnost uvijek
politika, ali državni poslovi - politika - nikad ne bi mogli biti
njezina misija. Umjetnost mora izazvati političku savjest građana
kako bi izabrali najbolju moguću politiku. Svojim poticajnim
djelovanjem na 'sjećanje', umjetnost izaziva djelovanje koje
unapređuje ljudski razvoj, dok cijela politička ideologija - iako
projektira budućnost - koči napredovanje te povijesti. U tom smislu
umjetnost postaje mrtav jezik ako joj tradiciju pretvaramo u
ideologiju.
Zato su festivali, sa salzburškim na čelu, u svojoj biti politički.
Jer se rađaju iz upletanja u tradiciju i melankolije koja iz toga
proistječe. Jer umjetnost, čini se, ne može promijeniti utopije u
povijesti čovječanstva. Jer sukob različitih oblika umjetnosti
donosi temeljne ideje i osjećaje slične pod različitim svjetlima
tako otkrivajući egzistencijalne probleme. Jer festivalska
publika slobodno vrijeme posvećuje umjetnosti i jer umjetnost zato
ne bi smjela biti ponuđena kao bilo koji predmet za potrošnju kojemu
ćemo se diviti nego kao poticajan subjekt komunikacije.
Da bismo to postigli, moramo prekinuti tradiciju kao što se lomi
kruh, kako bi se budućnost mogla njome nahraniti. I zato će Antigona
- živa zakopana - živjeti i moći osuđivati svaki čin žrtvujući etiku
na oltaru viših državnih razloga i tako zadavati udarac ljudskome
društvu", piše umjetnički direktor Festivala u Salzbourgu Gerard
Mortier.